جمعیت عشایر کشور با اینکه حدود ۱/۵ میلیون نفر است اما با در اختیار داشتن ۳۰ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور نقش مهمی در تامین نیازهای جامعه به خصوص در زمینه مواد پروتئینی و فرآورده‌های لبنیاتی دارند به گونه‌ای که ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور را این قشر زحمتکش تولید می‌کنند.

حمایت‌های تسهیلاتی دولت سیزدهم از عشایر استان تهران

عشایر علاوه بر سنگر تولید و اینکه هرگز سربار جامعه نبوده اند، نقش مهمی در صیانت از مرزها و تامین امنیت کشور دارند و برای اینکه همچنان لبخند زندگی در میان سیاه چادرها و طبیعت بر لبانشان جاری باشد لازم است دستگاه های مسئول به خصوص سارمان امور عشایری، شرکت پشتیبانی امور دام، جهاد کشاورزی و سایر مسئولان بخش حاکمیتی نسبت به رفع مشکلات آنها اهتمام داشته باشند و دست و پای دلالان و سودجویانی که این روزها بدجور گلوی عشایر مستاصل را می فشارند، قطع کنند.

مدیر امور عشایر استان تهران گفت: ۵۶۱ میلیارد ریال تسهیلات در دولت سیزدهم به ۶۰۸ نفر از عشایر استان در قالب استفاده از ظرفیت‌های دامدار کارت، تبصره ۱۶ و صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.

به گزارش قدس آنلاین، فرشید ذبیحی روز چهارشنبه اظهارکرد: در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۵۴ میلیارد ریال تسهیلات تامین و در قالب طرح تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در اختیار ۴۳ نفر از عشایر استان قرار گرفت.

وی افزود: همچنین از محل تسهیلات تبصره ۱۶ نیز در سال گذشته ۳۵۷ میلیارد ریال تسهیلات بلندمدت در اختیار ۲۶۵ نفر از عشایر استان قرار گرفت.

ذبیحی ادامه داد: در سال جاری نیز پیگیر جذب اعتبارات لازم از محل صندوق توسعه ملی هستیم تا بخشی دیگری از جامعه عشایری استان از اعتبارات پشتیبانی از تولید و بهره مند و در مسیر زنجیره تولید گوشت قرمز گام‌های موثرتری بردارند.

مدیر امور عشایر استان تهران پرداخت ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب دامدار کارت را از دیگر خدمات دولت سیزدهم به عشایر برشمرد و گفت: سال گذشته ۳۰۰ نفر از عشایر استان تهران موفق به دریافت تسهیلات دامدار کارت شدند.

وی همچنین در ادامه از استقرار عشایر استان تهران در مناطق ییلاقی خود تا نیمه شهریورماه جاری خبر داد و گفت: کوچ پاییزه عشایر از نیمه شهریور ماه به سمت قشلاقات (مناطق گرمسیر) آغاز و عشایر مناطق سردسیر را ترک و به مناطق گرمسیر کوچ می کنند.

به گفته ذبیحی، با توجه به بروز خشکسالی در سال های اخیر آبرسانی سیار در مناطق عشایری با سرعت بیشتری انجام می شود و تلاش ما بر این است تا عشایر و دام های آنان با کمترین مشکل روبرو شوند.

حمایت‌های تسهیلاتی دولت سیزدهم از عشایر استان تهران


به گزارش قدس آنلاین، ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت گزیدند.

این جامعه تولیدکننده در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی تولید کردند.

عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.