مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، ذخایر خون را در کشور ۸ تا ۱۰ روز اعلام کرد و گفت: شبکه ملی خونرسانی هر گونه کاهش ذخایر را در استان‌های دیگر همپوشانی می‌دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون عنوان کرد؛ ظلم شرکت‌های خصوصی پلاسما در حق بیماران هموفیلی

مصطفی جمالی، با اشاره به وظیفه تأمین خون و فرآورده سالم و کافی توسط سازمان انتقال خون، افزود: در دوره جدید ذخایر کیت و کیسه سازمان انتقال خون از ۲ تا ۳ هفته به ۶ ماه رسیده است، تأمین ۷۰ درصدی درخواست‌های بیمارستانی و مراکز درمانی اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است و همه این خدمات مرهون تلاش کارکنان سازمان و ایثار و اهدای خون مردم است که در هر شرایطی برای نجات هموطنان خود پیشقدم می‌شوند.

وی، ذخایر خون را در کشور ۸ تا ۱۰ روز اعلام کرد و گفت: شبکه ملی خونرسانی هر گونه کاهش ذخایر را در استان‌های دیگر هم پوشانی می‌دهد.

جمالی از افزایش کیسه‌های فیلتردار خون به ۶۰ درصد خبر داد و افزود: این کیسه‌ها عوارض تزریق خون را در بدن بیمار کاهش می‌دهد و اقدامی بزرگ برای سلامت خون است.

وی آغاز استفاده از تست NAT را برای کاهش دوران پنجره و تشخیص آلودگی ویروسی در خون بسیار مهم دانست و گفت: با این تست احتمال انتقال ویروس از خون نزدیک به صفر می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تعیین فنوتیپ و غربالگری آنتی بادی را خارج از گروه‌های خونی ABO اتفاقی مهم دانست و افزود: تا یک ماه دیگر گروه‌های فرعی نیز در غربالگری آنتی بادی شناسایی می‌شوند و این موضوع کیفیت درمان از طریق انتقال خون را برای بیمارانی که مکرر خون دریافت می‌کند ارتقا می‌بخشد و خونی که به بیمار داده می‌شود کاملاً مطابق با گروه‌های اصلی و فرعی خون او خواهد بود.

جمالی ادامه داد: آزمایش سازگاری بافتی به روش NGS نیز به زودی راه اندازی می‌شود.

وی افزود: بخشی از مشکلات بیماران به خاطر ظلمی است که شرکت‌های خصوصی در بخش پلاسما مرتکب شده اند و اگر طبق قراردادی که داشتند، پالایشگاه تأسیس می‌کردند و فاکتورهای ۸ و ۹ را تولید می‌کردند الان بیماران هموفیلی برای داروهای انعقادی اینقدر مشکل نداشتند. در حالی که پالایشگاه‌های موجود هم تنها به تولید IVIG و آلبومین اکتفا کرده اند.

جمالی تأکید کرد: برای تأمین داروهای مشتق از پلاسما اگر با وجود شرکت‌های خصوصی همچنان پلاسما کم باشد آمادگی داریم با کمک داوطلبان سال آینده یک میلیون لیتر پلاسما تأمین کنیم و مدعی هستم در این دو سال سخت اقتصادی و تحریم در بحث خون و فرآورده به عنوان بخشی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت و نظام سلامت کار خودمان را به خوبی انجام داده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.