مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان گفت: در حوزە مبارزە با فساد اداری، در کشور پیشتاز هستیم و ادارە کل بازرسی استانداری نسبت بە این مسائل جدی و پیگیر است. 

کردستان در مبارزه با فساد اداری در کشور پیشتاز است/ مدیران‌ ناکارآمد برکنار خواهند شد

به گزارش قدس آنلاین، مراد علی بهمنی، وظیفە ذاتی اداره کل بازرسی را مبارزە با فساد و ناکارآمدی و بررسی هرگونە گزارش تخلف در ادارات از سوی مردم ذکر و اظهار کرد: ریشە اصلی فساد در ادارات و دستگاەها، نبود آگاهی و اشرافیت بە قانون و قوانین مربوطە آن دستگاە است و اغلب افراد ناخواستە و ناخوداگاە مرتکب فساد می‌شوند؛ لذا  افزایش آگاهی در حوزە کاری افراد لازم است. 

وی در خصوص اقدامات انجام شدە در حوزە بازرسی افزود: گلوگاەهای فساد و نقاط آسیب‌پذیر دستگاەها شناسایی و بە صورت کتابچە و فایل بە مدیران و دستگاەها در هر سطحی ارائە شدە است. 

مدیرکل بازرسی اسانداری کردستان بابیان این که از بین بردن ریشەهای فساد در ادارات موجب افزایش بهرەوری و کارآمدی می‌شود، بیان کرد: کردستان در حوزە مبارزە با فساد اداری، استان پیشتاز در کشور است و ادارە بازرسی نسبت بە این مسائل جدی و پیگیر است. 

بهمنی بر ارزیابی منظم مدیران تاکید و تصریح کرد: توانایی مدیران و تحقق برنامەها و اهداف آن دستگاە و سازمان براساس شاخص‌های اساسی تعیین شدە انجام می‌شود. 

وی، با اشاره به اینکه ارزیابی مدیران نقطە عطفی است برای شناسایی مدیران کارآمد و ناکارآمد در سطح استان، ادامه داد: اگر ارزیابی بە صورت دقیق و صحیح انجام گیرد، کارآمدی مدیران نیز مشخص می‌شود؛ لذا در استان کردستان ارزیابی مدیران هموارە با دقت بررسی شدە است. 

مدیرکل بازرسی استانداری کردستان عنوان کرد: ارزیابی مدیران معمولا بە صورت سالانە و یا دورەای شش ماهە انجام می‌گیرد و اگر در جریان ارزیابی، ناکارآمدی یک مدیر مشخص شود، مدیر دستگاە مربوطە برکنار خواهد شد. 

مرادعلی بهمنی افزود: همه مدیران دستگاەها در هر سطحی موظف هستند روزهای دوشنبە از ساعت ٨ تا ۱۲ در محل کار خود حضور داشتە و ملاقات چهرە بە چهرە با مردم داشتە باشند و عدم اجرای آن بە منزلە تخلف است. 

وی افزود: تکریم مردم یکی از وظایف اصلی مدیران است و مسئولین و مدیران باید پاسخگوی نیازها و مشکلات مردم باشند. 

بهمنی ادامە داد: بحث ارتباط مردمی شامل خدماتی است کە در سال ۱٤۰۱ همچون پرداخت وام‌های قرض‌الحسنە یا خوداشتغالی بە مردم ارائە شدە و از ۳۰ هزار درخواست مردمی برای وام قرض‌الحسنە، بیش از ۷۰ درصد آن پرداخت شدە است. 

بە گفتە وی، بیش از ٦ هزار نفر درخواست وام خوداشتغالی داشتند کە از این تعداد بیش از ٦۰ درصد آن محقق و در حال پرداخت است. 

بهمنی، برپایی میز خدمت را یکی دیگر از اقدامات بازرسی و تکالیف مدیران دانست و خاطرنشان کرد: هر هفتە یکی از دستگاەهای خدمات‌رسان موظف هستند روز جمعە در مسجد جامع شهر سنندج حضور پیدا کنند و بە صورت مستقیم درخواست‌ها و مشکلات خود را بیان کنند. 

وی بە بحث سامانە سامد با شمارە ۱۱۱ اشارە و تصریح کرد: سامانه سامد که با نام سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت نیز معروف است، سامانه‌ای است که امکان ثبت شکایت و درخواست از مسئولین را برای مردم فراهم کردە و هر روز ساعت ۹ تا ۱۱ فعال است و مسئولین و مدیران دستگاەها در مرکز سامانە سامد در استانداری مستقر و پاسخگوی درخواست‌ها و شکایت‌های مردمی می شوند و بە صورت منظم توسط بازرسی رصد و بررسی می‌شود. 

بهمنی خاطرنشان کرد: بازرسی استانداری و اداره کل بازرسی و ارزیابی کردستان یکی از موفقترین ادارات کل استان و حتی کشور بودە کە خدمات موثری انجام دادە است. 

وی بە برگزاری همایش ملی در راستای تکریم مردم، افزایش بهرەوری و ارتقا سلامت اداری در یک سال اخیر گریزی زد و افزود: هدف از برگزاری این همایش این بود کە مدیران و کارکنان ادارات سە مولفە تکریم مردم، افزایش بهرەوری و ارتقا سلامت اداری را در کنار هم انجام دهند، زیرا اگر این سە مولفە بە صورت همزمان صورت نگیرد، تحقق اهداف موردنظر ممکن نخواهد بود. 

مرادعلی بهمنی بر استفادە مدیران از نظرات و مشورت کارکنان تاکید کرد و گفت: یکی از رمزهای موفقیت مدیران، استفادە از نظرات و مشورت‌ها و تخصص کارشناسان دستگاە مربوطە است. 

وی بیان کرد: خوشبختانە با اقدامات انجام شدە توسط سازمان بازرسی در استان کردستان، روزبەروز شاهد خدمات بهتر و باکیفیت‌تر و پویاتر بە مردم هستیم. 

بهمنی ادامە داد: در استان کردستان یک مورد از نامەهای مردمی بلاتکلیف نمی‌ماند و طی دو سفر ریاست جمهوری بە استان کردستان در مجموع ۱۳۰ هزار نامە مردمی و تماس با سامانە ۱۱۱ انجام شدە کە همە درخواست‌ها در حال بررسی و نتایج آن بە مردم اعلام خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های مدیریتی در حوزە دستگاەها، بحث خدمات شهری است کە نیازمند پیگیری و رسیدگی بیشتر مسئولان است؛ از چالش‌هایی کە در حوزە شهرداری وجود دارد و مردم با آن درگیر هستند، دو مسئلە مهم حضور دستفروشان و ترافیک شهری است کە نیازمند ساماندهی بوده و ما پیگیر ساماندهی هرچە سریع‌تر این مسئلە هستیم. 

وی بیان کرد: یکی از چالش‌های موجود در حوزە مدیریتی استان بە ویژە در حوزە شهرداری‌های خُرد، کمبود اعتبارات شهری است کە خوشبختانە دولت پیگیر این مسئلە است. 

بهمنی افزود: یکی دیگر از چالش‌های مدیریتی در دولت‌های گذشتە دیدار مردم با مسئولین بود کە در دولت سیزدهم این چالش تا حدود زیادی برطرف شدە است. 

وی با بیان این مهم که سعی ما سوق دادن نظارت‌ها بە سمت و سوی نظارت کیفی و هوشمند است، ادامه داد: استان کردستان یکی از استان‌های برتر در شاخص‌های سلامت اداری کشور است و باتوجە بە اقدامات انجام شدە شاخص سلامت اداری در استان شاخص قابل قبولی است. 

مدیرکل بازرسی استانداری کردستان، در ادامە دیگر چالش‌های موجود در استان را مربوط بە ارائە خدمات شهری، ساخت و سازهای غیرمجاز و انشعاب‌های غیر مجاز دانست و گفت: ساماندهی چالش‌های مذکور نیازمند یک برنامە مدون است. 

بهمنی اظهار کرد: خوشبختانە در دولت سیزدهم اعتبارات خاصی بە استان کردستان اختصاص دادە شدە کە شاهد رشد و پیشرفت و توسعە قابل قبولی در استان هستیم. هم چنین در حوزە ارتباطات مردمی، استان کردستان جزو استان‌های برتر کشور است و در این حوزە شاهد ارتقاء جهشی در استان بودەایم. 

بهمنی تصریح کرد: گزارش‌های مردمی مدیران و حضور مداوم آن‌ها در سامانە سامد و نحوە پاسخگویی و نتایج دیدار مردمی بە صورت آنی و لحظەای توسط ادارە بازرسی و ارزیابی رصد و بە صورت منظم و ماهانە به مرکز ارزیابی ریاست جمهوری ارسال می‌شود. 

وی افزود: بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شدە، طی دو سال اخیر استان کردستان در حوزە سلامت اداری، استان برتر کشور بودە و کمترین تخلفات و فساد را داشتە است. 

بە گفتە این مقام مسئول، بیشترین گلوگاە‌های فساد در حوزە دستگاەهای اداری و مالی رخ می‌دهد و تنها راە جلوگیری از آن بهینە سازی و هوشمندسازی تمام فرایندهای مالی و حذف نقاط آسیب‌پذیر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.