با وجود تایید نشدن لایحه جنجالی تشدید قوانین توهین به مقدسات توسط رئیس جمهور پاکستان، تحرکات اخیر عناصر افراطی با هدف برافروختن آتش فرقه‌گرایی، اوضاع در منطقه شیعه نشین در شمال پاکستان را متشنج کرد.

تحرکات عناصر تکفیری، اوضاع در منطقه شیعه نشین پاکستان را متشنج کرد

 اظهارات تحریک آمیز نیروهای تکفیری در برخی از مناطق ایالت گِلگیت-بَلتستان واقع در شمال پاکستان نگرانی‌هایی را بین جامعه شیعیان این ایالت به ویژه در شهر "اِسکردو" به وجود آورده و گزارش‌ها حکایت از اعتصاب جمعی در این شهر دارد.

گفته می‌شود سوء استفاده برخی از سرکردگان عناصر تکفیری از مندرجات لایحه جنجالی مرتبط با توهین به مقدسات اسلامی (که رییس جمهور پاکستان هفته گذشته این لایحه را برای تجدیدنظر به پارلمان پس فرستاده است) باعث شد تا علمای شیعه و ساکنان شهر "اسکردو" ضمن اعتراض به نقض آزادی شهروندی و آزادی مذهبی، خواستار برخورد جدی دولت و نهادهای امنیتی در شمال پاکستان با هرگونه اقدام در برافروختن آتش فرقه گرایی شوند.

همچنین علمای شهر اسکردو در اعتراض به اقدام یکجانبه پلیس برای تشکیل پرونده علیه علامه "سید باقر الحسینی" امام جمعه موقت شیعیان این شهر که گفته می‌شود بنا بر مطالبات تحریک آمیز نیروهای تکفیری صورت گرفته است، امروز را به عنوان روز اعتصاب سراسری برگزار کرده و قرار است پس از اقامه نماز جمعه راهپیمایی بزرگی نیز برای همبستگی با جامعه علمای شیعه و برائت از تفرقه‌افکنی برپا شود.

علامه باقر حسینی که از شخصیت‌های طراز اول در بحث تقریب مذاهب اسلامی در ایالت گلگیت-بلتستان شناخته می‌شود طی اظهاراتی گفت که دشمنان درصدد تخریب فضای اتحاد در پاکستان، پاشیدن بذر نفاق میان مردم و جلوگیری از همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در "بَلتستان" و دیگر مناطق این ایالت هستند.

منابع خبری پاکستان اعلام کردند که نهادهای مجری قانون در شهر "اِسکردو" برای جلوگیری از هرگونه رخدادهای ناگوار تمامی مدارس و ادارات دولتی را امروز تعطیل و نیروهای امنیتی بیشتری را در منطقه مستقر کردند.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند که با توجه به سابقه صلح و رواداری میان پیروان مذاهب اسلامی در مناطق شمالی این کشور به ویژه شهر "اسکردو" سوء استفاده برخی گروه‌های به اصطلاح دینی از لوایح مرتبط با قوانین توهین به مقدسات ممکن است به وحدت و همزیستی مسالمت آمیز اقشار مختلف جامعه آسیب وارد کند.

پس از واکنش‌های شدید شیعیان پاکستان به تصویب قانون جنجالی تشدید مجازات علیه توهین به مقدسات در پارلمان این کشور، رئیس جمهور پاکستان هفته گذشته این قانون را تایید نکرد و برای بازنگری بیشتر به پارلمان پس فرستاد.

عارف علوی قانون اصلاحیه در قوانین توهین به مقدسات اسلامی که ماه گذشته باوجود اعتراض گسترده گروه‌های مذهبی پاکستان به ویژه شیعیان این ‌کشور در مجالس ملی و سنا به تصویب رسیده بود، را تایید نکرد.

هر لایحه و قانونی که در مجلس پاکستان به تصویب نمایندگان می‌رسد برای اجرایی شدن نیازمند تایید رئیس جمهور است؛ در همین خصوص عارف علوی حاضر به تایید قانون جنجالی مرتبط با مجازات علیه افراد مرتکب به توهین به مقدسات نشد.

برخی گروهای مذهبی در پاکستان از جمله احزاب شیعه تشدید قوانین توهین به مقدسات را فرصت طلبی افراط گرایان برای سرکوب اقلیت مذهبی و یا پیاده‌سازی برنامه تفرقه در داخل دانستند.

هفته‌ گذشته بزرگترین اجتماع شیعیان پاکستان در پایتخت این کشور در اعتراض به تصویب قوانین جنجالی مقابله با توهین به مقدسات برگزار شد و رهبران مذهبی و سیاسی شیعه طی اولتیماتومی به دولت اعلام کردند که ۲۵ شهریور دست به تحصن بزرگ در پایتخت خواهند زد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.