۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 910776

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت:بسیاری از داروها از پلاسما تهیه می‌شود. اکنون ما از شرایطی برخوردار هستیم که در صورت وجود یک پالایشگاه داخلی، می‌توانیم پلاسما را به مقدار کافی تهیه و از آن در جهت تولید برخی داروها استفاده کنیم.

تهیه بسیاری از داروها از پلاسمای خون

 مصطفی جمالی،گفت: اهدای خون امری خداپسندانه بوده و به همین دلیل قدم اول ما فراهم کردن اهدای خون به صورت سیار در همه استان‌ها، شهرها و روستاها بود. مساله دیگر رساندن فراورده‌های خونی به سراسر کشور است که تا چند وقت پیش با مشکل مواجه بود که خوشبختانه در این زمینه نیز در دو سال اخیر اقدامات موثری را انجام داده‌ایم.

وی افزود: اوایل سال ۱۴۰۰، بسیاری از مراکز درمانی فراورده‌های خونی کافی را دریافت نمی‌کردند. اکنون به طور کامل و به واسطه حضور بی نظیر مردم، فراورده‌های خونی به اندازه کافی وجود داشته و اهدای خون به صورت مداوم صورت می‌گیرد. انشالله در طی چند ماه آینده کل استان‌ها مانند تهران در زمینه انتقال خون مستقل می‌شوند.

جمالی اظهار داشت: یکی از اقدامات ما جایگزین کردن کیسه‌های انتقال خون فیلتردار با کیسه‌های معمولی است که در دولت سیزدهم از ۲۰ به ۶۰ درصد رسیده است و امید داریم که تا چند سال آینده ۱۰۰ درصد کسیه‌های انتقال خون ما همانند کشورهای توسعه یافته، دارای فیلتر باشند.

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌هایی که ما در حال پیاده‌سازی آن هستیم، آزمایش غربالگری مولکولی یا تست نت است. در فرایند انتقال خون، ما سوالاتی از شخص اهداکننده می‌پرسیم که تا حد بالایی اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار می‌دهد. این اطلاعات در کنار آزمایشاتی که صورت می‌گیرد، ممکن است همیشه برای تشخیص وجود بیماری‌هایی از جمله ایدز، در حالتی که چند روز از ابتلای بیمار به آن گذشته باشد، کافی و جواب‌دهنده نباشند. لذا این آزمایشات احتمال انتقال بیماری‌های ویروسی را به صفر می‌رساند.

جمالی اظهار داشت: به غیر از گروه‌های خونی آشنا، ما تعدادی گروه خونی فرعی داریم که به واسطه عدم سازگاری با خون شخص دریافت‌کننده، ممکن است هموگلوبین کافی را به وی انتقال ندهند. لذا از دیگر برنامه‌های ما تشخیص گروه‌های فرعی است که آن را شروع کرده‌ایم و منتظر تخصیص اعتبار هستیم. این آزمایشات ابتدا برای 1 میلیون و 500 نفر و در سال آینده با حضور کل کشور انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: یکی از چالش‌هایی که ما با آن مواجه هستیم، ضعیف بودن بانک HLA است که خوشبختانه برای آن پتانسیل خوبی داریم که بتوانیم اقدامات موثری را در جهت بهبود این وضعیت در طی سال‌های پیش رو انجام دهیم.  

جمالی گفت: بسیاری از داروها از پلاسما تهیه می‌شود. اکنون ما از شرایطی برخوردار هستیم که در صورت وجود یک پالایشگاه داخلی، می‌توانیم پلاسما را به مقدار کافی تهیه و از آن در جهت تولید برخی داروها استفاده کنیم. علاوه بر آن با همکاری سازمان انرژی اتمی، قصد داریم دستگاهی با تکنولوژی بسیار بالا که بر پایه اشعه کار می‌کند را نیز به کار بگیریم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.