نماینده مجلس با تأکید بر اینکه باید از اعطای هدفمند مشوق‌های مالیاتی تقویت‌کننده تولید حمایت کرد، گفت: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه مهم‌ترین منبع تامین مالی بومی‌سازی تجهیزات و فناوری در صنعت است و برای رشد اقتصادی ۸ درصدی بسیار حیاتی است.

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه از ابزارهای دستیابی به ‌رشد اقتصادی ۸ درصد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، احمد مرادی درباره آخرین وضعیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در برنامه هفتم توسعه و اهمیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در گسترش تحقیق و توسعه صنعتی، ورود فناوری بومی‌سازی شده ایرانی و همچنین تکمیل زنجیره ارزش، اظهار داشت: ‌شرکت‌های دانش‌بنیان متشکل از نیروهای خلاق و جوان هستند که انگیزه‌های زیادی دارند که نیاز هست مورد حمایت قرار بگیرند؛ همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید دارند که این شرکت‌ها را پشتیبانی و تشویق کنیم تا بتوانند در این مسیر ادامه دهند.

وی با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در پارک‌های علم و فناوری فضاهایی را در اختیارشان قرار می‌دهند که بتوانند از آن فضا به عنوان دفتر کار استفاده همچنین از دیگر مشوق‌های این است که دولت باید به آنها کار و پروژه ارائه دهد و پروژه هایی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف کنند که از آنها استفاده کنند؛ از دیگر حمایت‌ها که مورد انتظار بوده این است که بتوانند از مشوق‌های مالیاتی استفاده کنند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دولت وقتی به دنبال اخذ مالیات است معمولا باید به دنبال شرکت‌هایی باشد که سودآوری داشته و درآمدهای هنگفتی دارند و معقول است که مالیات هم پرداخت کنند اما شرکت‌های دانش بنیان چون شرکت‌های نوپا و جوان هستند این مشوق بسیار می تواند محرک آنها در افزایش انگیزه برای برنامه های بهتر باشد.

مرادی با انتقاد از حذف مشوق‌های مالیاتی در برنامه هفتم توسعه، گفت: حذف این موضوع در برنامه هفتم توسعه جای گلایه دارد و انتظار این است هم مجلس در کمیسیون تلفیق و هم دولت به بهانه بار مالی آن را حذف نکند؛ بنابراین باید برای ۵ سال مبحث رشد اقتصادی هدفمند و با رویکرد توسعه زنجیره‌های ارزش صنعتی را هدفگذاری کنیم و اقدام کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس در زمینه اصلاح این بند کار درستی بوده است و باید از اعطای هدفمند مشوق‌ های مالیاتی تقویت‌کننده تولید حمایت کرد.

وی افزود: از همین رو نیز برای رسیدن به رشد ۸ درصدی قطعا به اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نیاز داریم و باید از این مشوق مالیاتی حمایت کرد؛ اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه مهم‌ترین منبع تامین مالی بومی‌سازی تجهیزات و فناوری در صنعت است و برای رشد اقتصادی ۸ درصدی بسیار حیاتی است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت هدفگذاری کرده است که در ۵ سال به رشد ۸ درصد برسیم؛ رسیدن به رشد ۸ درصد شاید به زبان و قلم ساده است اما به کار و عمل، انگیزه و برنامه می‌خواهد و باید بتوانیم موضوعات را در کنار هم ببینیم.

بنابراین گزارش اعتبار مالیاتی در تحقیق و توسعه (R&D)، بومی‌سازی فناوری و تکمیل زنجیره ارزش، اهمیت بسیاری دارد. این فرایند به کشف و ایجاد فناوری های جدید، بهبود محصولات و فرآیندها، ارتقاء کیفیت و کارآیی، افزایش انگیزه کارکنان و به خلاصه، ایجاد رشد و توسعه صنعتی کمک می کند. با اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه، شرکت ها به جذب اعتبار مالی و استفاده از منابع مالی جهت تحقیقات راحت تر دسترسی پیدا می‌کنند.

بومی‌سازی فناوری به تولید و توسعه فناوری های ملی کمک می کند و نیازهای داخلی را تامین می‌کند، با توجه به شرایط و نیازهای خاص ایران، ورود فناوری‌های بومی‌سازی شده ایرانی به صنایع و فعالیت های داخلی بسیار حائز اهمیت است، الگوهای بهره برداری مالی از طریق مالیاتی برای این ورود و استفاده از فناوری های داخلی، بسیار موثر و حکمرانی است.

تکمیل زنجیره ارزش شامل فرایندهایی است که در هر مرحله از تولید یک محصول، ارزش افزوده را ایجاد می کند. با اعتبار مالیاتی برای تکمیل زنجیره ارزش، شرکت‌ها و بخصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌توانند به تسهیل بهره‌برداری از بسترهای لازم جهت تکمیل زنجیره ارزش دسترسی پیدا کنند. این کمک می‌کند تا شرکت‌ها به رشد و توسعه بیشتر و ایجاد شغل‌های بیشتر در داخل کشور بخشیده شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.