۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 909264

وزارت خارجه روسیه به مولداوی در مورد حمایت بیش از حد از اوکراین هشدار داد.

هشدار شدیداللحن روسیه به مولداوی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به مولداوی نسبت به حمایت بیش از حد از اوکراین هشدار داد و گفت: «مولداوی باید از حمایت بیش از حد خود از اوکراین تا حدی که شریک جنایات ارتش اوکراین شود، مراقب باشد.»

زاخارووا تاکید کرد: «می‌خواهم به کیشینف نسبت به دخالت عمیق‌تر در حمایت از اوکراین هشدار دهم که نه تنها ثبات و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند، بلکه مولداوی را به شریک جنایات جنگی رژیم کی‌یف تبدیل می‌کند.»

این دیپلمات افزود: «غرب به تلاش‌های خود برای کشاندن مولداوی که بی طرفی دائمی آن در قانون اساسی آن تصریح شده است، به درگیری اوکراین ادامه می‌دهد.»

زاخارووا تاکید کرد که با توجه به تنش‌های اخیر در روابط دیپلماتیک بین مسکو و کیشینف، روسیه تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات کنسولی در مولداوی، هم به شهروندان خود و هم به شهروندان مولداوی انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «علیرغم کاهش شدید کارمندان نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه به درخواست دولت مولداوی، بخش کنسولی سفارت روسیه در کیشینف پس از یک توقف اجباری در ۱۷ اوت فعالیت خود را از سر گرفت. بدیهی است که حفظ سرعت قدیمی یک چالش خواهد بود. علیرغم موانع ایجاد شده برای ما، ما تمام تلاش خود را برای ادامه ارائه خدمات کنسولی لازم به شهروندان روسیه و مولداوی انجام خواهیم داد.»

در ۲۶ ژوئیه یعنی حدود دو ماه پیش مولداوی دستور داد که ۴۵ کارمند سفارت روسیه، از جمله ۲۲ دیپلمات و ۲۳ کارگر فنی، تا ۱۵ اوت مولداوی را به دلیل اتهامات جاسوسی ترک کنند. مسکو با احضار «لیلیان دری»، سفیر مولداوی به این اقدام اعتراض کرد و تعدادی از مقامات مولداوی را از ورود به روسیه منع کرد.

جنگ اوکراین باعث تنش در منطقه شرق اروپا شده است. یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت که اگر واشنگتن دست از دخالت در امور اوکراین بردارد، جنگ در این کشور هم‌اکنون پایان خواهد یافت.

«ویوک راماسوامی» در پاسخ به سؤالی پس از پایان اولین مناظره جمهوریخواهان در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴، مبنی بر اینکه چرا او مخالف حمایت از اوکراین است، گفت: جنگ اوکراین به نفع آمریکا نیست و من برای ایفای نقشی غیر از رسیدگی به منافع آمریکایی‌ها کاندید نمی‌شوم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه من برای پایان دادن به جنگ در اوکراین در واقع برای اوکراینی‌ها بهتر خواهد بود و حداقل این کشور با حفظ حاکمیت مستقل و صلح از جنگ خارج خواهد شد. این وضعیتی نیست که آنها اکنون در آن هستند.

این نامزد جمهوریخواه با بیان اینکه «اگر واشنگتن مداخله نکند و اعلام کند که دیگر از اوکراین حمایت مالی نمی‌کند، جنگ در این کشور اکنون تمام می شود»، افزود: برخی از جنگ سالاران پس از ولودیمیر زلنسکی با تجهیزات نظامی آمریکا به ارزش چند صد میلیارد دلار در اوکراین به قدرت خواهند رسید. درست مانند آنچه پس از حمله شوروی به افغانستان رخ داد و ما دیدیم که این روند ما را به کجا رساند.

گفتنی است که ویوک راماسوامی، سیاستمدار تازه‌کار هندی‌تبار، در کانون توجه اولین مناظره اصلی حزب جمهوری‌خواه آمریکا قرار گرفت. وی در جریان این مناظره گفت که از افزایش بودجه برای جنگ اوکراین علیه روسیه حمایت نخواهد کرد.

راماسوامی که از حامیان ترامپ و منتقدان حمایت نظامی آمریکا از اوکراین محسوب می‌شود، افزود: من فکر می‌کنم این فاجعه‌بار است که ما در برابر تهاجم از مرزهای دیگران محافظت می‌کنیم، در حالی که باید از همان منابع نظامی برای جلوگیری از تهاجم به مرز جنوبی خود در آمریکا استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.