روسیه با اشاره به هولوکاست، اقدامات رژیم اسرائیل را به دلیل ارسال کمک های هسته ای به اوکراین محکوم کرد.

تنش در روابط تل آویو-مسکو بالا گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، تنش در روابط روسیه و رژیم صهیونیستی بالا گرفته است، تا آنجا که «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از حمایت رژیم اسرائیل از امنیت نیروگاه و تأسیسات هسته‌ای اوکراین، موضوع هولوکاست را به مقامات تل آویو یادآوری کرد.

در رویارویی دیپلماتیک اخیر، روابط روسیه و رژیم صهیونیستی با چالش مواجه شده و مسکو طرف مقابل، یعنی تل آویو را متهم کرده است که به اوکراین در حفاظت از نیروگاه‌های هسته‌ای خود کمک می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پیامی در تلگرام، خشم خود را از نزدیکی تل آویو به کیف ابراز کرد و گفت که اسرائیل با جمعیت قابل توجه یهودی خود به طور غیرمستقیم از رژیمی حمایت می‌کند که به عاملان هولوکاست ادای احترام می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حساب کاربری خود در تلگرام نوشت: فقط اگر اجداد نخبگان سیاسی کنونی در تل آویو می‌دانستند که فرزندان آن‌ها مستقیم از رژیمی حمایت می‌کنند که از جلادان و ایدئولوگ های هولوکاست، تجلیل می‌کند! هرگز فرزندان امروز را نمی‌بخشیدند.

این انتقاد و جنجال روسیه از رژیم صهیونیستی پس از آن به وجود آمد که «موشه ادری»، مدیر کل کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین فاش کرد که اسرائیل به اوکراین برای افزایش ایمنی تأسیسات هسته‌ای خود کمک کرده است. ادری تصریح کرد که این حمایت با تعهد اسرائیل به کنوانسیون کمک در صورت وقوع حادثه هسته‌ای همسو است.

ادری در طول سخنرانی خود در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر فوریت جهانی پیرامون ایمنی و امنیت هسته‌ای، به‌ویژه با توجه به درگیری‌های جاری در اوکراین، تأکید کرد. او همچنین افزود که نگرانی‌های ایمنی هسته‌ای بدون مرز است و نیاز به گفت‌وگوی جهانی در مورد تقویت اقدامات ایمنی دارد.

در حالی که چالش و تنش در روابط اسرائیل و روسیه در صحنه بین المللی آشکار شده است، ادری بخش قابل توجهی از اظهارات خود را به تهدیدات قریب الوقوع هسته‌ای اختصاص داد.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تل‌آویو به عنوان بخشی از بلوک غرب این جنگ را محکوم و ارسال کمک‌های غیرنظامی به اوکراین را آغاز کرد. به گزارش مؤسسه واشنگتن با وجود جمعیت قابل توجه روس‌تبارها در سرزمین‌های اشغالی اما در جریان نظرسنجی‌های اخیر بیشتر صهیونیست‌ها اعلام کردند که در جنگ حامی اوکراین هستند. با این حال ترس اسرائیل از جبهه سوریه و افزایش فضای مانور ایران در منطقه سبب خودداری رژیم اسرائیل از تسلیح نئونازی‌ها در کیف شد. به عبارت دیگر تل‌آویو به عنوان بزرگ‌ترین دریافت کننده کمک‌های مالی- نظامی از آمریکا و شریک اصلی پیمان ناتو، تاکنون به دلیل ملاحظات منطقه‌ای و ترس از واکنش احتمالی روسیه در جایگاه بی‌طرفی قرار گرفته بود، اما اکنون به نظر می‌رسد که تل آویو در حال گرایش به یک سمت جنگ یعنی اوکراین است.

به گزارش تایمز اسرائیل، الی کوهن وزیر خارجه و یوآو گالانت وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز مجوز صادرات سیستم‌های جنگ الکترونیک را برای دو شرکت اسرائیلی جهت مقابله با حملات پهپادی روسیه در اوکراین در اواسط ماه فوریه ۲۰۲۳ صادر کرده‌اند. براساس اطلاعات منتشر شده در منابع عبری این سامانه قادر است تا اهداف را در برد ۴۰ کیلومتری (۲۵ مایل) شناسایی کرده و اقدام به مقابله کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.