۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 875649

دومین مجمع کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حالی چهارشنبه در مسکو آغاز به کار کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد؛ موضوعی که مقدمات آن طی سال های گذشته فراهم شده است.

ایران آماده تجارت آزاد با اوراسیا است

به گزارش قدس آنلاین، سرپرست دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک ایران در سخنانی در این مجمع که با حضور بیش از ۵۰۰ نماینده از ۵۴ کشور جهان برگزار شد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۸ موافقتنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) را امضا کرد و پس از چهار سال تجربیات موفق در زمینه تجارت خارجی با این اتحادیه، آماده تجارت آزاد با این اتحادیه است.
امید گلزاری ابراز امیدواری کرد که توافقات آتی ایران و اتحادیه اوراسیا در این زمینه منجر به همکاری بیشتر در راستای توسعه مبادلات تجاری شود.
وی با اشاره به مذاکرات گمرک ایران با مسئولان گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره سازوکار تبادل الکترونیکی اطلاعات و همکاری آموزشی بین دو طرف گفت: امروز با همکاری بسیار نزدیک و صمیمانه گمرکات دو طرف شاهد کمترین مشکل در زمینه امور گمرکی هستیم.

گلزاری که در نشستی با عنوان چشم انداز همکاری های اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس سخن می گفت، افزود: معتقدیم با توسعه همکاری های گمرکی مشابه با اعضای سازمان همکاری شانگهای و بریکس، شاهد توسعه تجارت و ترانزیت بین اعضا باشیم.
وی با اشاره به سفر هفته گذشته مسئولان گمرک فدراسیون روسیه همزمان با سفر معاون نخست وزیر این کشور به تهران، گفت: قرارداد تکمیل بخش ناقص خط ریلی پروژه کریدور شمال-جنوب در این سفر به امضا رسید.
سرپرست دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک ایران اظهار داشت: کریدور شمال – جنوب به یکی از مسیرهای طلایی در زمینه ترانزیت کالا و صرفه جویی در وقت و هزینه برای بازرگانان به ویژه ارتباط سایر اعضا با بازارهای روسیه و منطقه قفقاز تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: اعضای این سازمان می توانند از ظرفیت های اقتصادی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران در قالب بهره مند شوند و متقابلا این ظرفیت برای ایران و این کشور در راستای توسعه همکاری های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فراهم شده است.
گلزاری گفت:‌ بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا یا اعضای دائمی سازمان همکاری شانگهای هستند و یا در گفتگوی نزدیک با آن سازمان هستند. از این ظرفیت مهم می توان در یکپارچگی منطقه ای و فرامنطقه ای استفاده کرد.

طرح مثلت اوراسیا، شانگهای و بریکس،‌نویدبخش تحول در مناسبات اقتصادی
سرپرست دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک ایران در ادامه اظهار داشت: طرح مثلث اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس می تواند تحول بزرگی را در اقتصاد جهانی امروز ایجاد کند و به ویژه همکاری نزدیک گمرکات این گروه ها در شتاب دادن توسعه مناسبات تجاری کشورهای عضو اثربخش است.
گلزاری خاطرنشان کرد:‌ در این طرح ویژه، جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان حلقه ارتباطی میان این دسته از کشورها نقش محوری ایفا کند.

رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا، معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، وزیر امور خارجه جمهوری بلاروس، معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه،‌ دبیرکل کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا و معاون اول مدیر کل راه آهن روسیه برخی از دیگر سخنرانان روز نخست دومین مجمع اقتصادی اوراسیا در مسکو بودند.
تبادل نظر درباره ایجاد اتحاد شرکای باثبات در عرصه بین المللی با گفت و گو و مشارکت میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس از موضوعات محوری این اجلاس است.

سخنان مقام های عضو اتحادیه اوراسیا حاکی از آن است که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به امضای توافقنامه نهایی و جامع ایجاد منطقه آزاد تجاری نزدیک شده اند، موضوعی که به تحقق تحول اقتصادی مهم در این کشورها منجر خواهد شد.
اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.
بنا بر برخی آمارها، تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از پنج میلیارد دلار گذشت.
آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه - جهان اسلام: کازان فوروم» به منابع خبری روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری با ایران دست یابد.
وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اوراسیا با کدام کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری نزدیکتر است، گفت: ما با ایران نزدیکتریم.
آندری اسلپنف وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز پیش تر اعلام کرده بود که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.