۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
کد خبر: 918737

بررسی پیام و معنای حمله پهپادی انصارالله

دکتر حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا

با وجود تمایل سعودی به پذیرش آتش بس اما آنها از نفوذ انصارالله در ساختار قدرت یمن نگران هستند و به همین دلیل تلاش دارند تا جریان مقاومت در یمن به حاشیه رانده شود

همزمان با برقراری روند مذاکرات صلح و در حالی که خوشبینی ها نسبت به امکان صلح و اعلام اتش بس دائمی میان ائتلاف سعودی و مقاومت یمن افزایش یافته، روز گذشته منابع عربی مدعی حمله پهپادی انصارالله به مقر ائتلاف سعودی شدند. پیرو آن فرماندهی کل نیروی دفاعی بحرین از هلاکت دو تن از نظامیان خود که در قالب ائتلاف فعال بودند در جریان این حمله به مناطق جنوبی عربستان خبر داد.

اما این حمله اگر از سوی انصارالله صورت گرفته چه معنا و پیامی دارد؟ نخست اینکه باید توجه داشت با وجود اینکه جنگ هشت ساله سعودی علیه یمن هزینه های انسانی و مالی سنگینی به همراه داشت هنوز تفاهمی ایجاد نشده امروز نیز وضعیت نه جنگ و نه صلح بین دو کشور برقرار است و لذا خطر شعله ور شدن دوباره آتش جنگ هر لحظه وجود دارد. در این بین تجربه گذشته ثابت کرده سعودی ها توانایی اداره جنگ در یمن را ندارد و  علی رغم ائتلافی که تشکیل داده بودند در مقابله با حوثی ها و انصارالله شکست خورد. هزینه این هشت سال برای ریاض بالغ بر 350میلیارد دلار بوده است لذا دیگر آنها رقبتی برای ماجراجویی در یمن ندارد. همچنین در مقطع کنونی مقامات سعودی به دنبال اجرای طرح اقتصادی 2030 محمد بن سلمان هستند  و همین امر منجر شده ریاض به سمت فضای آرامش و صلح برود.

از طرف دیگر  بعد از توافق بین تهران و ریاض در پکن فضای تعامل مناسبی در منطقه شکل گرفت. با وجود این پیش زمینه های که عربستان را به سمت پذیرش آتش بس رهنمون می سازد اما مشکلی که سعودی ها دارند این است که  آنها از نفوذ حوثی ها و انصارالله در ساختار قدرت یمن بسیار نگران هستند و به همین دلیل تلاش های از سوی آنها در جریان است تا جریان مقاومت در یمن به حاشیه رانده شود؛ این در حالی است که با توجه به عملکرد انصارلله در جنگ هشت ساله، محبوبیت این گروه در بین مردم افزایش یافته است.

در سوی مقابل امروز تمام تلاش انصاراالله این است آتش بس دائمی در یمن برقرار شود. مقاومت یمن البته خواهان ان است که هزینه های جنگ از سوی سعودی پرداخت شود و خواهان تشکیل کمیته ای بین المللی برای برآورد خسارت ها و پرداخت غرامت به یمن است. اما آنها از پرداخت هزینه های جنگ سرباز می زنند و این مسئله هم بحث صلح را به محاق می برد و لذا مقاومت یمن گای مجبور با ارائه نمایش قدرت ریاض را وادار کند تا با پذیرش مسئولیت ها به مسیر درست بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.