مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از جذب ۶۰ درصد تسهیلات اختصاصی پرواربندی تبصره ۵۲ ویژه عشایر این استان خبر داد.

عشایر خراسان رضوی ۶۰ درصد تسهیلات پرواربندی را جذب کردند

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی‌فرد افزود: تسهیلات سرمایه در گردش پرواربندی از محل صندوق توسعه توسعه ملی بند ب تبصره ۵۲ با هدف رونق و جهش تولید در اختیار عشایر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: عشایر نقش مهمی در اقتصاد، امنیت غذایی و تامین نیازهای پروتئینی کشور دارند به همین منظور برای تقویت و حمایت از تولید، تسهیلات پرواربندی در اختیار این قشر قرار گرفته است.

پرواربندی به معنای تغذیه دام لاغر، سبک وزن، جوان و تبدیل آن به دام چاق در طی یک مدت مشخص است و طبیعی است که سود به دست آمده از طریق فروش دامهای پروار شده باید همیشه از هزینه های نگهداری بیشتر باشد تا این کار صرفه اقتصادی داشته باشد.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی گفت: پارسال در ابتدا  ۱۸۰  میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۵۲ به عشایر خراسان رضوی اختصاص یافت که به طور کامل جذب شد و با توجه به توان و انگیزه بالای عشایر استان و به دلیل عدم جذب این تسهیلات توسط برخی استانهای کشور بیش از ۲ برابر تسهیلات اختصاص داده شده برای استان معادل ۴۲۰ میلیارد ریال جذب و در مسیر تولید قرار گرفت.

نبوی‌فرد افزود: امسال نیز ۶۹ میلیارد ریال به این بخش اختصاص یافته که تاکنون ۶۰ درصد آن جذب شده است و عشایر این استان متقاضی اختصاص بیشتر این تسهیلات هستند.

وی ادامه داد: تسهیلات مورد اشاره با کارمزد ۱۰ درصد، یک ساله و تضامین لازم توسط بانکهای عامل برای عشایر در نظر گرفته شده و به همین دلایل هم در سال ۹۸ برخی استانهای عشایری کشور به موقع نتوانستند این تسهیلات را جذب کنند.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: به رغم سختی جذب این تسهیلات، عشایر خراسان رضوی توانستند در سال ۹۸ بالاترین جذب را نسبت به سایر استانها به خود اختصاص دهد و این آمادگی وجود دارد تا حداقل به میزان سال گذشته تسهیلات پرواربندی به عشایر این استان اختصاص داده شود.

عشایر خراسان رضوی با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ خانوار و دارا بودن ۹۹۵ هزار واحد دامی، سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند و از ظرفیت بالایی در حوزه دام و اجرای طرح زنجیره تولید گوشت برخوردارند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.