بر اساس وعده مسئولان مبنی بر اتمام بازسازی مناطق زلزله زده خوی تا قبل از آغاز فصل سرما اما روند کند پرداخت تسهیلات بانکی موجب گلایه مندی مردم منطقه شده است.

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی

به گزارش قدس آنلاین، در زلزله ۵.۹ ریشتری هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱ در خوی، دو شهر خوی و فیرورق و ٧٠ روستا متحمل خسارت شدند. در این زمین لرزه بر اساس نتایج ارزیابی‌های اولیه ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده شناسایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد کاملاً تخریب شد و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد نیازمند تعمیر هستند. همچنین در این زمین لرزه، علاوه بر فوت ٣ نفر از هموطنان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند.

در زلزله ٥.٤ ریشتری ١٣ مهر ماه سال گذشته نیز ١٢ روستا در کانون زلزله قرار داشتند و یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی کاملاً تخریب و حدود ۴ هزار واحد نیز دچار خسارت و در دسته تعمیری قرار گرفت.

همچنین در زلزله ٢٨ دی ماه سال قبل هم در خوی بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی در ۱۵ روستا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و۱۹۴ نفر هم مصدوم شدند. با اتمام ارزیابی واحدهای مسکونی اعلام خسارت دیده در شهر فیرورق و ۱۵ روستای کانون زلزله در شهرستان خوی توسط کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ۲۵۰ واحد نیازمند بازسازی شناخته شدند و ٣ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی نیز با خسارت زیر ۵۰ درصد به عنوان واحدهای تعمیری مورد شناسایی قرار گرفتند.

بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده خوی بعد از وقوع این بلایای طبیعی آغاز شده اما روند کند پرداخت تسهیلات بانکی در برخی از مناطق خوی موجب نارضایتی مردم شده و انتظار می‌روند در این زمینه با توجه به وعده‌های مسئولان برای اتمام بازسازی مناطق زلزله خوی پیش از آغاز فصل سرما چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.

بازسازی ۷۵۰ واحد مسکونی خسارت دیده خوی اتمام یافت

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از اتمام بازسازی ۷۵۰ واحد مسکونی خسارت دیده در خوی خبر داد و اظهار کرد: از مجموع ۳ هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده احداثی در ۴ زلزله شدید شهرستان خوی، ۹۶ درصد واحدهای مسکونی احداثی با اتمام عملیات خط کشی و پی کنی شروع عملیات بازسازی داشته‌اند.

جعفر برزگر در خصوص آخرین روند پیشرفت فیزیکی بازسازی واحدهای خسارت دیده در شهرستان خوی، ادامه داد: همچنین در ۲ هزار و ۸۲۱ واحد مسکونی که بیش از ۹۰ درصد واحدهای خسارت دیده است، اجرای فونداسیون به اتمام رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان عنوان کرد: اسکلت ۲۶۰۰و احد مسکونی نصب شده و در بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی اجرای سقف به اتمام رسیده است و ۷۵۰ واحد مسکونی جهت سکونت آماده و تحویل مردم شده است.

وی در خصوص کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی مصوب دولت به زلزله زدگان خوی نیز اظهارکرد: در زلزله هشتم بهمن ماه شهرستان خوی با حمایت و پیگیری استاندار آذربایجان غربی ۵۰ درصد اعتبارات و تسهیلات بلاعوض مصوب هیأت دولت تخصیص شده و به حساب مالکان واحدهای مسکونی خسارت دیده واریز گردیده است و برای اتمام بازسازی واحدهای خسارت دیده پیش از شروع فصل سرما منتظر تخصیص ۵۰ درصد دوم کمک‌های بلاعوض از سوی هیئت محترم دولت هستیم.

برزگر اضافه کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت پس از تخصیص مبالغ کمک‌های بلاعوض تا کنون مبلغ ۲۱۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض به حساب مالکان واحدهای احداثی و تعمیری آسیب دیده در زلزله هشتم زلزله واریز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی تاکید کرد: محورهایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برنامه ریزی شده که پیش از آغاز فصل سرما بازسازی واحدهای زلزله زده خوی به پایان برسد و برای این منظور نیازمند مشارکت هرچه بیشتر بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت دیده هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از مدیران بانک‌های عامل خواست در پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان تسریع داشته باشند زیرا مردم منتظر دریافت تسهیلات برای اتمام بازسازی واحدهای خسارت دیده پیش از شروع فصل سرما هستند.

مدیریت مناسب زمان در پرداخت تسهیلات مساکن زلزله‌زده خوی ضروری است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در راستای ساخت کامل واحدهای زلزله زده در خوی گفت: باید مدیریت مناسب زمان در دستور کار نهادهای مسؤول و بانک‌ها به ویژه در پرداخت تسهیلات مساکن زلزله‌زده قرار گیرد.

محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت اجرای طرح‌های احداث واحدهای مسکونی زلزله زده خوی افزود: بانک‌ها اهتمام لازم را برای پرداخت تسهیلات مربوط به بهسازی واحدهای مسکونی داشته باشند.

وی اضافه کرد: اعطای سریع و کامل تسهیلات برای صاحبان واحدهای زلزله زده خوی در راستای حل مشکلات مردم است و هرقدر کار بیشتری صورت گیرد، گام بیشتری در رفع مشکلات برداشته شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: مدیران بانک‌ها سعی کنند تا هفته اول شهریور آینده، بخشی از تسهیلات مربوط به زلزله مهر سال گذشته باقی مانده، پرداخت کنند.

معتمدیان ادامه داد: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر آغاز زودهنگام بارش‌های پاییزی، باید اقدامی صورت گیرد که صاحبان منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله در خوی، هرچه زودتر در منازل ساکن شوند.

باید منتظر ماند و دید مسئولان به وعده خود برای اتمام بازسازی مناطق زلزله زده خود تا قبل از آغاز فصل سرما عمل می‌کنند یا نه؟

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.