شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و نارندرا مودی نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و اختلافات مرزی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

شی و مودی درباره روابط چین و هند و اختلافات مرزی گفت‌وگو کردند

به گزارش قدس‌آنلاین به نقل از شینهوا، وزارت خارجه چین پنجشنبه اعلام کرد که این دیدار به درخواست مودی برگزار شد و سران ۲ کشور گفت‌وگوهای عمیقی درباره روابط دوجانبه و سایر مسائل داشتند.

شی در این دیدار تاکید کرد که بهبود روابط چین و هند به نفع مردم ۲ کشور است و باعث تقویت صلح و ثبات و توسعه جهانی و منطقه‌ای می‌شود.

رئیس جمهوری چین افزود که ۲ کشور باید به درستی مسائل مرزی را مدیریت کرده و مشترکا از صلح و آرامش در مناطق مرزی حفاظت کنند.

رویترز نیز به نقل از وینای کواترا وزیر خارجه هند گزارش داد که مودی در این دیدار مساله اختلافات مرزی را با شی مطرح و نگرانی‌های دهلی نو را خاطرنشان کرد.

کواترا افزود که شی و مودی توافق کردند تا مقام‌های خود را برای کاهش تنش‌های مرزی مامور کنند.

مودی در این دیدار «بر حفظ صلح و آرامش در مناطق مرزی تاکید کرد و گفت که رعایت خط کنترل واقعی (LAC) برای عادی‌سازی روابط چین و هند حائز اهمیت است.»

این نخستین بار است که مودی مساله اختلافات مرزی را مستقیما با شی مطرح می‌کند.

چین و هند هفته گذشته توافق کردند تا در نواحی پرالتهام «لداخ» در منطقه مورد منازعه جامو و کشیمر «صلح و آرامش را حفظ کنند.»

این توافق در نوزدهمین دور مذاکرات فرماندهان چین و هند حاصل شد و ۲ طرف در بیانیه مشترکی اعلام کردند: ۲ طرف توافق کردند تا صلح و آرامش را در مناطق مرزی حفظ کنند.

این بیانیه با اشاره به اینکه طرفین «به شیوه‌ای باز و آینده‌نگرانه» تبادل نظر کردند، افزود: آنها توافق کردند که به فوریت مسائل باقیمانده را حل و فصل کرده و شتاب گفت‌وگوها و مذاکرات را از کانال‌های نظامی و دیپلماتیک حفظ کنند.

چین و هند همچنان بر سر خط کنترل واقعی (LAC) در جامو و کشمیر اختلاف دارند و اختلافات آنها حل نشده است.

در پی درگیری‌هایی که ژوئن ۲۰۲۰ در این منطقه رخ داد دستکم ۲۰ تن از سربازان ۲ طرف کشته شدند.

خط کنترل واقعی یک خط جداسازی است که قلمرو تحت کنترل هند را از قلمرو تحت کنترل چین در جامو و کشمیر جدا می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.