حجت الاسلام جعفری بروجنی گفت: رعایت نکردن قوانین در انتقال آب از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر باعث شده هم در مبدا و هم در مقصد بحران ایجاد شود.

واردات آب برای احیای دریاچه ارومیه منطقی نیست/ پرونده های پروژه‌های انتقال آب و سد سازی‌های بدون مجوز را به قوه قضاییه فرستاده‌ایم

حجت الاسلام امیرقلی جعفری بروجنی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی درباره بحران آب در کشورمان گفت: آب بحران فعلی ایران و دنیاست. این بحران برای ما تشدید شده، چون در یک اقلیم خشک هستیم لذا آب بحران آینده ما هم هست اگر درست آن را مدیریت نکنیم.

وی اظهار کرد: پروژه‌های انتقال آب حوزه‌ای، مشکلات فنی، مالی و رعایت نکردن قوانین و ضوابط در انتقال آب از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر باعث شده هم در مبدا و هم در مقصد بحران ایجاد شود.

نماینده مردم بروجن در مجلس بیان کرد: بزرگترین مشکل در حوزه حکمرانی آب است، چون شیوه حکمرانی‌مان درست نبود و هر جا مشکل پیدا کردیم رفتیم سراغ تفکر سازه‌ای که از قبل داشتیم تا آب را از یک جا به جایی دیگر ببریم در حالی که در دنیا اول به سمت بهره وری می‌روند تا ببینند از راه‌های دیگر می‌توانند نیازشان را برطرف کنند و آخرین راه انتقال آب با لحاظ تمام شرایط و فاکتورهایش است.

حجت الاسلام جعفری بروجنی تصریح کرد: ما ۱۶ پروژه را که هفتاد درصد این پروژه‌ها فاکتور اصلی‌شان تخصیص آب است یعنی اینکه آب را از نقطه A به نقطه B ببرد بررسی کردیم تا ببینیم چقدر تخصیص دارند، اما از وزارت نیرو تخصیص ندارند همچنین مجوز زیست محیطی هم ندارند و حالا می‌گوییم چرا گاوخونی و دریاچه ارومیه خشک شدند.

وی افزود: مدل توسعه‌ای که داشتیم و بهره برداری از منابع آب غلط بوده که در تحقیق و تفحص سعی کردیم مشکلات را نشان دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: امروز کشور با فرونشست مواجه است. در حوزه آب تعارض منافع بسیار بالاست و به همین دلیل معمولا قوانین را زیر پا می‌گذاریم لذا کشور را به این نقطه بحرانی رساندیم.

رئیس کمیته آب مجلس تصریح کرد: توسعه‌هایی که در اطراف دریاچه ارومیه داده شده دریاچه را به این روز انداخته است. هیچ کدام از ورودی‌های دریاچه ارومیه آب ندارند به دلیل اینکه توسعه زیر کشت در اطراف دریاچه انجام دادیم و توسعه زیر کشت غیر مبتنی بر سند آمایش و غیرمنطقی باعث می‌شود آبی به دریاچه نرسد البته راه نجات دریاچه ارومیه این نیست که آب را از یک نقطه بردارید و به دریاچه ببرید. راه نجات این است که ببینید مشکل اصلی چه بوده است.

حجت الاسلام جعفری بروجنی اظهار کرد: آمار سدهایی که بر روی دریاچه ارومیه زده شده بالاست و آب را منحرف کرده و توسعه‌های زیر کشتی که در اطراف دریاچه ارومیه ایجاد شده دریاچه را به این روز انداخته است البته تغییر اقلیم هم داریم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: پروژه‌های انتقال آب و سد سازی‌هایی که شده، چون مجوز نداشته لذا ترک فعل و جرم است و پرونده را به قوه قضاییه فرستاده‌ایم.

رئیس کمیته آب مجلس گفت: واردات آب از خارج مرزها به دریاچه ارومیه اصلاً منطقی نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.