۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 915834

خبرگزاری رسمی مغرب به نقل از یک مقام دولتی، ادعای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر نزدیک‌بودن سفر «امانوئل ماکرون» به رباط را تکذیب، و تاکید کرد: چنین سفری در دستورکار نیست و این خبر به طور یک‌جانبه از سوی فرانسوی‌ها مطرح شده است.

مغرب: سفر ماکرون در دستورکار نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری مغرب به نقل از یک منبع رسمی دولتی ادعای «کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر سفر قریب الوقوع «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه به رباط و به دعوت «محمد ششم» شاه این کشور را تکذیب کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، مقام مغربی به خبرگزاری رسمی دولتش اعلام کرده است که سفر ماکرون به رباط نه در دستورکار قرار دارد و نه برنامه‌ریزی شده است.

براساس این گزارش، مقام رسمی دولت مغرب از ادعای فرنسه ابراز تعجب کرده و می‌گوید: خانم کولونا این موضوع را به طور یکجانبه را مطرح کرده و به خود این اجازه را داده که یک خبر را بدون مشورت در مورد یک تصمیم دوجانبه مهم اعلام کند.

وزیر امورخارجه فرانسه روز جمعه، ۱۵سپتامبر اذعان کرده بود که ماکرون در پاسخ به دعوت شاه محمد ششم، در هفته‌های آینده برای دیدار با شاه مغرب به رباط خواهد رفت.

روابط مغرب و فرانسه سال‌هاست که شاهد تنش‌های بزرگی بوده و اخیراً هم اخبار تایید نشده‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد رباط پس از زلزله ویرانگر از پذیرش کمک‌های پاریس امتناع کرده است.

سال ۲۰۲۱، فرانسه تصمیم گرفت که شرایط اعطای ویزا به مغربی‌ها را سخت‌تر کند؛ پاریس برای توجیه چنین اقدامی ادعا کرده بود که مغرب برای بازگرداندن مهاجران غیرقانونی همکاری نمی‌کند، ادعایی که مقامات رباط آن را رد کرده‌اند.

علاوه بر این، در دو سال گذشته دولت مغرب پرونده‌هایی را علیه رسانه‌های فرانسوی به اتهام جاسوسی تشکیل داده است؛ و این بعد از آن بود که رباط به جاسوسی از تلفن شخصیت‌های فرانسوی و مغربی‌های مقیم پاریس متهم شده بود.

تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه برای نزدیک‌تر شدن به الجزایر، که روابط دیپلماتیک خود را با مغرب در سال ۲۰۲۱ قطع کرد، شدیداً موجب تعمیق شکاف بین پاریس و رباط شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.