روزنامه ساندی تایمز با انتقاد از همکاری چندین میلیون پوندی موسسه تونی بلر با ولیعهد عربستان برغم نقض حقوق بشر در این کشور، فاش ساخت که این موسسه حتی پس از ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی منتقد آل سعود نیز به دریافت کمک مالی از ریاض ادامه داده است.

انتقاد روزنامه انگلیسی به همکاری موسسه تونی بلر با عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه انگلیسی ساندی تایمز نوشت که سازمان مذکور در شراکتی چندین میلیون پوندی با ریاض دخیل است که هدف آن نوسازی این کشور به رهبری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی می باشد.

ولیعهد جوان عربستان که در عمل تصمیم گیرنده اصلی در این کشور قلمداد می شود، متهم است که در سال ۲۰۱۸ دستور ترور روزنامه نگار واشنگتن پست را در کنسولگری عربستان در استانبول داده بود. بن سلمان هرگونه دخالت در این ترور را رد کرده و ماموران خودسر را عامل این جنایت دانسته است.

سخنگوی موسسه بلر تائید کرد که این سازمان غیرانتفاعی از سال ۲۰۱۷ همکاری در "چشم انداز ۲۰۳۰" عربستان سعودی را آغاز کرده است و پس از قتل خاشقچی نیز این همکاری همچنان ادامه دارد. بر اساس این چشم انداز، طیف گسترده ای از برنامه های اصلاحات اقتصادی برای تقویت گردشگری و کاهش اتکا به نفت اجرا خواهد شد.

در بیانیه سخنگوی این موسسه آمده که در بدو امر "نگرانی هایی" درمورد ادامه این همکاری در درون این سازمان پدید آمد ولی در نهایت بلر تداوم همکاری را با وجود "جنایت وحشتناکی" که رخ داده بود، موجه دانست و هیچکدام از کارکنان و اعضای هیأت مدیره با آن مخالفت نکردند.

این بیانیه افزود: همکاری دوباره آمریکا و کشورهای غربی با عربستان سعودی و ولیعهد محمد بن سلمان نشان دهنده علت درستی این تصمیم بود.

روزنامه فایننشیال تایمز پیشتر گزارش کرده بود که ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس، ولیعهد سعودی را برای سفر به این کشور در فصل پائیز دعوت کرده ولی داونینگ استریت هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است.

پس از قتل خاشقچی و طرد ولیعهد سعودی، سفر وی به انگلیس جدیدترین نشانه از استقبال کشورهای غربی از بازگشت این مقام عالیرتبه به عرصه دیپلماسی محسوب می شود.

انگلیس به دنبال آن است که با وجود نگرانی از وضعیت حقوق بشر در عربستان روابط خود را با این کشور تقویت کند و سرمایه گذاری این کشور نفت خیز را در دوران پسابرگزیت جذب کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.