پوست، مهمترین و مقاوم‌ترین لایه محافظتی بدن است که بیشترین ارتباط را با محیط اطراف دارد. از آنجایی که آب و هوای فصل پاییز خشک تر از آب و هوای سایر فصول سال است نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتری دارد.

چگونه در پاییز پوستی سالم و لطیف داشته باشیم؟

پوست، مهمترین و مقاوم‌ترین لایه محافظتی بدن انسان است که بیشترین ارتباط را با محیط اطراف دارد. بنابراین آب و هوا و شرایط محیطی بر میزان خشکی یا لطافت آن تأثیر مستقیم می‌گذارد. میزان رطوبت موجود در هوا، میزان رطوبت پوست را بالا و پایین می‌کند. با فرارسیدن پاییز روزها کوتاه‌تر، هوا سرد و خشک‌تر می‌شود. پوست بدن خصوصاً در نواحی دست و صورت تحت تأثیر این تغییر آب و هوایی قرار می‌گیرد.

در نتیجه پوست شروع به از دست دادن رطوبت می‌کند. احتمالا با شروع سرما احساس خشکی بیشتری روی پوست دارید که گاهی با خارش و سوزش همراه است. با اینکه مراقبت از پوست باید چهار فصل باشد اما پاییز فصلی است که باید برنامه مراقبتی پوست خود را تغییر دهید و هر آسیبی که در تابستان به پوستتان زده شده را ترمیم کرده و آن را برای سرمای زمستان آماده کنید.

آب و هوای مرطوب پوست را نرم و لطیف می‌کند و سبب افزایش استحکام و قوام پوست می‌شود. اما از آنجایی که آب و هوای فصل پاییز خشک تر از سایر فصول سال است نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتری دارد. در این گزارش روش‌های مراقبت از پوست در فصل پاییز را با هم بررسی می‌کنیم. 

برای مراقبت از پوست در فصل پاییز چه کاری انجام دهیم؟

داشتن پوستی زیبا و سالم مستلزم رسیدگی و مراقبت مداوم و به موقع است. زیرا داشتن پوستی شاداب یکی از فاکتورهای سلامتی است. آب و هوا در فصول سرد سال خصوصاً پاییز به شکلی است که منجر به خشکی پوست می‌شود. برای داشتن پوستی نرم و لطیف در فصل پاییز می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

۱- از شوینده مناسب فصل پاییز استفاده کنید:

با کاهش دما، رطوبت نیز کاهش پیدا می‌کند در نتیجه به دلیل خشکی هوا پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است در فصل پاییز و زمستان از شوینده‌های صورت با خاصیت آبرسانی بیشتر از آنچه در تابستان استفاده می‌کردید، استفاده کنید. شوینده‌های ملایم نیز سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و مانع از خشکی یا گرفتگی سلول های پوست می‌شوند. یادتان باشد شوینده‌های میوه‌ای که در تابستان استفاده می‌کردید را با شوینده‌های کرمی فاقد صابون جایگزین کنید تا پوستتان کمتر دچار خشکی شود.

۲- مرطوب کننده قوی‌تری انتخاب کنید:

بهتر است با شروع  فصل پاییز، از مرطوب کننده‌های سبک و فاقد چربی که در طول تابستان استفاده می‌کردید را کنار بگذارید و از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌های قوی‌تری  استفاده کنید. به طور عادی اسیدهای چرب مفیدی در پوست وجود دارد اما در ماه‌های سرد سال بهتر است میزان بیشتری از آن به پوست برسد. پس با انتخاب یک مرطوب کننده مناسب با جنس پوست خود، علاوه بر از بین بردن خشکی پوست آن را آبرسانی و تغذیه کنید.

۳- به محصولات مراقبتی خود، لوسیون بدن اضافه کنید:

با کاهش رطوبت هوا در فصل پاییز، پوست خشک‌تر شده و احساس خارش به وجود می‌آید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از خارش پوست آبرسانی از سر تا پای بدن است. لوسیون‌های بدن حاوی مواد مرطوب کننده و آبرسان هستند و می‌توانند یک لایه محافظ روی پوست ایجاد کنند تا رطوبت از دست رفته پوست به آن بازگردد. بهترین زمان استفاده از این لوسیون‌ها بعد از حمام است تا رطوبت جذب شده به پوست در آن باقی بماند.

۴- از مرطوب کننده لب و چشم غافل نشوید:

بهتر است در فصل پاییز، استفاده از مرطوب کننده لب یا کرم دورچشم جزئی از برنامه مراقبت پوستتان باشد. زیرا پوست دور چشم و لب‌ها از حساسیت و ظرافت بیشتری برخوردارند و بهتر است به آن‌ها توجه بیشتری شود. کرم‌های دور چشم معمولاً خاصیت رطوبت‌رسانی دارند. به علاوه استفاده از وازلین نیز پیشنهاد اقتصادی برای پوست لب‌ها است.

۵- استفاده از لایه‌بردارها:

به خاطر چرب بودن بیشتر پوست در گرمای تابستان، احتمال خارش و سوزش بعد از استفاده از لایه بردارها کمتر است. اما در فصل پاییز استفاده بیش از اندازه از لایه بردارها باعث می‌شود تا پوستتان در هوای بدون رطوبت، خشک‌تر شود. اگر می‌خواهید با این محصولات سلول‌های مرده پوستتان را از بین ببرید، هفته ای یکبار از لایه‌بردارهایی با پایه روغن استفاده کنید. این نوع لایه‌بردارها آبرسانی بیشتری برای پوست دارند.

۶- استفاده از کرم ضدآفتاب:

همیشه افراد تصور می‌کنند که از کرم ضدآفتاب باید در فصل تابستان و در زمان‌هایی که در معرض آفتاب هستند استفاده کنند. اما از نظر متخصصان پوست و مو استفاده از ضدآفتاب در فصول سرد سال یکی از واجبات است. زیرا ضدآفتاب به عنوان یک لایه محافظ از پوست در برابر سرما محافظت می‌کند. 

آقایان! در فصل پاییز از پوستتان مراقبت کنید

 در اکثر اوقات آقایان کمتر از خانم‌ها به پوستشان اهمیت می‌دهند. همچنین برخی از آقایان به هیچ عنوان علاقه‌ایی به استفاده از آبرسان صورت و یا مرطوب کننده‌ها ندارند. زیرا احساس می‌کنند سنگینی ناشی از چربی پوست را نمی‌توانند تحمل کنند. از آنجایی که آقایان بیشتر از خانم‌ها در معرض سرما و گرما در فصول مختلف سال قرار دارند، بهتر است که در فصل پاییز بیش از سایر فصول به پوست خود اهمیت دهند و به صورت مکرر از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنند. اگر برخی از آقایان از چربی بیش از حد برخی از محصولات اذیت می‌شوند، می‌توانند از کرم‌ها و محصولات سبکی که مخصوص آقایان ساخته شده، استفاده کنند. 

آب‌ میوه‌هایی خشکی پوست را برطرف می‌کنند

یکی دیگر از روش‌های درمان خشکی پوست در پاییز و زمستان استفاده مکرر از مایعات و خصوصاً آب میوه‌های طبیعی است. مصرف به اندازه آب میوه‌های طبیعی به دلیل افزایش آب بدن و تأمین ویتامین مورد نیاز به برطرف کردن بیشتر خشکی پوست کمک خواهد کرد. برخی از آب میوه‌های مناسب برای برطرف کردن خشکی پوست عبارتند از:

۱- آب آناناس: بروملایین یک نوع آنزیم است که به‌طور طبیعی در آناناس وجود دارد. این آنزیم می‌تواند سلول‌های پوستی مرده را از بین ببرد. همچنین به از بین بردن ناخالصی و کثیفی‌های موجود در سطح پوست کمک می‌کند. در صورت مبتلا نبودن به بیماری دیابت می‌توانید یک تا دو  لیوان در روز از آب میوه آناناس استفاده ‌کنید.

۲- آب سیب:

عصاره‌ سیب خواص ضدچروک و ضدپیری بالقوه‌ای دارد. پوست سیب حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که شاید از پوست در برابر آسیب دیدن محافظت کنند. هرچند شواهد کافی وجود ندارد که اثربخشی آب سیب در درمان خشکی پوست را تأیید کند. اما از آنجایی که سیب دارای فیبر زیادی است در حفظ درخشش و شادابی پوست مؤثر است. استفاده یک تا دو لیوان آب سیب در هفته کافی است. 

۳- آب میوه‌های دارای ویتامین C‌:

ویتامین C ‌یکی از اساسی‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز پوست است. همچنین از آنجایی که این ویتامین سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد بهتر است در فصل پاییز از آن به صورت مکرر استفاده شود. میوه‌های زمستانی مانند کیوی، پرتقال، نارنگی و... دارای مقدار زیادی ویتامین C‌ هستند. 

برای برطرف کردن خشکی پوست؛ از روغن‌های گیاهی استفاده کنید

استفاده از روغن‌های گیاهی روشی قدیمی برای درمان بیماری‌های پوستی، خشکی پوست و عاملی برای شادابی و درخشانی پوست است. برخی از روغن‌های مفید برای از بین بردن خشکی پوست عبارتند از:  

۱- روغن ویتامین‌ای

از روغن ویتامین‌ای می‌توان برای درمان خشکی شدید پوست استفاده کرد، زیرا می‌تواند پوست را به‌طرز مؤثری مرطوب کند. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که می‌توانند به درمان اختلالات پوستی کمک کنند. همچنین روغن ویتامین‌ای از پوست در برابر پیری ناشی از آفتاب محافظت می‌کند. می‌توانید هر شب قبل از خواب از این روغن برای درمان خشکی پوست خود استفاده کنید. 

۲- روغن زیتون:

روغن زیتون، خواص مرطوب‌کنندگی دارد و پوست را تغذیه می‌کند. پلی‌فنول‌های موجود در این روغن خواص آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند از آسیب دیدن پوست در اثر نور خورشید وسرما محافظت کنند. مطالعات نشان می‌دهند که این روغن به‌طرز شگفت‌انگیزی خشکی پوست را درمان می‌کند.

۳- روغن جوجوبا:

از روغن جوجوبا به‌طور رایج برای تمام انواع پوست استفاده می‌شود. این روغن، پوست را نرم کرده و خشکی پوست را برطرف می‌کند. همچنین به رشد سلول‌های پوستی جدید کمک می‌کند. روغن جوجوبا خواص ضدالتهابی دارد و پوست را تسکین می‌دهد. این روغن به‌عنوان سد دفاعی پوست عمل می‌کند.

همچنین این روغن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدپیری و بهبوددهنده دارد. برای درمان خشکی پوست به جای روغن جوجوبا می‌توانید از روغن آرگان هم استفاده کنید.  می‌توانید برای درمان خشکی پوست، یک تا دو بار در روز از این روغن استفاده کنید.

۴- روغن نارگیل:

روغن نارگیل در حفظ رطوبت طبیعی پوست معجزه کند. این روغن حاوی اسیدهای چرب است که میزان اسیدهای چرب کاهش‌یافته‌ی پوست را افزایش می‌دهد. می‌توانید یک یا دو بار در هفته از این روغن استفاده کنید. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.