۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 906483

یک سردفتر اسناد رسمی با اشاره به اهمیت قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار در حوزه سردفتری گفت: مجوز سردفتری در ۵۰ سال گذشته موروثی بود و از پدر به فرزند به ارث می‌رسید!

مجوز سردفتری در ۵۰ سال گذشته موروثی بود

به گزارش قدس آنلاین، علی سبحانی؛ سردفتر اسناد رسمی درباره اهمیت قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار در حوزه سردفتری گفت: بیش از ۵۰ سال است که انحصار در تشکیلات دفاتر اسناد رسمی، حاکم است و در این مدت دفاتر به‌صورت موروثی از پدر به فرزند به ارث می‌رسیده است!

وی افزود: طبق ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد عملاً این شغل به صورت خانوادگی درآمده است البته کسانی که امتیاز سردفتری را به ارث می‌برند باید حداقل صلاحیت علمی را دارا بوده باشند.

سبحانی ادامه داد: سردفتری منصب است اما در طول ۵۰ سال گذشته، فرزند جانشین پدر می‌شد یا اینکه امتیاز دفاتر اسناد رسمی به دیگران واگذار می‌شد و چوب حراج به کرسی سردفتری زده می‌شد.

این سردفتر اسناد رسمی ادامه داد: بارها و بارها شاهد این بودیم که امتیاز سردفتری با بالاترین قیمت‌های نجومی به افراد متمول که دارای حداقل صلاحیت‌های علمی بودند، واگذار شده است.

وی درباره علت خرید و فروش امتیاز سردفتری گفت: در طول ۵۰ سال گذشته منافع ذینفعان ایجاب می‌کرده که بین تقاضا و عرضه فاصله چشمگیری باشد و بازار داغی برای مجوزهای سردفتری ایجاد شود بنابراین تعداد دفاتر همیشه کم بوده که این امر بازار داغی برای خرید و فروش ایجاد کرده بود.

سبحانی تأکید کرد: سیاستی وجود داشت که تعداد دفاتر اسناد رسمی کم نگه داشته شود تا بازار خرید و فروش آن داغ بماند حتی امتیاز برخی دفاتر اسناد رسمی پیش‌فروش می‌شد.

وی متذکر شد: قبل از تصویب قانون تسهیل در ۱۵ سال گذشته فقط یک بار آزمون سردفتری برگزار و در آن برای کلانشهرهایی مثل تهران و مشهد تنها ۲ ظرفیت اعلام شد! کسانی از کارکنان دفاتر یا دفتریاران با توجه به منابع اقتصادی که شغل سردفتری دارد، برای خرید امتیاز دفاتر زمینه هزینه کردند و از میان آن‌ها کسی هم، پیشمان نیست.

سبحانی با اشاره به اعطا نشدن مجوز سردفتری برای کسانی که در آزمون دفاتر اسناد رسمی پذیرفته شده‌اند، گفت: با توجه به انحصار شدید بر تشکیلات دفاتر اسناد رسمی، مطالبه عمومی شکل گرفت و قانون تسهیل تصویب شد و مقام معظم رهبری هم از آن ابراز خرسندی کردند اما امروز همچنان در اجرای این قانون موانع و مشکلاتی وجود دارد و مجوز افرادی که در آزمون پذیرفته شده‌اند صادر نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.