سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه عضویت و پیوستن ایران به پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی در خنثی‌سازی تحریم‌ها تا حدی موثر است، گفت: باید از فرصتی که شانگهای و بریکس برای کشور ایجاد کرده است حداکثر استفاده را ببریم.

عضویت ایران در شانگهای و بریکس در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر است

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا اصفی در پاسخ به این سوال که پیوستن ایران به سازمان های شانگهای و بریکس آیا نشان دهنده رویکرد جدیدی در سیاست خارجی ایران است، گفت: از ابتدای انقلاب، ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و همسایگان اهمیت زیادی قائل بود. در دولت‌های مختلف به اقتضای شرایط، این رویکردها شدت و ضعف پیدا کرده است.

وی پیوستن به پیمان‌های منطقه‌ای و بین المللی را جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان و بیان کرد: تفاوت جدی که امروز با گذشته مشاهده می‌کنیم در این است که اقتصاد جهانی و امنیت جهانی، واقعا بین المللی شده است و هیچ کشوری نمی‌تواند اقتصاد خود را رشد دهد بدون اینکه در مجموعه‌ای جهانی یا حداقلی منطقه‌ای عضو باشد. این مسئله درباره امنیت هم وجود دارد زیرا وقتی می‌توان امنیت را تامین کنیم که به امنیت دیگران متصل باشد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه عضویت و پیوستن ایران به پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی در خنثی‌سازی تحریم‌ها تا حدی موثر است، اظهار کرد: یک کشور برای اینکه توسعه اقتصادی پیدا کند باید به شبکه‌های جهانی اقتصاد وصل شود تا بتواند سرمایه گذاری جذب کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از فرصتی که شانگهای و بریکس برای کشور ایجاد کرده است حداکثر استفاده را ببریم اظهار کرد: برای دست یابی به اهداف مد نظر عواملی مهمی وجود دارند که امنیت کشورها یکی از آن موارد است. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران هیچ نقصانی ندارد و از نظر امنیت در بهترین شرایط در منطقه و دنیا قرار دادیم. دومین عامل، روان بودن روابط بین المللی است و در این زمینه تا حد زیادی شرایط خوبی داریم. البته بعضی از کشورها ممانعت و سختی ایجاد می‌کنند و تحریم به وجود می‌آورند اما با بسیاری از کشورها این مشکلات را نداریم.

آصفی افزود: عامل سوم در دست یابی به اهداف عضویت از بریکس و شانگهای مربوط به ساختار کشورها می‌شود و در واقع در صورتی که ساختار درستی داشته باشیم می‌توانیم همکاری‌های اقتصادی و جذب سرمایه داشته باشیم اما در این زمینه دارای مشکلاتی هستیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون در جذب سرمایه و همکاری‌های اقتصادی به خوبی عمل نکرده‌ایم، گفت: در مقاطعی مقداری بهتر عمل کرده‌ایم و در مقاطعی ضعیف‌تر از همیشه بوده‌ایم اما در مجموع رضایت‌بخش نبوده است زیرا ساختار اقتصادی کشور مشکلات زیادی دارد. این در حالی است که یکی از کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس سالانه چند میلیارد سرمایه جذب می‌کند و کشورهای خارجی با رغبت به آنجا می‌روند زیرا ساختار اقتصادی آن کشور اجازه همکاری را می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    بریکس ، چهره نقابدار همون امپریالیزمه . عضویت در بریکس ینی رسما از راه دیگه افتادن تو دامن امپریالزمه . این خود غربه که در راس بریکس منتها پنهان داره حکمفرمایی می کنه .