مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی قزوین با اشاره به رشد توانمندی‌های داخل کشور در صنعت برق گفت: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور تولید می‌شود و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید که در حال نصب است همگی بومی‌سازی شده که افتخار بزرگی برای کشور است.

۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور تولید می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل موتابها در تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم از ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ تاکنون، اظهار کرد: صنعت تولید برق کشور، با بیش از ۹۸ درصد آمادگی نیروگاه‌ها در تولید مستمر و پایدار انرژی الکتریکی، کارنامه موفق و درخشانی را در عبور موفقیت‌آمیز از اوج مصرف برق در تابستان سال جاری و سال ۱۴۰۱ ارائه کرده که در این اقدام ارزنده و جهادی، نقش نیروگاه شهید رجایی بسیار با اهمیت است.

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی قزوین در خصوص افزایش آمادگی تولید نیروگاه شهیدرجایی در سال ۱۴۰۱ و همچنین مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان آمادگی واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی این نیروگاه با ۱۲ میلیارد و ۵۰۵ میلیون و ۸۳۶ هزار کیلو وات ساعت، نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۲ درصد رشد داشته و همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد با رشد ۲/۷ درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به رشد توانمندی‌های داخل کشور در صنعت برق بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور تولید می‌شود و تجهیزات اصلی نیروگاه مانند ژنراتورها، کمپرسور، ترانس‌های اصلی قدرت و... با توانمندی نیروهای داخلی تولید می‌شوند و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید که در حال نصب است همگی بومی‌سازی شده که افتخار بزرگی برای کشور است.

رئیس هیئت مدیره نیروگاه شهیدرجایی نیز درخصوص ساخت قطعات در نیروگاه شهیدرجایی افزود: در پی اعلام نیاز به قطعات و تجهیزات کاربردی در واحدهای سیزده‌گانه این شرکت نیز، متخصصان اداره ساخت داخل، در این بازه زمانی اقدام به نقشه‌برداری و طراحی تعداد بیش از ۱۱ هزار قطعه مورد نیاز کردند که پس از ساخت، در واحدها مورد استفاده قرار گرفت.

همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان

موتابها در خصوص همکاری این نیروگاه با شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: ارتباط گستره این نیروگاه با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های مطرح کشور جهت رفع نیازمندی‌های نیروگاه از جمله ساخت الکتروموتورهای بزرگ ۶.۶ کیلوولت، ساخت تجهیزات نوین از جمله دستگاه تست فلوی سوخت گاز و گازوئیل، طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی از اقدامات مهم این شرکت در دولت سیزدهم است و نیروگاه شهید رجایی از پیشتازان تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدیدهای دوره‌ای در دولت سیزدهم بوده است.

وی افزود: نیروگاه شهید رجایی در دولت سیزدهم ۳۴ برنامه تعمیراتی اعم از پنج مورد تعمیرات اساسی، چهار مورد نیمه اساسی و ۲۵ مورد بازدید دوره‌ای مجموعاً بالغ بر ۳۸ هزار فعالیت در واحدهای ۱۳ گانه اجرایی کرده که طی ۲۴ ماه گذشته همه فعالیت‌های تعمیراتی این واحدها با دقت و برنامه‌ریزی صحیح انجام شده است.

این مسئول از اقدام خاص و رفع محدودیت‌های تولید در بویلر واحد شماره ۲ نیروگاه شهید بهشتی لوشان توسط متخصصان نیروگاه شهیدرجایی در دولت سیزدهم خبر داد و اظهار کرد: این اتفاق در سطح کشور برای اولین بار در بین نیروگاه‌های حرارتی صورت گرفته و تمامی مراحل اجرایی آن اعم از دمونتاژ، طراحی، ساخت و مونتاژ قطعات بویلر شماره ۲ نیروگاه شهید بهشتی لوشان به عهده نیروگاه شهید رجایی بوده که افتخار بزرگی برای کشور است و هم اکنون این واحد در مدار تولید بوده و نقش مهمی در پیک تابستان سال جاری ایفا کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.