با وجود ناامیدی محافل سیاسی و رسانه‌ای صهیونیستی از امکان دست‌یابی به توافق با عربستان، وزیر امور راهبردی کابینه تل‌آویو برای گفت وگو با مقامات آمریکایی درباره عادی‌سازی، راهی واشنگتن می‌شود.

تلاش‌ها برای عادی‌سازی؛ درمر به واشنگتن می‌رود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، طی روزهای آینده «ران درمر»، وزیر امور راهبردی خود را برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی در مورد توافق احتمالی عادی سازی با عربستان سعودی به واشنگتن می‌فرستد.

یک رسانه عبری زبان به نقل از وبگاه خبری «واللا»، سه مقام ارشد اسرائیلی و آمریکایی گفته‌اند که «درمر در مورد تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای دستیابی به یک توافق جامع با عربستان سعودی که شامل به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ریاض باشد، گفت‌وگو خواهد کرد».

هفته گذشته، روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که «عربستان سعودی با خطوط کلی توافق برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی آمریکا و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی موافقت کرده است». 

در ادامه این گزارش آمده بود: «مقامات ایالات متحده محتاطانه، اظهار خوشبینی کرده‌اند که ظرف یک سال آینده، می‌توانند جزئیات دقیق‌تری را از آنچه که می‌تواند مهم‌ترین توافق صلح خاورمیانه در دوره کنونی باشد را بررسی کنند».

واللا درباره رویکرد واقعی دولت «جو بایدن» و واکنش کاخ‌سفید به این گزارش رسانه‌ای می‌نویسد: واشنگتن به سرعت این گزارش را تکذیب کرد؛ «جان کربی»، سخنگوی امنیت ملی گفت که گزارش وال‌استریت ژورنال این تصور را ایجاد می‌کند که گفت‌وگوها از حد واقعی خود پیشرفته‌تر است».

 روزنامه صهیونیستی «معاریو» هم دو روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۰آگوست) در گزارشی اعلام کرد که مقامات سیاسی در تل‌آویو، تماس‌ها و رایزنی‌های بین آمریکا و عربستان را ناکافی و به دور از نتایج مثبت برای مذاکرات واقعی و پیشرفته ارزیابی می‌کنند.

معاریو نوشت: در اسرائیل ما شاهد اظهارنظرات زیادی در این زمینه هستیم و این تحلیل‌ها در چند وقت اخیر افزایش چشمگیری داشته‌اند؛ این موضوع باعث شده تا نتایج تحولات برای اسرائیل مثبت نشان داده شود. اما واقعیت حرف‌هایی است که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی به مشاوران خود گفته بود: «برای امضای توافقنامه با دولت تندرو فعلی [کابینه بنیامین نتانیاهو] عجله نخواهد کرد».

در بخش دیگری از گزارش این رسانه صهیونیستی آمده است: درمر در آخرین سفر خود به واشنگتن در ماه ژوئن، با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده درباره تهدید ایران - که عربستان سعودی اخیراً روابط خود را با آن از سر گرفت - رایزنی کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، (۲۸جولای) گزارش داده بود که بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مشاور ارشد خود را برای گفت‌وگو با بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به ریاض فرستاده است. این خبرگزاری اعلام کرده بود که مشاور امنیت ملی آمریکا و بن سلمان درباره مسیر احتمالی عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل گفت‌وگو کرده‌اند.

آسوشیتدپرس در تحلیل ناکامی فعلی کاخ‌سفید در پیشبرد توافق با ریاض نوشته بود: «پیوستن عربستان سعودی به توافق عادی‌سازی، به عنوان قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور عربی، پتانسیل تغییر شکل منطقه و تقویت موقعیت اسرائیل را به روش‌های تاریخی دارد. اما میانجیگری در چنین توافقی بسیار سنگین است؛ زیرا عربستان گفته است تا زمانی که منازعه چند ده ساله اسرائیل و فلسطین حل نشود، اسرائیل را رسماً شناسایی نمی‌کند».

 درمر طی روزهای آینده در حالی به عنوان وزیر امور راهبردی و نماینده نتانیاهو راهی واشنگتن خواهد شد که پیش‌تر مسئولیت‌هایی همچون سفیر تل‌آویو در واشنگتن را بر عهده داشت. او با دولت «دونالد ترامپ» و برخی نمایندگان آمریکایی روابط نزدیکی داشت و در توافق آبراهام نقش ایفا کرده بود.

گزارش‌ها درباره تداوم گفت‌وگوهای آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در حالی منتشر می‌شود که  نتانیاهو روز دوشنبه، هفتم آگوست طی مصاحبه‌ای درباره تعمیق روابط میان تل‌آویو و ریاض تاکید کرده بود حاضر نیست در ازای توافق با عربستان «امنیت اسرائیل» را به خطر بیاندازد؛ او تلویحاً پاسخ مثبت به خواسته‌های ریاض را رد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.