مدیر توسعه کسب و کارهای شرکت فاوا رضوی هوشمندسازی و امنیت سایبری را دو اقدام مهم شرکت فاوا رضوی بیان کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و توجه به فعالیت‌های مبتنی بر دانش قرار است شرکت فاوا در پنج سال آینده تبدیل به شرکتی کاملاً دانش‌محور شود.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دو اصل هوشمندسازی و امن‌سازی سایبری

به گزارش قدس خراسان، فناوری اطلاعات در دنیای امروز از جمله حوزه‌هایی است که پایه بسیاری از فعالیت‌ها بر مبنای پیشرفت در این حوزه گذاشته می‌شود.

کشورهایی حرف اول را در مسائل اقتصادی، امنیتی، اطلاعاتی، اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی می‌زنند که در حوزه فناوری اطلاعات پیشگام بوده و برای آینده خود برنامه دارند. در کشور ما نیز به فراخور، اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته که نمود آن را در مباحث مختلف شاهدیم. در مجموعه آستان قدس رضوی نیز به عنوان یکی از مجموعه‌های پویا در مسائل مختلف، از سال‌ها پیش، نگاه ویژه‌ای به بحث فناوری اطلاعات به وجود آمده به طوری که در سالیان گذشته به جایگاه قابل اتکایی دست یافته است.

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی که  «فاوا رضوی» نیز خوانده می‌شود، متولی این بخش حساس در قلمرو متبرک آستان قدس رضوی است و خدمات متنوع و متعددی در موضوع فناوری اطلاعات ارائه می‌کند.

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی در خصوص شکل‌گیری این شرکت و فعالیت آن گفت: شرکت فاوا رضوی ۲۵ سال سابقه کار دارد و ابتدا فعالیت خود را با نام شرکت رایانه قدس آغاز کرد. این شرکت که ابتدا قرار بود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه خدمات داشته باشد، در طول سالیان به اسم شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی یا همان فاوا رضوی تغییر نام یافت.

مهرداد تقی‌زاده حریریان ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز  شرکت در حوزه فعالیت خود یعنی نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه ارتباطات گروهی، زیرساخت، هوشمندسازی، امنیت سایبری، جی‌آی‌اس و تصویربرداری هوایی اقدام‌های قابل توجهی انجام داده است. به عنوان مثال در حوزه نرم‌افزاری محصول سامانه اتوماسیون روان را ارائه داده که ۱۵ سال است در شرکت‌های دولتی و غیردولتی راه‌اندازی و نصب و در سال جدید با بهره‌گیری از هوش مصنوعی با ظاهری جدید با نام روان پلاس ارائه شده است.

تفاهم‌نامه با سازمان پدافند غیرعامل

وی بیان کرد: شرکت فاوا رضوی توانسته در راستای توجه به امنیت سایبری موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای کسب کند که امضای تفاهم‌نامه با سازمان پدافند غیرعامل یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. طبق این تفاهم‌نامه امن‌سازی و مصون‌سازی فعالیت‌های سازمان‌های مهمی همچون صدا و سیما، حمل و نقل و انرژی در شرق و شمال شرق کشور به شرکت فاوا رضوی سپرده شده است. در همین راستا ارائه آموزش‌های لازم بر عهده شرکت گذاشته شده که تیر ماه گذشته همایشی برگزار شد و مجموعه‌های شهری و دولتی در آن شرکت کردند که جلسه خوبی را در حوزه آموزش برگزار کردیم.

تقی‌زاده حریریان عنوان کرد: ورود به حوزه جی‌آی‌اس  که شامل تولید، پردازش، تحلیل، و مدیریت اطلاعات جغرافیایی می‌شود، با استفاده از نقشه‌برداری برای املاک زیر پوشش و زیرمجموعه آستان قدس رضوی در دستور کار شرکت فاوا رضوی قرار گرفته و تا امروز ۸۷ هزار هکتار از اراضی شهری و تحت تملک آستان قدس رضوی با این فناوری تصویربرداری شده یا در حال انجام است. همچنین طبق مذاکرات صورت گرفته، برای تصویربرداری از موقوفات تهران نیز کار از ماه آینده شروع خواهد شد.

بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان مستعد و متعهد

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی همچنین در خصوص اقدام‌های این شرکت در حوزه سخت‌افزاری اظهار کرد: در سال‌های گذشته  تجهیزات سخت‌افزاری در آستان قدس رضوی به شکل دیگری تأمین می‌شد؛ اما در حال حاضر تأمین تمامی تجهیزات سخت‌افزاری و دیتا سنتر آستان قدس به طور کامل توسط شرکت فاوا انجام می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از اقدام‌هایی که شرکت نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای دارد، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و تعامل با دانشگاه است که در این زمینه طبق تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه امام رضا(ع) داشتیم، مقرر  شد شرکت، آکادمی تخصصی ویژه دانشجویان متخصص و متعهد این دانشگاه را راه‌اندازی کند و زمینه جذب آن‌ها نیز فراهم شود. همچنین برای تشویق دانشجویان از زمان ورود و شروع فعالیت به آن‌ها حقوق پرداخت می‌شود که برای نخستین بار این موضوع در حوزه آستان قدس پیگیری شده است. بی‌شک با برنامه‌ریزی صورت گرفته و شرایطی که برای همکاری دانشجویان مستعد و متعهد فراهم آمده، در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. شرکت فاوا رضوی آمادگی دارد با فراهم کردن زمینه‌های مناسب، شرایط را برای حضور دانشجویان و جوانان مستعد و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار فعالیت‌های خود ایجاد کند.

چالش تحریم و نیروی متخصص

تقی‌زاده حریریان، تحریم‌ها و خروج نیروهای جوان و با استعداد را چالش‌های این حوزه دانست و افزود: همان‌طور که می‌دانیم اعمال تحریم‌های ظالمانه سبب شده در برخی از حوزه‌ها در کشور با چالش مواجه شویم که این تحریم‌ها به حوزه فناوری اطلاعات ضربه می‌زند.

موضوع دیگری که در اکوسیستم کارآفرینی موجب نگرانی‌ شده، خروج نیروهای متخصص از کشور بوده که در سال‌های اخیر افزایش یافته است. بر خلاف این موضوع تلاش کردیم در سال‌های اخیر با جذب و به کارگیری نیروهای متخصص از وقوع این اتفاق تا حدودی جلوگیری کنیم. حمایت از شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان چه در موضوع ورود به سهامداری و چه حضور در پروژه‌های اقتصادی با انعقاد قرارداد از جمله راهکارهای شرکت فاوا در راستای انگیزه بخشیدن به نیروهای متخصص و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها، بخشی از این تلاش‌ها بوده است.

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی همچنین در خصوص توجه به موضوع هوشمندسازی در شرکت فاوارضوی بیان کرد: هوشمندسازی موضوعی بوده که از سال‌های گذشته مطرح شده و با درایتی که مدیران وقت آستان قدس رضوی داشتند، بحث دولت الکترونیک از سال‌ها پیش آغاز و بخشی از کار توسط فاوا انجام شده است.

استفاده ۳۰ هزار کاربر از خدمات اتوماسیون اداری روان

مدیر توسعه کسب و کارهای شرکت فاوا رضوی نیز درباره آنچه امروز در حوزه این شرکت انجام می‌شود، گفت: از سال ۷۷ با تدبیر تولیت فقید آستان قدس رضوی، شرکت رایانه قدس رضوی راه‌اندازی شد که بزرگ‌ترین کاری که آن زمان انجام می‌داد، تأمین قطعات سخت‌افزار مورد نیاز آستان قدس بود؛ اما امروز در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران تنها سامانه اتوماسیون اداری به نام روان، ۳۰ هزار کاربر در آستان قدس رضوی، مجموعه‌های شهری مشهد، کرمانشاه، کاشان و سایر نقاط کشور دارد.

هدف پنج ساله فاوا رضوی 

عباسعلی بادیانی با اشاره به سیر تکاملی شرکت فاوا رضوی از زمان تشکیل تا امروز، هوشمندسازی و امنیت سایبری را دو اقدام مهم این شرکت بیان کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و توجه به فعالیت‌های مبتنی بر دانش قرار است شرکت فاوا در پنج سال آینده تبدیل به شرکتی کاملاً دانش‌محور شود. در همین راستا طبق مدل مشارکت‌محور برگرفته از دستور رهبر معظم انقلاب و تأکید تولیت آستان قدس رضوی، حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دو اصل هوشمندسازی و امن‌سازی سایبری مورد توجه است.

وی همچنین در خصوص گسترس کسب و کارهای مرتبط در شرکت فاوا رضوی عنوان کرد: ورود به این بحث، تکلیف مجموعه است و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، به بازارهای بیرون ورود می‌کنیم. اکنون نیز شهرداری‌های استان از خدمات حوزه اتوماسیون اداری روان استفاده می‌کنند و در بخش ایمن‌سازی نیز در حوزه انرژی، حمل و نقل و صدا و سیما قراردادی با سازمان پدافند غیرعامل منعقد شده است. در مجموع بر این باوریم اگر قرار است در بخش اقتصادی گسترش پیدا کنیم، با توجه به حضور کشورمان در جمع کشورهای عضو پیمان شانگهای و بریکس، توجه به بحث فناوری اطلاعات باید در اولویت همه دستگاه‌ها قرار بگیرد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.