اقدام دولت نارندار مودی، در ارسال دعوتنامه رسمی به کشورهای دعوت شده برای حضور در اجلاس سران گروه ۲۰ و استفاده از واژه «بهارات» به جای هند، گمانه زنی ها در مورد تغییر نام این کشور شبه قاره را بیشتر کرده است.

پیگیری نیت حزب ملی گرای «نارندار مودی» از تغییر نام هند به «بهارات»؛ اقدام ضد استعماری یا تبعیض‌آمیز و قومیتی؟

این نخستین بار است که هند با استفاده از «بهارات» دعوت نامه ارسال می کند. اما این مسئله موجب کشمکش و دعوای شدید بین موافقان و مخالفان تغییر نام این کشور شده است. طرفداران معتقدند بهارات یک کلمه سانسکریت باستانی است و به متون اولیه هندو برمی‌گردد. حزب حاکم هم نام هند را نماد بردگی انگلیس دانسته و لذا تلاش دارد تغییر آن را نمادی از پیشرفت و مخالفت با استعمار معرفی کند. با این حال مخالفان آن ‌را در ادامه گام های تبعیض‌ آمیز قومی و مذهبی حزب راستگرای مودی دانسته و با آن مخالفند.

پیگیری نیت حزب ملی گرای «نارندار مودی» از تغییر نام هند به «بهارات»؛ اقدام ضد استعماری یا تبعیض آمیز و قومیتی؟

توجیهات مذهبی برای تغییر

در این رابطه دکتر پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل شبه‌قاره هند در گفت‌وگو با قدس درباره اقدام اخیر دولت نارندرا مودی، گفت: ابتدا باید  نگاهی به ریشه و نام قدیمی کشور هند داشته باشیم؛ در گذشته این منطقه را بهارات می نامیدند. در حال حاضر نام جدید این کشور یعنی هندوستان از فارسی شده واژه سانسکریت سیندو گرفته شده سیندو (سند) یکی از رودخانه های کشور هند بوده و فارسی شده آن هندو است؛ به همین دلیل است که امروز به این کشور هندوستان یا سرزمین هندوها گفته می شود.

وی با اشاره  به ترکیب قومیتی و مذهبی در هندوستان افزود: هند دارای تاریخ و فرهنگ بسیار کهن و پرباری است که به 3000 سال پیش از میلاد می‌رسد. در هند صدها زبان و هزاران گویش و لهجه وجود دارد. علاوه بر دو زبان هندی و انگلیسی که در قانون اساسی این کشور زبان رسمی اعلام شده ‌است. 22 زبان دیگر در یک یا چند ایالت موقعیت زبان رسمی را دارند.

ملازهی به مسئله تغییر نام هندوستان به باهارات پرداخت و گفت: هندوهای جناح رادیکال در دولت دهلی معتقداند هندوستان مختص مذهب هندو هست. با این حال باهارات کتاب مقدس هندوها است و درواقع هندوهای افراطی با دفاع از این نام می خواهند تقدسی را به لحاظ مذهبی شبیه بیت المقدس( در جهان اسلام) ایجاد کنند تا هند به تقدس تاریخی خودش باز گردد.

او در پاسخ به این پرسش که می توان طبق ادعای دولت مودی تغییر نام هند را می توان یک اقدام ضد استعماری تلقی کرد، افزود: اگر خواسته باشیم به این پرسش پاسخ دهیم باید به این نکته اشاره شود که خود هندوستان تحت تهاجم یا نفوذ قدرت های خارجی مانند افغان، مغول ها، پرتغالی ها، فرانسوی ها و انگلیسی ها در طول تاریخ خود بوده است و در واقع استعمار غرب در این کشور قرن هاست که وجود دارد. کارشناس مسائل شبه‌قاره هند با اشاره به مشکلی که در تغییر نام هند به باهارات در آینده پیش خواهد آمد، گفت: کشور هندوستان به لحاظ مذهبی و قومی یک پارچه نیست بطوریکه حتی در گویش زبان نیز این کشور یک دست نمی باشد  و اجرای تغییر نام هند به باهارات ممکن است وحدت ملی هندوستان خدشه دار شود.

ملازهی در ادامه می گوید: هر چند که جریان قوی مذهبی پشت این تغییر نام در هند قرار گرفته اند اما در قانون اساسی هند نیز فقط یک بار در ماده ۱ آن به بهارات اشاره کرده اما در تمام بخش‌های دیگر قانون اساسی از نام هند برای کشور استفاده شده است. در واقع ریشه ای باهارات در هندوستان  بیشتر مذهبی و تاریخی بوده تا سیاسی . وی به جریان حاکم در هندوستان پرداخت و گفت: امروز جریان حزب بهاراتیا جاناتا (راست گرای مذهبی) حاکم است و نارندرا مودی بعنوان نخست وزیر به دنبال خالص سازی مذهبی در این کشور می باشد. او در پایان اظهار داشت:  هرچند جریان های  مسلمانان تامیلی و کادا سیدا در هندوستان دارای جمعیت بالایی هستند اما اگر دولت این طرح را به پارلمان ارسال و به همه پرسی بگذارد با توجه به نفوذ حزب حاکم،  تغییر نام هندوستان محتمل به نظر می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.