یک روزنامه آمریکایی گزارش داد ایالات متحده سیاستی را در پیش گرفته که مانند افغانستان و عراق، به شکست در دو جنگ خودخواسته در اوکراین و تایوان منجر خواهد شد.

آمریکا به شکست در ۲ جنگ خودخواسته در اوکراین و تایوان نزدیک می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، گزارش نشریه آمریکایی «امریکن کانزروتیو» نشان می‌دهد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تحقق وعده‌اش درباره «مبارزه با روسیه با سرباز اوکراینی»، در حال «مواجهه با شکست در دو جنگ خودخواسته دیگر است؛ این بار علیه روسیه و چین».

دولت بایدن اخیراً از یک بسته تسلیحاتی جدید برای اوکراین رونمایی کرد و هم‌زمان به یک بسته کمک نظامی برای تایوان به ارزش ۸۰ میلیون دلار چراغ سبز نشان داد. با این‌ وجود، این هزینه نظامی در حالی مطرح شده که دولت فدرال آمریکا همین حالا هم بدهی فراوانی دارد و انبارهای مهماتش در حال خالی شدن هستند.

رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا در حالی بودجه‌های هنگفتی را به اوکراین اختصاص می‌دهد که بدهی ملی آمریکا ۳۳ تریلیون دلار است. واشنگتن همچنین انبارهای مهمات خود را هم در اختیار کی‌یف قرار داده تا اوکراین تقویت شود. آمریکا در ۲۹ اوت یک بسته کمک نظامی با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار برای اوکراین اعلام کرد که شامل موشک‌ها «ای‌آی‌ام-۹ام» برای پدافند هوایی، مهمات سامانه‌های راکت‌انداز هیمارس، گلوله‌های ۱۰۵ و ۱۵۵ میلی‌متری توپ، تجهیزات خنثی‌سازی مین، موشک‌های جاولین و دیگر موشک‌ها و راکت‌هاست. همچنین سه میلیون مهمات تسلیحات کوچک هم در این بسته گنجانده شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ۲۹ اوت بار دیگر تأیید کرد که آمریکا و متحدانش «در کنار اوکراین خواهند ماند، تا هر وقت که لازم باشد.» برخی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا کاملاً از این موضع حمایت می‌کنند. نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی اخیراً گفت: پیروزی روسیه یعنی پیروزی چین. باید حواسمان به این باشد. اوکراین برای ما اولین خط دفاعی است.

بر اساس این گزارش، سیاستمداران برجسته آمریکا باور دارند که «اگر آمریکا از اوکراین دفاع نکند، چین به تایوان حمله خواهد کرد»؛ نظریه‌ای که به گفته این گزارش، معیوب است.

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: اگر چین در سال‌های پیش‌رو علیه تایوان دست به کاری بزند، موجودی انبارهای آمریکا برای اوکراین خرج شده و کمک به تایوان دشوار خواهد بود. همان سیاست‌گذارهایی که در عراق و افغانستان شکست خوردند، حالا دارند زمینه‌ساز دو شکست در دو جنگ خودخواسته دیگر می‌شوند؛ علیه روسیه و چین که هر دو قدرت‌های هسته‌ای هستند. این کار جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس‌گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند.

در ۲۰۲۲ بود که با سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره خودگردان برگزار کرد.

علاوه بر این، در سال میلادی جاری هم دیدار تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.

آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانوناً موظف به حمایت از تایوان است.

کمک‌های نظامی آمریکا برای اوکراین در حال حاضر به ۴۱ میلیارد دلار رسیده و ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر هم به حمایت از کی‌یف اختصاص‌داده‌شده است. اما به گفته نویسندگان این گزارش، آمریکا با ارسال این حجم از سلاح به اوکراین، انبارهای خود را خالی کرده و عرصه را بر تولیدکنندگان تسلیحاتی که سعی در پر کردن دوباره این انبارها دارند، تنگ کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.