وزیر دفاع یادآور شد: در مهرماه آینده همه تحریم‌های ظالمانه تسلیحاتی کشور پایان می‌یابد؛ لذا جهان بار دیگر بر شفافیت، مسئولیت‌پذیری و عمل به تعهدات جمهوری اسلامی ایران صحه خواهد گذاشت.

مهرماه آینده همه تحریم‌های ظالمانه تسلیحاتی کشور پایان می‌یابد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، متن یادداشت امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در روزنامه عربی الوفاق به این شرح است: «  روز صنعت دفاعی تجلی امید و تبلور اقتدار دفاعی بر اساس رهنامه دفاعی مبتنی بر هوشمندی، پویایی، خودباوری و خوداتکایی در «تولید قدرت و امنیت» جمهوری اسلامی ایران است.

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران به سطحی از بلوغ و شکوفائی رسیده است که می‌تواند به محل پیوند و نقطه اتصال مناسبات دفاعی، فنی و فناورانه با کشورهای مستقل و هم سو قرار گیرد. در مورد اهمیت صنایع دفاعی و جایگاه آن در سیاست‌های دفاعی صلح دوستانه جمهوری اسلامی ایران نکاتی قابل طرح است. یکی از مهمترین وظایف و مأموریت‌های وزارت دفاع در جمهوری اسلامی ایران، «تولید قدرت و  امنیت» از طریق توسعه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنایع دفاعی، با تمرکز بر طراحی و تولید نیازمندی‌های تسلیحاتی کشور است. به عبارتی دیگر، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران یک سازمان اقتدارآفرین در عرصه ملی است که تلاش می‌کند از مسیر قابلیت‌سازی و نوآوری‌های نظامی و دفاعی، برای کشور «مزیت راهبردی» خلق نماید.

نکته مهم دیگری که در خصوص صنایع دفاعی باید به آن اشاره کرد، پویایی، درون‌زایی، اتکای داخلی و همچنین استقلال در صنعت دفاعی است. چنین ویژگی این امکان را به صنعت دفاعی می‌دهد که کمترین آسیب را از تکانه‌ها، تحریم‌ها و فشارهای بیرونی دریافت نماید. همچنین خوداتکایی و عدم وابستگی خارجی در صنعت دفاعی فرصت مناسبی را برای همکاری‌های دو و چندجانبه بین‌المللی به ویژه انتقال فناوری با کشورهای همکار و دوست فراهم خواهد آورد.

بر این اساس، وزارت دفاع طراحی و ساخت انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح در حوزه‌های هوایی، دریایی، زمینی، انواع موشک‌های بالستیک و کروز، انواع پهپاد ها، شناورهای سطحی و زیر سطحی، تجهیزات سایبری، پدافندی، جنگ الکترونیک و هوشمندسازی مهمات و سلاح و همچنین توجه به هوش مصنوعی و نیز حوزه‌های شناختی و زیستی را با تکیه بر دانش و فناوری‌های بومی بر عهده دارد. به موازات مزیت‌ها و ویژگی‌های مزبور، راهبری و هدایت‌های فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) نقش مهمی در جهت‌دهی صنعت دفاعی و بکارگیری همزمان  آن برای امنیت ملی و همچنین ثبات و امنیت منطقه‌ای  و بین‌المللی داشته است.

مزیت‌های راهبردی ایجاد شده از چنان اهمیتی برخوردارند که در طول چند دهه گذشته ضمن ارتقای قدرت بازدارندگی مؤثر دفاعی، منجر به ایجاد وزنه تعادل، ثبات و امنیت در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده است. 

امروز تسلیحات و تجهیزات صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اثربخشی و تعیین کنندگی خود را در صحنه‌های نبرد و به ویژه مبارزه با تروریسم به اثبات رسانده و بسیاری از کشورها با دیدن این واقعیت، به دنبال توسعه همکاری دفاعی با جمهوری اسلامی ایران هستند.

پیام همیشگی سیاست بنیادین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، پیام صلح، دوستی، ثبات و امنیت برای همه کشورهای همسایه، منطقه و جهان است. به همین دلیل، امروز ما به طور جدی در صدد توسعه دیپلماسی دفاعی دو و چندجانبه و مشارکت فعال در ترتیبات امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.

در این رابطه یادآوری می‌گردد که در مهرماه آینده نیز همه تحریم‌های ظالمانه تسلیحاتی کشور پایان می‌یابد؛ لذا جهان بار دیگر بر شفافیت، مسئولیت‌پذیری و عمل به تعهدات جمهوری اسلامی ایران صحه خواهد گذاشت.

در همین راستا، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب دیپلماسی دفاعی فعال، آمادگی خود را برای برقراری و توسعه مناسبات دفاعی و راهبردی با همه کشورهای مستقل و هم سو به ویژه همسایگان منطقه‌ای و کشورهای مسلمان مبتنی بر اصل امنیت جمعی، احترام متقابل و تحکیم صلح و ثبات اعلام می‌نماید.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.