نویسنده و وکیل ونزوئلایی در خصوص نزدیکی روابط دو کشور ایران و ونزوئلا در چند سال گذشته و کمکی که این دوستی میتواند به پیشرفت زنان در دو کشور بکند نیز گفت: کشور ما و ایران دشمن مشترکی به نام آمریکا دارند که این موجب نزدیک شدن آنها به یکدیگر شده است.

دشمن مشترکی به نام آمریکا سبب نزدیک شدن ما به هم شده است

«ماریا فرنادنه برتویانو» نویسنده و وکیل ونزوئلایی که یکی از برگزیدگان جشنواره خورشید بود، در خصوص حضور در ایران در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: این فرصتی کمیاب است تا بتوان به ایران آمد و از نزدیک شاهد فعالیت ها و شکل زندگی زنان در این کشور بود. همچنین همفکری با دیگر زنان جهان به خصوص زنانی که مشغول فعالیت در زمینه رسانه ای هستند، میتواند کمک زیادی به ما برای رسیدن به اهدافمان کند. من و دیگر شرکت کنندگان در این مراسم همین حالا درک بهتری نسبت به شکل زندگی زنان در ایـران پیدا کرده ایم.

برتویانو در خصوص نزدیکی روابط دو کشور ایران و ونزوئلا در چند سال گذشته و کمکی که این دوستی می‌تواند به پیشرفت زنان در دو کشور بکند نیز گفت: کشور ما و ایران دشمن مشترکی به نام آمریکا دارند که این موجب نزدیک شدن آن‌ها به یکدیگر شده است. همچنین از لحاظ منابع طبیعی و شکل تجارت نیز میان ایران و ونزوئلا ظرفیت بسیار بالایی دیده می‌شود که می‌تواند دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند. این نزدیک شدن دو کشور در زمان ورودشان به جنگ کنونی جهان، جنگی که تلاش دارد به انسان‌ها بگوید چگونه زندگی کنند و شکل زندگی درست چیست، بسیار با اهمیت است».

وی در مورد چالش‌هایی که زنان در جهان با آن روبـه رو هستند نیز اضافه کرد: وقتی با زنان دیگر کشورها صحبت می‌کردم متوجه شدم بسیاری از دغدغه‌ها و چالش‌های ما با یکدیگر مشترک است. حقوق زنان در بخش‌های مختلف همیشه و همچنان مورد تهدید بوده و راه زیادی برای رسیدن به اهدافمان در این خصوص داریم. در غرب به اسم آزادی، زنان مسلمان در برخی کشورها سختی های زیادی برای حضور در جامعه تحمل میکنند و لازم است بازنگری های جدی در خصوص آزادی ادیان در این کشورها صورت بپذیرد.

فلسفه حجاب ارج گذاشتن زن است
«سُندُس العسد» روزنامه نگار لبنانی متخصص در امور فلسطین، بحرین و یمن که در نخستین جشنواره خورشید در مشهد حضور داشـت در خصوص ایـن جشنواره گفت: اول از همه از میزبانی فـوق العـاده مشهد، تشکر میکنم. بـودن در چنین جشنوارهای به خصوص در این روزگـار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ دوره ای که ما شاهد جنگ فرهنگی علیه مسلمانان هستیم. دشمنان اسلام درتلاش اند بخش های مختلف زندگی مسلمانان به ویژه زنان را مورد هدف قرار دهند. آنها تلاش دارند با فریب زن مسلمان و با تأکید بر اجباری بودن حجاب، آن را محدودیت برای او معرفی کنند. در حالی که فلسفه حجاب ارج گذاشتن به زن است.
وی ادامه داد: بودن در چنین مراسمی که شخصیت های رسانه ای از سراسر جهان در آن حضور دارند، بسیار با اهمیت است؛ چون ما اینجا جمع شدیم، در حالی که هر کدام از ما به نوعی با دشمنی غرب مواجه است. پس میتوانیم تجارب خودمان را در چنین محفلی با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.
االسعد اضافه کرد: روش هایی که غرب برای بها دادن به زن در پیش گرفته، به جای کمک کردن به او سبب تحقیرش شده است. این اندیشه ها ارتباطی به اسـام و اهمیت زن در آن نـدارد و کمکی به قدرتمند تر کردن زنان نمیکند، بلکه تلاش میکند زنان را برده و ابزار جنسی قرار دهد و زن در واقعیت برای آنها ارزشی ندارد. در حالی که در جوامع ما به خصوص ایران اینگونه نیست. این پیام من برای زنان ایرانی است که شما در کشوری بسیار خوب زندگی میکنید و حقوقی دارید که زنان در بسیاری از نقاط دنیا از داشتن آنها محروم هستند.

این جشنواره سبب شد بتوانم صدای دیگر زنان را بشنوم
«سیلویا بالتوک» از ایتالیا و مؤسس رسانه «اسپشل یوراسیا» در حاشیه جـشـنـواره خـورشـیـد در مشهد در خـصـوص نقش چنین جشنوارهای برای کمک به معرفی زن ایرانی گفت:«چنین جشنواره هایی میتواند در خصوص نقش زنان در جامعه ایرانی روشنگری های زیادی داشته باشد. به عنوان یک زن اروپایی حضور در این جشنواره برای من بسیار ارزشمند و مهم است تا بتوانم صدای آنها را بشنوم و درگیر شدنشان در جامعه ایران و نوع شکل دادن کشور از لحاظ اجتماعی و سیاسی را از نزدیک ببینم. همچنین با توجه به اینکه از کشوری مسیحی می آیم، میتوانم درک بهتری نسبت به ارزش های سنتی ایران به خصوص از لحاظ دینی و اسلام داشته باشم. به نظرم با توجه به فرهنگ ایران، زنان میتوانند نقش بسیار پررنگی در جامعه ایفا کنند.
بالتوک در خصوص چالش هایی که زنان مسلمان در ایتالیا و دیگر کشورهای غربی با آن مواجه هستند، گفت: این نظر در کشور ما وجود دارد که زنان مسلمان آزاد نیستند و نمیتوانند نقش زیادی در جامعه و حتی خانواده داشته باشند، در حالی که من به کشورهای مسلمان زیادی سفر کرده ام و میدانم چنین چیزی درست نیست. برعکس، زنان نقش بسیار مهمی در این جوامع و در خانواده ایفا میکنند.
وی در خصوص تأثیر نخست وزیر زن ایتالیایی یعنی جیورجیا در پیشبرد اهداف زنان در این کشور نیز تأکید کرد:«فکر نمیکنم تأثیر زیادی داشته است. او زیاد وارد چنین سیاست هایی نمیشود، اما خب همیشه تلاش دارد ارزش هـای سنتی جامعه مانند خانواده و ممنوعیت سقط جنین را در ایتالیا احیا کند. او در حوزه مهاجران هم تصمیمات سختگیرانه ای میگیرد؛ چون فشارهای زیادی در داخل ایتالیا و مـردم کشور وجـود دارد که از دولـت میخواهند وضعیت مهاجران غیرقانونی را کنترل کند؛ چراکه معتقدند کشور را به سمت فروپاشی سوق میدهد. از طرفی دیگر به دلیل عضویت ایتالیا در اتحادیه اروپا، ایتالیا باید قوانین مربوط به این اتحادیه را نیز رعایت کند و نباید مرزهایش را ببندد و خود را تبدیل به کشوری بد در اروپا کند. اما ابزارهای مناسب برای کنترل این قضیه در ایتالیا دیده نمیشود.

خبرنگار: امیر محمد سلطان پور

برچسب ها :

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.