۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 918561

سخنگوی دستگاه قضا تشریح کرد

جزئیات جدید از کشف و خنثی سازی عملیات تروریستی گسترده در تهران

ستایشی در پاسخ به قدس:تعداد ترویست‌های بازداشتی به ۳۰ نفر رسید

مسعود ستایشی با قدردانی از دستگاه های اطلاعاتی و سربازان گمنام امام زمان در کشف و خنثی سازی عملیات بزرگ و گسترده تروریستی و بمب گذاری از همکاری و همراهی دستگاه قضایی با این عملیات خنثی سازی خبر داد و جزئیات جدیدی از این پروژه تروریستی را تشریح کرد.

جزئیات جدید از کشف و خنثی سازی عملیات تروریستی گسترده در تهران

قدس آنلاین: سخنگوی دستگاه قضا با قدردانی از دستگاه‌های اطلاعاتی و سربازان گمنام امام زمان برای کشف و خنثی‌سازی توطئه‌های ضد امنیتی و ترویسیتی بزرگ و گسترده عوامل داعش و رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات انتحادی و بمب گذاری در ۳۰ نقطه از کشور به صورت همزمان گفت: این اقدام و عملیات کشف و برخورد با هماهنگی و همراهی ارکان قضایی از جمله دادسراها انجام شد.

وی افزود: همانطور که رئیس قوه اعلام کردند، دستورات اکیدی صادر شده که پرونده این متهمان تروریست به سرعت و مطابق موازین قانونی رسیدگی شده و نتیجه به اطلاع افکار عمومی برسد. آن وقت است که مردم عزیز در می‌یابند که چه اقداماتی علیه حیثیت و امنیت جانی آنها از سوی دشمنان طراحی شده که با هوشیاری و همکاری دستگاه‌های مختلف امنیتی و قضایی به نتیجه دلخواه دشمنان نرسید.

مسعود ستایشی اظهار داشت: در این پرونده فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و زمانی با گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق همکاری داشته با هدایت سرکرده این گروهک اقدام به ساخت بمب و آزمایش آنها در آذربایجان غربی کرده بود و اعضای دیگر این گروه نیز  با هماهنگی سرشبکه‌های خارجی اقدام به ساخت تله‌ها و جلیقه‌های قابل انفجار از طریق تلفن همراه کرده بودند و قرار بود در مراسم جاماندگان اربعین تهران و در مناسبت شروع مدارس و دیگر مناسبت های پر تجمع دیگر عملیات‌های تروریستی انجام دهند که به موقع شناسایی و دستگیر شدند. پ

وی خاطرنشان کرد: یک سرشبکه این گروه هم که قصد انتقال مواد منفجره به تهران را داشت که به موقع شناسایی و در عملیاتی سنگین و پیچیده قبل از انجام عملیات انتحاری دستگیر شد و در این عملیات دو نفر از نیروهای مخلص اصلاعاتی نیز مجروح شدند.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه بی‌شک پروژه ناامنی سازی ایران و به خاک و خون کشیدن مردم که توسط سیستم های غربی و صهیونیستی طراحی و از سوی عناصر تکفیری در حال اجرا بود در چارچوب جنگ چند لایه شناختی علیه جمهوری اسلامی ایران قابل تعریف است، گفت: اگر تلاش سربازان گمنام امام زمان نبود صدمه جبران ناپذیری به اعتبار و امنیت کشور وارد می کرد.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه اگر چه ناکام ماند هوشیاری مردم و شناخت بسترهای رسانه‌ای و روانی پشت این توطئه برای توجیه سازی این اقدامات را می‌طلبد در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین درباره تعداد نهایی دستگیر شدگان در این عملیان اظهار داشت: با اقدام به موقع دستگاه اطلاعاتی و دادستانی ۳۰ نفر تا کنون در این پرونده دستگیر شده‌اند.

حکم پرونده رودخانه چهل بازه در مرحله اجرا

ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده رودخانه چهل بازه و صدور مجوی ساخت و ساز به دو نهاد در حریم این رودخانه با تاکید بر اینکه مسئله حریم و بستر و دیگر مفاهیم مربوط به رودخانه ها در قانون توزیع عادلانه آب حریم کیفی و کمی و بستر رودخانه احسا و مشخص شده و مراجعی که در مقام نظارت هستند در قانون آمد و مجری هم مشخص است، گفت: این پرونده در دادگاه ویژه اصل ۴۹ قانون اساسی مستقر در دادگاه انقلاب تهران رسیدگی و رأی آن صادر شده و در مرحله اقدام است.

پرونده تخریب حادثه ساز خلازیر

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حوادث شهری از جمله تخریب غیر اصولی خلازیر، فوت دو کودک در استخر آب بوستان و فوت چند کارگر در آراد کوه تهران گفت: در خصوص تخریب‌ها در منطقه ۱۹ پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی تشکیل شده و برای بررسی ابعاد و زوایای حادثه کارگروهی متشکل از کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده و نظریه قانونی جامع این گروه هنوز ارائه نشده اما چنانچه قصور و تقصیری بر فردی وارد شود قوه قضائیه با آن برخورد می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: دو کودک به همراه خانواده خود به یکی از پارک‌های منطقه ۲۱ رفته بودند که با عبور از فنس وارد استخر می‌شوند و پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی تشکیل شده و در راستای شناسایی مقصران احتمالی تحقیقات ادامه دارد.

ستایشی گفت: آراد کوه در کهریزک است و رئیس حوزه قضائی کهریزک پس از بررسی‌هایی که انجام داد متوجه می‌شود ۴ مصدوم پس از انفجار دیگ بخار به بیمارستان رسانده می‌شوند که متأسفانه ۳ نفر از آنها فوت می‌کنند و بر همین اساس پرونده ابتدایی تشکیل شده و دستورات لازم برای جمع آوری ادله و شناسایی مقصران صادر شده است و در شعب رسیدگی به امور جنایی تهران نیز پرونده تشکیل شده است.

۱۵ مهر اولین جلسه دادگاه پرونده شهید آرمان علی وردی

وی درباره وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی گفت: اتهام ۸ متهم این پرونده که در اغتشاشات سال گذشته بودند در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری تهران رسیدگی می‌شود و ۱۵ مهر ماه اولین جلسه دادگاه برگزار می‌شود و اتهام این افراد مشارکت در قتل، محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است.

احضار و تعقیب شماری از چهره‌های فضای مجازی

این مقام دستگاه قضا درباره اهم اقدامات دستگاه قضا برای برخورد با برهم‌زنندگان امنیت جامعه در فضای مجازی گفت: برخی فعالین فضای مجازی به ویژه چهره‌های شناخته شده احضار و تحت تعقیب قانونی قرار گرفته‌اند. برخی موضوعات مانند بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جنبه تخصصی دارد از رئیس جمهور خواسته‌ایم نهادهای تخصصی موارد را گزارش کنند؛ اخیرا گزارش‌هایی در همین مورد به دادستانی واصل و کیفرخواست صادر شده است.

وی اضافه کرد: لایحه‌ای برای پیشگیری و مقابله با محتوای کذب و خلاف واقع در فضای مجازی با همکاری وزارتخانه‌ها تهیه و به منظور انجام مراحل تقنینی به دولت ارسال شده و امیدواریم تحول ارزشمندی در راستای تأمین امنیت روانی جامعه داشته باشیم، همچنین قرارگاهی نیز تشکیل شده که برنامه ویژه ای برای محلات امنیت روانی و در راستای تأمین امنیت روانی جامعه ایجاد شده است.

هشدار به همکاران داخلی رسانه‌های معاند

ستایشی درباره روند برخورد با افرادی که در داخل با شبکه ها و رسانه های معاند خارجی همکاری و برای آنها تولید محتوا می‌کنند هم تأکید کرد:  همکاری و ارائه اطلاعات و اخذ سفارش از رسانه‌های تروریستی معاند به هیچ عنوان قابل پذیرش و گذشت نیست و تمامی تحرکات در این خصوص از سوی نهادهای مربوطه امنیتی و قضایی مورد رصد پایش و تشکیل پرونده و رسیدگی قرار می گیرد.

وی گفت: این رسانه‌ها و شبکه‌های تروریستی که با اهداف ضد امنیتی و مخرب به تشویق خشونت کور، تجزیه طلبی و ترویج تفرقه و بر هم زدن امنیت عمومی شهروندان مشغول هستند از دایره رسیدگی‌ها و دقت‌های فنی ما خارج نیستند و مرتبطین داخلی و خارجی آنها هم مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

تایید تشکیل پرونده برای فرزندان یک مقام ارشد قضائی

وی در پاسخ به سوال دیگری تشکیل پرونده برای فرزند یکی از مقامات ارشد قضایی کشور را تأیید و تاکید کرد: دستگاه قضائی با صلابت و با دقت و قوت به هر پرونده‌ای رسیدگی می‌کند نگاه قوه قضائیه اقدام ضابطه مند، شفاف، روشن و مطابق موازین شرعی و قانونی است و همه در مقابل هم برابر هستند.

نتیجه قبولی داوطلبان وکالت با نمره منفی چیست؟

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص اینکه نتایج آزمون وکالت ۱۴۰۲ چه زمانی اعلام می‌شود و با وجود اعتراض و انتقادهای گسترده از جمله از سوی دستگاه قضا به نتیجه و تاثیر منفی روش پذیرش داوطلبان مطابق قانون تسهیل صودر مجوزها بر پذیرش افراد با نمرات ضعیف و حتی منفی آیا اقدام و درخواستی از سوی قوه قضائیه برای اصلاح این موضوع صورت گرفته یا نه؟ گفت: آزمون پروانه وکالت در سال ۱۴۰۲ در اجرای مقررات ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مطابق موازین و معیارهای مندرج در قانون و همچنین قانون استفساریه مواد ۳ تا ۵ قانون تسهیل با نظارت قوه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.

وی با بیان اینکه آزمون پروانه وکالت در ۱۳ شهریور بود و نتایج آن اعلام شده و آزمون مرکز وکلا و مشاورین قوه قضائیه هم در سوم شهریور ماه برگزار شده و نتایج آن اعلام می‌شود، اضافه کرد: آزمون پروانه وکالت هم مطابق مواد قانونی صورت پذیرفته و حتی اگر هم ایرادی به قانون و روش ازمون وجود دارذد و ما نسبت به آن موضع و نظری داشته باشیم باید تابع قانون باشیم.

وی در خصوص اینکه قوه قضائیه رایزنی با مجلس و دولت برای اصلاح روش ارزیابی نتایج و پذیرش داوطلبان وکالت که با انتقادهای زیادی روبرو بوده، با بیان اینکه چاروب ها برای اصلاح و تغییر قانون مشخص هستند و در این چارچوب باید اقدام کردو ما نظرات خود را بیان می‌کنیم، گفت: برخی ضعف‌ها که اشاره کردید واقعیتی است که به گوش ما هم می‌رسد و نمی‌توانیم انکار کنیم و بگوییم گوش ما بسته است.

وی با اشاره به اینکه کارنامه پذیرفته شدگان دیده می‌شود و برخی نمرات افراد پذیرفته شده صفر حتی منفی است و در برخی موارد آنها در ۴ درس از ۸ درس نمره نیاورده اما باز هم  پذیرفته شده اند، گفت: خروجی این اتفاق چیست؟

وکیل باید متخصص، عالم، مسئول و پاسخگو باشد

ستایشی تصریح کرد: ما کسانی را باید در عرصه حق دفاع داشته باشیم که آراسته به زیور علم و فن باشند ما اعتقادمان اینست که فرآیند قضایی یک چرخه است و خروجی آن متضمن اقدام هماهنگ و مشترک عده ای عالم و اهل فن است از قاضی  و دادستان تا وکلا و مدیران دفاتر و کارشناسان رسمی دادگستری و.... است.

وی تاکید کرد: وکیل نقش مهمی دارد و باید آگاه و متخصص باشد  چون نسبت به موکل خود مسئول است و باید پاسخگو باشد. اگر کسی ناتوان به مسائل حقوقی باشد نمی‌تواند پاسخگو باشد. الان قانون این است و ما تسلیم قانون هستیم  و اگر هم مشکلی باشد به صورت دلسوزانه توجه خواهیم داد انشا الله برسیم به روشی که درست و صحیح است.

حکم اعدام برای ۴ متهم پرونده فروش مشروبات الکلی تقلبی در کرج

سخنگوی دستگاه قضا درباره اخرین وضعیت پرونده فروش مروبات الکلی در کرج که منجر به فوت ۱۷ نفر شد هم گفت دادگاه این پرونده به اتمام رسید و  متهمان اول تا چهارم در فوت ۱۷ نفر و مسمومیت ۱۹۱ نفر به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شدند و متهمان ردیف پنجم تا نهم به ۵ سال حبس تعزیری و متهم ردیف دهم به سه سال و یازدهم به ۱ سال حبس محکوم شدند. این حکم به وکلای متهمان ابلاغ شده و در صورتی که مبادرت به فرجام خواهی کنند قابل رسیدگی در دیوان عالی خواهد بود.

سرانجام پرونده نجومی بگیران پتروشیمی امیرکبیر

وی درباره پرونده نجومی بگیران پتروشیمی امیرکبیر گفت: سازمان بازرسی کل کشور وظایف خود را به خوبی در این پرونده انجام داده است و پرونده ۲۵ نفر از مدیران ذی مدخل که اقداماتشان واجد عناوینی مجرمانه بوده به دادسرای ویژه اقتصادی ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به محدودیت‌های رسانه‌ای برای محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران گفت: صدور و پیگیری دستورالعمل‌های رسانه‌ای کشور ب عهده وزارت ارشاد است و در این خصوص باید از این نهاد سوال کرد.

ستایشی درباره تبادل زندانیان گفت: تبادل ۵ زندانی تصمیم حاکمیت بوده است و مطابق با آن عمل شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به آزمون وکالت و قانون تسهیل گفت: قوه قضائیه مجبور به رعایت قانون است و آزمون وکالت در سال ۱۴۰۲ با توجه به قانون تسهیل و مطابق با موازین قانونی با نظارت قوه قضائیه برگزار شد همچنین آزمون سال گذشته نیز مطابق با قانون تسهیل برگزار شد.

آخرین وضعیت پرونده‌های جمشید شارمهد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های جمشید شارمهد گفت: دو فقره پرونده در شعبه ۵۵ حقوقی تهران که مربوط به امور بین‌الملل است در رابطه با گروهک تروریستی تندر و جمشید شارمهد سرکرده این گروهک تروریستی در جریان رسیدگی قرار دارد و در این زمینه دادخواست‌های متعددی مطرح شده است و به دادگاه صالح ارجاع شده است.

وی ادامه داد: در یکی از پرونده‌ها، ۵۲ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا اعم از رؤسای جمهور آمریکا جو بایدن، دونالد ترامپ، باراک اوباما، جورج بوش، هیلاری کلینتون، برایان هوک هستند و خواسته دادخواهان، محکومیت تضامنی خواندگان است.

ستایشی اظهار کرد: دادگاه نسبت به این دو دادخواست اعلام ختم رسیدگی کرده است و منتظر صدور رأی از سوی دادگاه هستیم.

سرانجام پرونده دو خبرنگار

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی گفت: تاکنون از وکلای الهه محمدی و نیلوفر محمدی در خصوص تبرئه شدن آنها چیزی نشنیده‌ایم و مدرکی دال بر تبرئه شدن متهمان از عناوین اتهامی وجود ندارد و پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم است و هرگونه تبرئه متهمان از همکاری با دولت متخاصم تکذیب می‌شود البته الناز محمدی از همکاری با دولت متخاصم تبرئه شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.