مقامات وزارت توسعه اقتصادی روسیه پس از یک کنفرانس ویدئویی با همتایان ایرانی خود اعلام کردند که دوکشور بر افزایش همکاری بین مناطق ویژه تجاری خود به منظور تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری تأکید کردند.

نشست مقامات ایران و روسیه برای افزایش همکاری مناطق آزاد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مقامات وزارت توسعه اقتصادی روسیه روز پنجشنبه پس از یک کنفرانس ویدئویی با همتایان ایرانی خود اعلام کردند که دوکشور بر افزایش همکاری بین مناطق ویژه تجاری خود به منظور تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری تأکید کردند.

دمیتری ولواچ، معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه در این نشست با مقامات ایرانی از ایجاد اتحادیه "فناوری و لجستیک" در روسیه خبر داد.

ولواچ گفت: فعالیت های این اتحادیه با هدف تعمیق همکاری های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک بین روسیه و کشورهای منطقه خزر و کشورهای علاقمند به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است.

بر اساس این گزارش، در اوایل سال جاری میلادی، ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه (EEU) یادداشتی را در مورد تجارت آزاد امضا کردند تا از جابجایی آزاد کالا، خدمات، سرمایه و کارگران بین کشورهای عضو اطمینان حاصل شود.

ایران قادر به مبادله کالا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا (یعنی روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان) بر اساس قرارداد تجارت ترجیحی است.

این اتحادیه برای کالاهای ایرانی تخفیف در نظر گرفته است، در حالی که تهران برای اقلامی که از بلوک اوراسیا تولید می‌شوند، اولویت قائل شده است.

همکاری روسیه و ایران در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه هر دو کشور به سرعت در حال گسترش است. بر اساس گزارش اداره گمرک روسیه، بین ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲، تجارت بین مسکو و تهران به ۴ میلیارد دلار رسید که از رقم کل سال ۲۰۲۱ فراتر رفت.

بنا بر داده‌های منتشر شده توسط این گمرک، صادرات روسیه به ایران شاهد رشد ۲۷ درصد بود در حالی که واردات این کشور از ایران ۱۰ درصد افزایش یافت.

سال گذشته، این دو کشور به توافقات متعددی از جمله برای خرید تجهیزات هواپیما، ساخت مشترک خطوط لوله گاز و توسعه میدان گاز، دست یافتند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.