پس از تهدید و هشدارهای ایالات متحده برای عقب‌نشینی نظامیان صربستان از مرز کوزوو که روند استقرار آن‌ها را «بی‌سابقه» خوانده بود، صربستان برخی از نیروهای خود را از این مرز به عقب راند.

صربستان تعدادی از نیروهای خود را از مرز کوزوو خارج کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان اعلام کرد که دستور عقب‌نشینی نیروها را داده است. وی در بیانیه‌ای با بیان اینکه صربستان خواهان جنگ نیست، گفت: هرگونه اقدام نظامی نتیجه معکوس خواهد داشت.

بر پایه این گزارش، یک مقام دولتی کوزوو روز گذشته (شنبه) عقب‌نشینی تعدادی از صرب‌ها با خروج نیروها و تجهیزاتی که در پنج روز گذشته به مواضعی در اطراف مرز منتقل شده بودند را تأیید کرد.

این عقب‌نشینی به دنبال اعلام نگرانی کاخ سفید و تماس آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده با الکساندر ووچیچ و همچنین پس از تقویت نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کوزوو با صدها سرباز بریتانیایی انجام شد.

آنتونی بلینکن در تماسی تلفنی با رئیس جمهوری صربستان «کاهش فوری تنش و بازگشت به گفت‌وگو» را خواستار شده بود.

به گفته ووچیچ، بلینکن گفته بود که در صورت عدم پیروی صربستان، ممکن است اقداماتی علیه صربستان انجام شود.

آندریاس مایکلیس (Andreas Michaelis) سفیر آلمان در آمریکا این وضعیت را «خطرناک» توصیف کرد و گفت که باید جدی گرفته شود.

سفیر آلمان در رسانه‌های اجتماعی با بیان اینکه صربستان اکنون باید وارد عمل شود، گفت: همکاری بسیار نزدیکی بین آلمان و ایالات متحده در روزها و ساعات گذشته وجود داشته که [اقدامی] مهم برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها بوده است.

هفته گذشته حدود ۳۰ مرد نقابدار به سمت یک خودروی گشت پلیس در منطقه صرب‌نشین شمال کوزوو آتش گشودند و سپس در داخل یک کلیسای ارتدوکس صرب پناه گرفتند. این درگیری ۱۲ ساعت طول کشید و بر اثر آن یک افسر پلیس کوزوو و سه تن از افراد مهاجم کشته شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.