مجید زین‌العابدین با بیان اینکه برآورد بودجه در همه بخش ها به طور دقیق احصا نشده است، تاکید کرد: بودجه جشنواره فیلم کودک و نوجوان کمتر از هزینه ساخت یک فیلم سینمایی است.

برپایی جشنواره با بودجه‌ای کمتر از ساخت یک فیلم/ سهم قابل توجه بخش خصوصی در تولید فیلم کودک

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر  این جشنواره صبح امروز سه شنبه ۴ مهرماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

زین‌العابدین در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت ستاد جشنواره و گسترده کردن آن اظهار کرد: ستاد جشنواره از ابتدای مردادماه دور جدید فعالیت خود را آغاز کرد و ما نیز سعی کردیم از حیث ساختاری آن را نسبت به گذشته چابک‌تر کنیم و این ضرورت را از حیث نفرات آغاز کردیم.

در ابتدای راه دوستان ما پیش بینی می‌کردند بخش ملی و ‌بین المللی را به صورت یک‌جا برگزار کنیم، اما ما همچنان ‌اصرار داشتیم که بخش ملی و بین‌الملل را به صورت جداگانه و همزمان داشته باشیم که البته این مسئله منوط به استقبال فیلمسازان هم بود که خوشبختانه در هر دو ‌بخش ‌استقبال خوبی داشتیم و براساس زمان بندی فراخوان از اول تا ۳۱ شهریورماه آثار را پذیرش کردیم و این زمان هم ‌تمدید نشد.

۱۴ مهرماه؛ افتتاحیه جشنواره کودک در اصفهان

به گفته زین العابدین؛ افتتاحیه جشنواره ۱۴ مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه نیز ۲۰ مهرماه برپا می شود. جشنواره همزمان با هفته جهانی کودک برپا می شود و زمان نمایش آثار نیز از ۱۵ تا ۱۹ مهرماه است.‌

وی با بیان اینکه «بچه ها به سمت قله» شعار جشنواره است، به دلایل انتخاب این نام اشاره کرد و گفت: ما فکر کردیم بچه‌ها هم روحیه آرمانگرایانه و میل به پیشرفت دارند و ‌به همین علت این شعار را انتخاب کردیم که خودباوری و انگیزه را در آنها تقویت‌ کنیم و ‌امیدوارم این شعار که برای سینماگران نیز پیش برنده است، بتواند مضمون و محتوای جدیدی را پیش روی این سینما قرار دهد.

برپایی جشنواره با بودجه‌ای کمتر از ساخت یک فیلم/ سهم قابل توجه بخش خصوصی در تولید فیلم کودک/ شعاری مبتنی بر تقویت خودباوری و انگیزه در بچه‌ها

وی با اشاره آثار رسیده در هر بخش تاکید کرد: ۵۵۹ داور در هر دو بخش ملی و بین المللی آثار رسیده را داوری خواهند کرد؛ ۲۰۰ اثر از ۴۰ کشور به دبیرخانه جشنواره رسیده که ۳۵۹ اثر شامل فیلم‌های کوتاه، بلند و  پویانمایی است. ۵۱ اثر شامل آثار سینمایی، ویدئویی و تلویزیونی است. همچنین ۱۱۸ اثر پویانمایی و ۱۸۹ فیلم کوتاه نیز خواهیم داشت.

پردیس سینمایی چارباغ و پردیس ساحل خانه جشنواره است؛ همچنین سالن سینما سوره حوزه هنری میزبان هنرمندان، اهالی رسانه و منتقدان خواهد بود. همچنین درصدد هستیم برای کودکان اصفهانی و میهمانانی که محدودیت جسمی‌ دارند نیز امکاناتی فراهم کنیم که بتوانند به راحتی آثار را تماشا کنند.

همانطور که قبلاً هم اعلام شد ۸۳۵ داور داریم که از بچه‌های اصفهان هستند؛ نسبت دختر و پسر تقریباً مساوی است و ۳۷۷ نفر خبرنگار کودک داریم که به آنها آموزش هایی برای کار خبرنگاری داده شده است. ابتدا قرار بود یک تعداد مشخصی معرفی شوند اما در نهایت تصمیم گرفتیم همه را به یک معنایی به جشنواره متصل بدانیم.

برپایی همزمان جشنواره و المیپاد کودک و ‌نوجوان

وی با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری جشنواره هفتمین المیپاد کودک و ‌نوجوان برپا می‌شود؛ گفت: طبق بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که برای مثمرثمر بودن این المپیاد باید آن را کنار جشنواره برپا کنیم، اما این رویداد همزمان با جشنواره تمام نخواه شد و دو سه ماهی طول می کشد تا آنها  بتوانند به فیلمسازی کوتاه افزوده شوند و ما نیز بتوانیم در جشنواره سال آینده از حضورشان استفاده کنیم. طراحی داستان و ساخت فیلم کوتاه دو محور تخصصی المپیاد فیلمسازی هستند. محرومیت‌زدایی آموزشی و ایجاد شرایط یکسان برای افراد در این مسیر راهبرد اول و تربیت نسل آگاه با بینش ایران اسلامی محور دوم راهبردی در این برنامه است. من و خانواده عزیزم، من و قهرمانان وطنم، من و دوستان با وفایم، من و شهر زندگی‌ام، خدایی که مرا دوست دارد، دنیای هیجان‌انگیز نوجوانی از جمله موضوعاتی است که برای آثار ارسالی المپیاد امسال در نظر گرفته شده که بچه‌ها می‌توانند ایده دهند یا مطابق با آن فیلم کوتاه بسازند.

وی با بیان اینکه در روند برپایی جشنواره امسال نیز کارگاه آموزشی داریم که ‌طی پنج ‌روز کارگاه آموزشی و فیلمسازی برگزار خواهد شد؛ گفت: این کارگاه‌های آموزشی از روز شنبه ۱۵ تا چهارشنبه ۱۹ مهرماه با موضوعات «یافتن بهترین میزانسن برای مفهوم سکانس»، «فیزیک صدا، کار با ابزارهای صدابرداری» و «ریتم در تدوین»، «انتقال تجربه، تولید فیلم به زبان ساده» و «بازیگری به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان»، «نقش و کارکرد فیلم‌های آموزشی»، «نقد فیلم»، «تولید و عرضه فیلم‌های کودکان»،«تولیدات مشترک فیلم‌های کودکان» و «نگاه خاص به جشنواره آشوکینوی لهستان» برگزار خواهد شد.

تصویب طرح زنگ سینما و اکران فیلم های ایرانی و خارجی

زین‌العابدین در ادامه این نشست گفت: شورای عالی سینما در دو هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیرآموزش و پرورش با موضوع «زنگ سینما» جلساتی را برگزار کرده است که این مسئله دغدغه افراد زیادی است و این شورا مصوب کرد که زنگ سینما برای مدارس از امسال راه اندازی شود. وزارت آموزش و پرورش در خصوص ساز و کار اجرایی آن بحث‌هایی داشتند و در شوراهای آموزش این ساز و کارها بررسی خواهند شد و سازمان سینمایی با دستور وزیر ارشاد مسئولیت پیدا کرد تا به وزارت آموزش و پرورش در این خصوص کمک کند. امیدواریم هم فیلم‌های خارجی و هم ایرانی متناسب با سینمای کودک و نوجوان در زنگ سینما به نمایش درآیند و این اتفاق قطعا می‌تواند به حوزه تولید و اقتصاد سینما کمک کند و منجر به افزایش تولید شود.

وی ادامه داد: در بخش داستانی بلند بین الملل، رقابت بین ۱۲ کشور اندونزی، بلژیک، امارات، پرو، ترکیه، کانادا، چین، روسیه، کره جنوبی، لهستان، هلند و ایران خواهد بود.

همچنین در بخش کوتاه و داستانی ۱۲ کشور آرژانتین، آلمان، امریکا، ارمنستان، چک، عراق، چین، کره جنوبی و ... رقابت خواهند داشت که شامل ۸ اثر پویانمایی و ۴ فیلم کوتاه است.

بخش خصوصی حضور پررنگی داشته و ۷۲ درصد از فیلم‌ها در بخش رقابت ملی تولید بخش خصوصی هستند. دربخش پویانمایی  ۶۴ درصد آثار متعلق به نهادهای مختلف و۳۴ درصد آن تولید بخش خصوصی است. در بخش کوتاه داستانی نیز غلبه با فیلمسازان خصوصی است و ۷۵ درصد آثار به بخش خصوصی اختصاص دارد.

در بخش بین الملل یک بخش مرور آثار داریم و تعدادی آثار کودک و نوجوان از کشور روسیه و چین نمایش داده می‌شوند. علاوه بر کودکان اصفهانی تعدادی کودک خارجی هم میهمان هستند و داور کودک خارجی هم در جمع داوران خود داریم؛ همچنین در بخش سیفژ هم داوری خواهیم داشت.

در ادامه اسامی فیلم‌های بخش های مختلف سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شد.

اسامی ۱۴ فیلم ایرانی بخش مسابقه بلند داستانی جشنواره ۳۵ فیلم کودک

۱- «استعداد من» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید عبداللهی نجف‌آبادی، ۲- «ایلیا، جستجوی قهرمان» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، ۳- «آلفا و ربات نابودگر» به‌تهیه‌کنندگی بهروز نشان و کارگردانی شهرام قدیری، ۴-«خیابان ملک» به‌تهیه‌کنندگی احسان سلطانیان، مهران هادی و کارگردانی احسان سلطانیان، ۵- «درآغوش درخت» به‌تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی نسب و کارگردانی بابک خواجه پاشا، ۶- «سفر به تاریکی» به‌تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد و کارگردانی علی بصیری‌نیک، ۷- «سیارک» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی حسینی‌وند، ۸- «سینگو» به‌تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی علیرضا محمدی روزبهانی، ۹- «قهرمان من» به‌تهیه‌کنندگی مرتضی آتش زمزم و محسن آتش زمزم و کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم، ۱۰- «کاپیتان» به‌تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی و کارگردانی محمد حمزه‌ای، ۱۱- «مسافری از گانورا» به‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار و کارگردانی سیداحمد علمدار، ۱۲- «ملکه آلیشون» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابراهیم نورآورمحمد، ۱۳- «هوک» به‌تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور و کارگردانی حسین ریگی و ۱۴- «یک تکه ابر» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی قوی‌تن..

اسامی ۱۲ فیلم ایرانی بخش مسابقه داستانی کوتاه جشنواره ۳۵ فیلم کودک

۱- «اَیار» به تهیه‌کنندگی سعید نجاتی و سیدحمیدرضا منتظری و کارگردانی مهدی امینی، ۲- «پارادوپینگ» به‌تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و کارگردانی محمدرضا حسنی‌رنجبر، ۳-«خونه ما هم دزد اومده» به‌تهیه‌کنندگی گروه هنری کات و کارگردانی محمدنبی‌ طالبی، ۴-«سوپ خروس» به‌تهیه‌کنندگی هادی کیانی‌فلاورجانی و زهره قاسمی و کارگردانی هادی کیانی‌فلاورجانی، ۵-«شماره ۷» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا دوستی، ۶-«عروسک ماهرخ» به تهیه‌کنندگی مجتبی زارع مهرجردی- مریم جواهری و کارگردانی مجتبی زارع مهرجردی، ۷- «کاغذِ روی شیشه» به‌تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد و کارگردانی حسین فریدون‌جاه، ۸-«لئو» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدمعین روح الامینی، ۹- «من، آقبانو و لیست آرزوها» به‌تهیه‌کنندگی امیر پوروزیری و کارگردانی محمدحسین امانی همدانی، ۱۰- «نَجان» به‌تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و کارگردانی محمدمهدی باقری، ۱۱- «نفس‌های تو» به‌تهیه‌کنندگی مهاجر توحیدپرست و کارگردانی عباس عمرانی‌بیدی، ۱۲- «هشتر خان» به‌تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر اردبیل و عباس جاهد و کارگردانی مشترک میلاد سرابی، صادق محمودزاده، بابک جباری، امیرحسین عباسی، سجاد شیدایی.

اسامی ۱۲ فیلم ایرانی بخش مسابقه پویانمایی کوتاه جشنواره ۳۵ فیلم کودک

۱-«بال پروانه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی زیبا معروفی، ۲-«بزرگترین ماجرای گلی» به‌تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و الیکا مهران‌پور و کارگردانی الیکا مهران‌پور، ۳- «بلوک» به‌تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و کارگردانی حمیده تیموری، ۴- «بالاتر از نور» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سمیه نیلی، ۵- «جایگزین» به‌تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگردانی عبدالله علیمراد، ۶- «دستگاه کپی‌ساز» به‌تهیه‌کنندگی مهدی خرمیان، مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی مهدی خرمیان، ۷- «دوستی» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی هانی گودرزی، ۸- «ده سالگی» به‌تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگردانی فاطمه جعفری، ۹- «کاسه برنجی» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین حبیبی‌اصل، ۱۰- «گنجینه ارجان» به‌تهیه‌کنندگی نادر یغمائیان، شرکت دنیای کودکانه آریان، محصول مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی بهروز یغمائیان و آبتین یغمائیان، ۱۱- «گیل‌گَمِش» به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به کارگردانی حسین مرادی‌زاده، ۱۲-«موچه ۱» به تهیه کنندگی شفیقه نیک‌جهان و کارگردانی مهیار توکلی.

زین العابدین درباره بودجه جشنواره نیز عنوان کرد: بخشی از هزینه‌هایی که به صورت سرفصلی احصا کردیم هنوز برآورد کامل انجام نشده است. هزینه‌های مربوط به میزبانی را اصفهان در نظر گرفت و هزینه‌های رایت فیلم‌ها و … را هم فارابی برعهده گرفته است. اما به طور کلی باید بگویم بودجه جشنواره کمتر از یک فیلم سینمایی است.

وی درباره انتقاد از برپایی جشنواره به صورت سالانه و ضرورت آن گفت: عده ای معتقدند جشنواره باید سالانه برگزار شود و برخی هم منتقد این حرف هستند. واقعیت این است که ما دنبال کمی گرایی نیستیم. جشنواره در واقع محل بروز خلاقیت و دانش حرفه‌ای سینماگران است و عدم برپایی آن در حق کسانی که دوست دارند اثرشان دیده شود اجحاف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.