سخنگوی دستگاه قضا گفت دومین سند تحول قضایی برای بروز رسانی این طرح و تحقق مطالبه رهبر معطم انقلاب مبنی بر دائمی بودن این تحول وارد مرحله اجرایی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به قدس: ۳۰ مدیر خاطی گمرکات و سازمان اموال تملیکی به دادگاه معرفی شده‌اند / دومین سند تحول قضایی وارد مرحله اجرایی شد

قدس آنلاین: سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه سند تحول قضایی در سالهای پایانی اجرای خود قرار دارد و با یادآوری مطالبه مقام معظم رهبری در خو لزوم دائمی و مستمر بودن تحول در دستگاه قضا در راستانی احقاق حقوق عامه و همچنین پیگیریهای رئیس قوه قضائیه در این خصوص، گفت: ارتقا و روزآمد سازی سند تحول وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شده و طی فراخوان صورت گرفته ازتمامی صاحب نظران و کارشناسان و نخبگان درخواست داریم در این زمنیه با ماه مکاری کنند و نظرات اصلاحی تبیینی و ارتقایی خود را به ما ارائه نمایند.

مسعود ستایشی افزود: بدین منظور دبیرخانه‌ای تشکیل شده تا تمامی نظرات را جمع اوری نموده و مردم هم با استفاده از سامانه‌ها از جمله سامانه راهبردی قوه می‌توانند پیشنهادهای خود را نسبت به طرح تحول قضایی ارائه نمایند.

وی گفت: امیدواریم با همت مضاعف کاستی‌های سند فعلی از بین برود و سند تحول یافته و همه جانبه ای در دسترس قرار گیرد در این بروز سازی تمام نیازهای مردم برای قوه قضائیه عدالت محور، مدافع مردم و مظلومان و پویا مورد توجه قرار گرفته است.

ایجاد بزرگترین بانک متون قضایی فارسی جهان

این مقام قضایی در پاسخ به سوالی در خصوص روند راه اندازی سامانه انتشار آرای قضائی و اینکه چه زمانی این تکلیف محقق می‌شود، اظهار داشت:  در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت اطلاع رسانی به مردم مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اقدام به طراحی سامانه «تناد» کرده است و تا به امروز این مرکز با برنامه ریزی و اهتمام ویژه توانسته بیش از ۲۰ میلیون رأی قضائی را در سامانه مذکور گمنام سازی کند.

ستایشی با بیان اینکه راه اندازی سامانه تناد از نظر فنی و هوش مصنوعی کاری بی‌نظیر است، تصریح کرد: اکنونبزرگترین بانک متون قضایی فارسی قابل پردازش در دنیا ایجاد شده است و در این سامانه هر آنچه حریم شخصی افراد است گمنام سازی شده است و در سامانه تناد قرار می‌گیرد و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کاربر قضایی برای یافتن احکان مشابه یا متناقض و مقایسه آرا به این سامانه دسترسی دارند، ضمن اینکه آرای منتخب برای دسترس عموم نیز در این سامانه منتشر می شود.

معرفی ۳۰ مدیر گمرکات و سازمان اموال تملیکی به دادگاه

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره انتشار مستمر خبر امحای هزاران تن کالای فاسد شده در گمرکات یا اخیرا خبر آلوده شدن هزاران تن نهاده دامی در برخی سیلوها و مطالبه عمومی در خصوص برخورد با عمامل و مدریران خاطی و عامل هدر رفت این سرمایه های ملی با تاکید بر اینکه قاعده در دستگگاه قضایی این است که وقتی مقدمه کار انجام شده مؤخره و نتیجه هم باید حاصل شود، گفت: خوشبختانه در زمینه اصلاح روند کار گمرکات و سازمان جمع اوری و اموال تملیکی دولت نیز همراهی خوب و مستمری با دستگاه قضا داشته که بسیار موثر بوده چون بخش عمده کار اجرایی و در حیطه دولت است، اظهار داشت: پیگیری های لازم از سوی سازمان بازرسی به عنوان بازوی اجرایی قوه قضائیه در مورد پیگیری تسریع روند ترخیص کالا در گمرکات و سازمان اموال تملیکی و جلوجگیری از فساد و تخریب و هدر رفت اموال و سرمایه ها به صورت مستمر جریان دارد.

ستایشی افزود: با ورود سازمان بازرسی در سال گذشته بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان کالا به انحای مختلف تعیین تکلیف شده که رشد ۵۰۰ درصدی فورش سازمن اموال تملیکی در سال گذشته بوده نسبت به سال قبل از آن و همچنین رشد ۹۰۰ درصدی اعاده کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل.

وی با بیان اینکه تا کنون ۳۰ نفر ازمدیران سازمان جمعه آوری اموال تملیکی و گمرکات که مرتکب قصو و تقصیر و جرم شدند به مراجع قضایی معرفی شده اند ما هیچ مسامحه ای نداریم و در رساتی صیانت از حقوق عامه پا پس نمی گذاریم.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: از سال گذشته تا کنون پیرو بازدیدهای مستمر بیش از ۳۰۰ نامه هشداری به وزارتخانه‌های اقتصاد ،بهداشت و درمان ،جهاد کشاورزی، صمت و گمرک ایران سازمان اموال تملیکی و سازمان قضا و دارو داده شده گفت: این روند  منتهی به ایجاد ۵۴ هزار متر مربع انبار برای نگهداری صحیح اموال و کالاها شده تا کالاها از بین نروند.  اصلاح۰ ساختار اداری شده.

عوامل آلوده شدن نهاده های دامی شناسایی و محاکمه خواهند شد

وی در خصوص آلوده شده ۶ هزار تن نهاده دامی در همدان به دلیل قصور در نگهداری اصولی نیز تصریح کرد: در این مورد با ورود دستگاه قضای ۶ هزار تن از نهاده‌ها برای فرآوری ارسال و مابقی به استانهای نیازمند عرصه منتقل شد و با اهتمام رئیس کل دادگستری همدان پیشنهادی مبنی بر شناسایی افراد دخیل موثر در این زیان صورت پذیرفته و تقدیم قوه قضائیه شده و انشا الله افراد مرتکب قصور و جرم در این ماجرا شناسایی و برخورد خواهد شد.

وکلای بین‌المللی در داگاه منافقین امکان حضور ندارند

ستایشی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت دادگاه محاکمه عوامل منافقین با اشاره به اینکه طبق فراخوان دادگستری کل استان تهران این پرونده 104 متهم حقیقی و یک متهم حقوقی دارد گفت: به این عده یک ماه فرت داده شده بود تا وکیل به قوه قضائیه معرفی کنند که طبق اطلاعات ما هیچ یک از این متهمین در این زمینه اقدام نکردند لذا رئیس کل دادگستری استان طی مکاتبه‌ای با رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خواستار معرفی وکلای تسخیری برای متهمان این پرونده شده‌اند.

وی با یادآوری اینکه وکلا برای حضور در دادگاه و دفاع در محاکم باید پروانه وکالت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند حضور وکلای بین الملی که بعضا عنوان شده در این دادگاه وجاهت قانونی ندارد.

آخرین وضعیت پرونده ۲ جاسوس فرانسوی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده ۲ جاسوس فرانسوی، گفت:  یک آقا و خانم که هر دوی این افراد تبعه کشور فرانسه هستند به اتهام جاسوسی به نفع بیگانگان علیه ایران دستگیر شده‌اند و پرونده این افراد پس از بررسی و تحقیق جامع به دادگاه صالح ارسال شده و در وقت رسیدگی است و دو نوبت این پرونده توسط وکلای متهمان مطالعه شده است و به محض دریافت اطلاعات بیشتر اطلاع رسانی‌ها صورت می‌پذیرد.

بازداشت یک تبعه سوئدی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت یک تبعه سوئدی گفت: این فرد تبعه سوئد است و اتهاماتی متوجه ایشان شده است که براساس آن ، در سرزمین جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرایم شده است.وی ادامه داد: اکنون این فرد با صدور قرار قانونی به زندان اعزام شده است، تحقیقات در حال نهایی شدن است و در ایام پیش رو پرونده با تصمیم نهایی دادسرا به دادگاه صالح ارسال خواهد شد و با صلابت در عین عدالت و انصاف با افرادی که مرتکب جرم شوند برخورد عبرت‌آموز و بازدارنده خواهیم داشت

۴۶ هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی جلوگیری شد
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره فرار مالیاتی گفت: در نتیجه اقدامات و فعالیت‌های قانونی سازمان بازرسی کل کشور و واحدهای قضایی در سال گذشته ۴۶ هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی جلوگیری شد؛ این مبلغ در واقع حقوق ملت بوده است.

دستگیری ۲ عضو فرقه ضاله بهائیت در بابل
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل پرونده قضایی در یکی از شهرستان‌های در مورد تخلف یک شبکه آموزشی کودکان گفت: یکی از ابزار دشمنان قسم خورده نظام استفاده از فرقه ضاله بهائیت است که در شهرستان بابل اقداماتی از سوی این فرقه صورت پذیرفته است؛ این اقدامات در حوزه مدارس ابتدایی، مهدهای کودک و مراکز آموزشی و ورزشی بوده است.

ستایشی افزود: این کار توسط اساتید بهایی انجام می‌گرفت و نسبت به اجرای سند ۲۰۳۰ اقدام می‌کردند. مربیان از استان های دیگر نیز برای تعلیم مستقر می‌شدند و در این زمینه ۲ نفر از افراد دستگیر و با صدور قرار بازداشت موقت راهی زندان شده‌اند.

وی ادامه داد: همه مقررات و ضوابط برای این افراد همانند سایرین برقرار شده است و پرونده این افراد مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده مهدی یراحی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی یراحی گفت: پرونده این فرد در ناحیه ۳۸ دادسرای عمومی و انقلاب تهران به اتهام تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و ساخت فیلم‌هایی خلاف عفت عمومی در حال رسیدگی است و پرونده نامبرده پس از تفهیم اتهام و تحقیقات مقدماتی با صدور قرار جلب دادرسی به دادگاه ارسال شده است و وی براساس قرار بازداشت موقت در زندان است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو خواننده رپ گفت: این افراد در یک گروه خوانندگی قرار داشتند و این گروه آهنگ تبلیغاتی با محتوای مبتذل تولید کردند و سه نفر شامل خواننده، مدیر شرکت، مدیر توسعه بازار و همچنین ادمین هایی که کلیپ را پخش کردند به اتهام تشویق به فساد بازداشت شدند و اکنون با قرار وثیقه آزاد شدند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.