مجله مشهور تایم در جدیدترین شماره ویژه خود، به انتخاب ۱۰۰ چهره مطرح و فعال در حوزه هوش مصنوعی که این فناوری جذاب را تحت تاثیر قرار داده اند پرداخته است.

مجله تایم و انتخاب ۱۰۰ فرد تاثیرگذار جهان در حوزه هوش مصنوعی

به گزارش قدس آنلاین، چیزی که در مورد هوش مصنوعی منحصر به فرد است به جز آنکه بیش از همه مورد ترس و تحسین قرار می گیرد، توانایی آن برای مطابقت با برخی از مهارت های خودمان، و سپس فراتر رفتن، یعنی انجام کارهایی است که انسان ها نمی توانند آن را انجام دهند. ظرفیت هوش مصنوعی برای الگوبرداری از رفتار انسان به ویژگی تعیین کننده آن تبدیل شده است. با این حال، در پشت هر پیشرفتی در یادگیری ماشینی و مدل‌های زبان بزرگ، در واقع، انسان ها هستند که هم مدل‌های زبانی بزرگ را برای آن می نویسند و هم افرادی که تصمیم‌های حیاتی در مورد زمان و نحوه بهترین استفاده از این فناوری را می‌گیرند. گزارش کردن در مورد افراد و میزان نفوذ آن ها یکی از توانایی های بزرگ تایم است. به همین دلیل این مجله به سراغ ۱۰۰ فرد تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی رفته است.

در طول قرن گذشته، جلد مجله نیروهای شکل دهنده جامعه را منعکس کرده است. که برای امسال نیز صادق بوده است. هوش مصنوعی مولد یعنی نوعی از هوش مصنوعی که می‌تواند متن، تصویر، ویدئو و سایر محتواها را تولید کند و معروف‌ترین نمونه آن ChatGPT است اولین بار در ماه فوریه بر روی جلد این مجله قرار گرفت. اندرو آر. چاو و بیلی پریگو، خبرنگاران تایم، در مورد آن نوشتند: «این تغییر مهم‌ترین پیشرفت فناوری از زمان رسانه‌های اجتماعی است. در ماه مارس، تایم مقاله‌ای از الیزر یودکوفسکی، مدافع امنیت هوش مصنوعی منتشر کرد که باعث بحث در اتاق کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید درباره برنامه دولت بایدن در مورد هوش مصنوعی شد. تا ماه مه، تایم مجموعه‌ای از نظرات را برای تجزیه و تحلیل خطرات احتمالی ارائه شده توسط این فناوری جدید و انفجاری جمع‌آوری کرد. این موضوع، با طرح جلدی که این سوال را مطرح می کرد که آیا هوش مصنوعی می‌تواند پایان بشریت را رقم بزند، تنها چند روز پس از انتشار بیانیه مشترک شگفت‌انگیز صدها دانشمند و مدیر عامل برجسته هوش مصنوعی منتشر شد که گفته بودند: «کاهش خطر تهدید انقراض بشر توسط هوش مصنوعی باید یک اولویت جهانی در کنار سایر خطرات در مقیاسی مانند بیماری های همه گیر و جنگ هسته ای باشد.»

در میان امضاکنندگان این بیانیه، نام سام آلتمن، مدیرعامل شرکت OpenAI، شاید قدرتمندترین فرد در هوش مصنوعی امروزی به چشم می خورد. او برای سوژه جلد ماه ژوئن تایم که ۱۰۰ شرکت تاثیرگذار جهان را معرفی می کرد، به سردبیر سابق تایم یعنی ادوارد فلسنتال گفت که او زمانی «بسیار آماده بوده که همه چیز در یک مقطع به‌طور فوق‌العاده ای اشتباه پیش برود.» در آن زمان، ChatGPT این شرکت به یکی از سریع‌ترین رشد محصولات جدید در تاریخ فناوری تبدیل شده بود. بیلی برای سوژه جلد ژوئیه تایم به کارناتاکای هند سفر کرد تا با مانو چوپرا، مدیر عامل استارت‌آپ Karya، درباره مدل جدیدی که برای کمک به فقرای روستایی از رونق هوش مصنوعی استفاده می کند، مصاحبه کند.

مجله تایم و انتخاب ۱۰۰ فرد تاثیرگذار جهان در حوزه هوش مصنوعی

مشخص است که چرا روزنامه نگاران در تایم تلاش کرده اند تأکید کنند که مهمترین چیز برای درک هوش مصنوعی، سرعت رشد آن است. اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل، به خبرنگار تایم یعنی ورا برگنگروئن برای موضوع این شماره می گوید: «سطح نوآوری که اکنون می بینم قوی تر از آن چیزی است که در کل زندگی ام دیده ام. من به وجود آمدن قابلیت اشتراک‌گذاری و رونق رایانه‌های شخصی، انقلاب وب، انقلاب یونیکس، و لینوکس، و فیس‌بوک و گوگل را گذرانده‌ام، و قضیه کنونی، سریعتر از مجموع همه آنها در حال رشد است.»

بهترین خبرنگاران مجله تایم ماه‌ها صرف بررسی ده‌ها منبع مختلف کردند تا نام صدها نامزد در موضوع تاثیرگذاری در حوزه هوش مصنوعی را جمع‌آوری کنند و سپس آن‌ را به گروه ۱۰۰ تایی که امروز می‌بینیم کاهش دادند. تایم با تقریباً همه افراد موجود در این فهرست مصاحبه کرده تا دیدگاه آنها را در مورد مسیر هوش مصنوعی امروز بدست بیاورد. این مجله می خواسته رهبران صنعت هوش مصنوعی را در خط مقدم رونق این فناوری برجسته کرده، و همینطور به معرفی افرادی خارج از این شرکت‌ها که با چالش ها و سوالات اخلاقی عمیق در مورد استفاده از هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می‌کنند، و نوآورانی در سراسر جهان که سعی می‌کنند از هوش مصنوعی برای مقابله با چالش‌های اجتماعی استفاده کنند بپردازد.

فهرست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار هوش مصنوعی تایم از «سنها روانور» ۱۸ ساله را شامل می شود که اخیراً با دولت بایدن به عنوان بخشی از کار خود در رهبری جنبش Encode Justice، جنبشی تحت رهبری جوانانی که برای هوش مصنوعی اخلاقی تلاش می‌کند، ملاقات کرده تا جفری هینتون که ۷۶ سال سن دارد. او در بهار امسال سمت خود را در گوگل ترک کرد تا در مورد خطرات فناوری که خود او در به وجود آمدنش تاثیر داشت صحبت کند. تایم همچنین اعلام کرده که مارک و لین بنیوف، مالکان و روسای مشترک این مجله در شرکت‌های استارت‌آپ هوش مصنوعی مثل Salesforce سرمایه‌گذاری کرده‌اند، و از اعلام این سرمایه‌گذاری‌ها در صورت لزوم ابایی ندارند.

این گروه متشکل از ۱۰۰ نفر را می توان از بسیاری جهات نقشه روابط و مراکز قدرت نام گذاشت که توسعه هوش مصنوعی را هدایت می کنند. آنها رقبا و تنظیم‌کننده‌ها، دانشمندان و هنرمندان، حامیان و مدیران اجرایی، انسان‌های رقابت گرا و همکاری کننده هستند که بینش‌ها، خواسته‌ها و نقص‌هایشان مسیر یک فناوری با نفوذی فزاینده را شکل می‌دهد.

منبع: تایم

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.