شماری از کارشناسان روابط بین الملل آفریقا بر این باورند که توسعه کشورهای عضو بریکس علاوه بر اینکه سبب حرکت جهان به سوی نظام چند قطبی می شود، تسلط دلار را در نظام اقتصادی بین الملل کاهش خواهد داد.

کارشناسان آفریقایی: توسعه بریکس، تسلط دلار را کاهش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، پانزدهمین نشست سران بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور بزرگ (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار می شود. در نشست آتی سران بریکس به میزبان آفریقای جنوبی، از سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است.

پایگاه خبری چاینا دیلی در گزارشی نوشت: در حال حاضر کشورهایی از جمله مصر، الجزایر، نیجریه، عربستان سعودی، بحرین، آرژانتین، مکزیک، امارات متحده عربی و ایران رای برای عضویت در بریکس درخواست داده اند.

فیلانی متمبو، مدیر اجرایی مؤسسه گفت و گوی جهانی وابسته به دانشگاه آفریقای جنوبی، می گوید این اجلاس نباید فقط افزایش شمار اعضا را در دستور کار قرار دهد بلکه باید برنامه هایی توسعه ای را که از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون در دستور کار دارد را اجرایی کند.

متمبو همچنین خواستار به رسمیت رسیدن «ایده شرکای گفتگوی بریکس» با هدف توسعه کشورهای عضو بریکس شد. فیلانی متمبو افزود توسعه کشورهای عضو بریکس سبب می شود جهان به سوی نظام چند قطبی حرکت کند.

دیوید مونیا، مدیر مرکز مطالعات آفریقا و چین در موسسه کنفوسیوس دانشگاه ژوهانسبورگ نیز گفت: معیارهای عضویت باید علاوه بر بررسی وضعیت اقتصادی آن کشور رویکرد عادلانه و نگاه قاره ای داشته باشد.

دیوید مونیا می گوید باید زمینه برای پیشرفت کشورهای در حال توسعه تقویت شود و همچنین ایده های جدیدی در خصوص مقابله با تغییرات آب و هوایی نیز مطرح شود.

او افزود: همچنین بایستی تغییراتی درخصوص نحوه نگرش نگرش در خصوص تحولات جهانی، دور شدن از نظم جهانی به رهبری ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم، به ویژه در مورد مسائلی مانند تسلط دلار آمریکا نیز در این اجلاس در دستور کار قرار گرفته شود.
به باور دیوید مونیا، گسترش بریکس نه تنها سبب تعدد ارزها در سطح جهانی می شود، بلکه فرصتهای بیشتری را پیش روز کشورهای در حال توسعه قرار می دهد و سبب ارتقاء منابع مالی می شود.

به باور این کارشناس آفریقایی، افزایش شمار کشورهای عضو در این ائتلاف می تواند آمریکا را مجبور کند تحریم های اعمال شده بر کشورهای مختلف را متوقف سازد و حاکمیت جهانی خود سوء استفاده نکند. دیوید مونیا افزود گسترش بریکس سبب حرکت بیشتر به سمت نظم جهانی چند قطبی خواهد شد.


کارشناسان آفریقایی: توسعه بریکس، تسلط دلار را کاهش می‌دهد

کشورهای بریکس نظم جهانی تک قطبی را دوست ندارند. آنها معتقدند که هر یک از مناطق صدای مهمی در امور جهانی دارند.

دیوید مونیا، مدیر مرکز مطالعات آفریقا و چین در موسسه کنفوسیوس دانشگاه ژوهانسبورگ، گفت که معیارهای عضویت باید شامل بررسی اقتصاد هر متقاضی و اطمینان از نمایندگی عادلانه قاره ها باشد.

مونیا گفت که توسعه، صدای کشورهای در حال توسعه را تقویت می کند و همچنین ایده های جدیدی را در مورد توسعه و تغییرات آب و هوایی به روی میز می آورد.

او افزود که این امر همچنین باعث تغییر جهانی در نحوه روابط کشورها، دور شدن از نظم جهانی به رهبری ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم، به ویژه در مورد مسائلی مانند تسلط دلار آمریکا می شود.

مونیا گفت که گسترش بریکس، تعدد ارزها را در سبد جهانی تضمین می‌کند که فرصت‌های بیشتری را به کشورها و همچنین صداهای جایگزین و منابع مالی ارائه می‌دهد.

در نشست آتی سران بریکس به میزبان آفریقای جنوبی، از سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است.

پس از تغییر عضویت ایران از ناظر به دائم در پیمان «شانگهای»، اینک نوبت به عضویت در «بریکس» رسیده‌است؛ ائتلافی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور که در مقابل سیاست‌های تهاجمی غرب و ائتلاف‌های اروپایی- آمریکایی از قبیل «جی ۷» قد علم کرده‌است.

پس از آنکه میانه تیرماه امسال عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست مجازی سران این سازمان به ریاست هند رسما اعلام شد، تهران گام‌های بلندتری برای عضویت در بریکس برداشته‌است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.