صبح دیروز و همزمان با اربعین شهدای کربلا رئیس جمهور با حضور در استان خراسان جنوبی یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌های کریدوری و راه آهن کشور را کلنگ ‌زد تا در آینده قطار «امید» رونق اقتصادی به شرق کشور برسد.

ادامه عملیات تکمیل کریدورهای راهبردی این بار چین به چابهار

به گزارش قدس آنلاین، در این سفر دکتر رئیسی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط‌ آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، با نام مبارک امام حسین (ع) صادر کرد. راه‌آهن زاهدان- زابل- بیرجند تا مشهد در مجموع ۹۱۰ کیلومتر طول دارد که ۴۳۰ کیلومتر آن در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

این پروژه در ۲۳ قطعه با اعتباری افزون بر ۷/۱ میلیارد یورو اجرا خواهد شد و در مجموع دارای ۳۹ ایستگاه بوده و در مسیر آن ۱۱۲ پل بزرگ به طول ۱۱ هزار و ۶۵۵ متر و ۲۵ تونل به طول ۱۱ هزار و ۷۱۰ متر ساخته خواهد شد. خط‌ آهن زاهدان به مشهد، در استان خراسان‌جنوبی از شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین، گناباد و یونسی عبور خواهد کرد.

در ادامه سفر رئیس جمهور به بیرجند، دکتر رئیسی با حضور در اجتماع بزرگ سوگواران اربعین حسینی (ع) با بیان اینکه جاهلیت دیروز، امروز با شکل و شمایلی متفاوت، مجهز به ابزار و تجهیزات و امپراتوری رسانه‌ای در قالب جاهلیت مدرن در جامعه بشری آشکار شده است، تصریح کرد: همچنان که دیروز خون مطهر حسین بن علی (ع) منشأ تحول بود، امروز نیز خون شهدای ما با نام مبارک حسین بن علی (ع) جاهلیت مدرن را رسوا کرده و خواهد کرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز عملیات زیرسازی خط‌ آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی، ضمن قدردانی از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران، پیمانکاران، مشاوران، مهندسان و کارگران این پروژه ابراز امیدواری کرد با احداث هر چه سریع‌تر این پروژه، مردم استان خراسان جنوبی از ثمرات این طرح مهم ریلی بهره‌مند شوند.

دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه مصوبات سفر اول دولت مردمی به خراسان جنوبی با جدیت در استان و مرکز پیگیری می‌شود، تصریح کرد: حضور بنده در این استان و در جای جای کشور محدودیت و عدد ندارد و آن‌قدر به شهرها و روستاهای کشور سفر خواهم کرد تا مطمئن شوم مطالبات مردم تحقق یافته است.

افق روشن حمل و نقل ریلی شرق کشور 
ساسان زاهدی، کارشناس ارشد مسائل حمل‌ونقل بین‌المللی ضمن بررسی ابعاد مهم آغاز زیرسازی خط آهن زاهدان-مشهد با بیان اینکه تلاش‌ها برای تحقق ترانزیت شرق کشور سابقه دو دهه‌ای دارد، به خبرنگار قدس گفت: در این راستا بسته‌ توسعه بندر شهید بهشتی درچابهار به عنوان بندر مهم اقیانوسی کشور مدنظر قرار گرفت که ظرفیت آن در حال حاضر به ۵/۸ میلیون تن رسیده و به موازات آن توسعه پسکرانه‌های خط ‌آهن و جاده‌ای از چابهار به داخل کشور نیز مورد توجه واقع شد.

وی افزود: تکمیل راه اصلی زاهدان تا چابهار و اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور با طول ۶۰۰ کیلومتر خط‌آهن با پیشروی ۷۰درصدی پروژه زیرسازی تا به امروز در همین راستا بوده و قطعه زاهدان-خاش با ۱۶۰ کیلومتر مسافت به بهره‌برداری رسیده است.  

زاهدی با بیان اینکه راه آهن زاهدان-مشهد ضمن عبور از استان خراسان جنوبی با هدف اتصال استان سیستان و بلوچستان به قلب خراسان رضوی یعنی مشهد مقدس طراحی شده، گفت: با اتمام پسکرانه‌ای ریلی‌وجاده‌ای،‌ اثربخشی تجارت بندر چابهار کامل می‌شود.

وی افزود: اتصال چابهار به مشهد موجب خودکفایی شرق کشور در ترانزیت و  کاهش هزینه‌ حمل و نقل صادرات و افزایش مزیت رقابتی کالاهای تولید داخل و رونق تولید خواهد شد. این شبکه‌ریلی قابلیت اتصال به خط آهن خواف-هرات را نیز دارد و تسهیل‌کننده تجارت با افغانستان نیز خواهد بود. این پروژه می‌تواند ضمن تنوع بخشی به مسیرهای متصور و همت کشورهای منطقه با اتصال به افغانستان و پاکستان به آب‌های آزاد برسد یا در قالب سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین المللی ظرفیت‌های بزرگی را ایجاد کند. 

کریدور خط آهن شرق، بسترساز پیشرانه‌ها 
این کارشناس تجارت ‌بین‌الملل با بیان اینکه ترسیم کریدورهای قوی حمل‌ونقل، پیشرانه‌ای مهم برای رونق تولید شرق کشور و صدور آن به خارج و نقاط‌ مختلف کشور است، از تجربه موفق چین دراجرای موفق ترانزیت شبکه‌ای استان سین‌کیانگ به عنوان یک منطقه‌کمتر برخوردار از مزیت‌های تجاری یاد کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌های شبکه ریلی چین موجب تبدیل شدن این منطقه به یک مرکز مبادله تجاری و همچنین نقش‌آفرینی سین‌کیانگ در عرصه مبادلات با کشورهای آسیای مرکزی شده است.

وی افزود: امید می‌رود با اهتمام ملی پروژه‌های ریلی شرق کشور، نقش مؤثر هرچه بیشتر استان‌های دخیل در عرصه اقتصاد کشور و تجارت بین‌الملل فراهم شود.

زاهدی تصریح کرد: شبکه خط ریلی شرق ایران اسلامی می‌تواند با عجین‌سازی اقتصاد کشورهای همسایه، زمینه‌ساز هم‌افزایی امنیتی و توسعه متوازن تجارت و ترانزیت و تنوع بخشی به کریدورهای منطقه‌ای باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.