امام جمعه مشهد گفت: امروز برای خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار، حتی ذکر نام کمیته امداد امام خمینی(ره) هم سرمنشأ هزاران امید و مایه خیر و برکت است و تلاش شما هم باید در این جهت باشد که شعله فروزان این نام در دل نیازمندان خاموش نشود.

تلاش کنید شعله امید در دل نیازمندان خاموش نشود

به گزارش قدس خراسان، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در مراسم تجلیل مؤسسات خیریه و تشکل‌های مردمی که صبح روز شنبه ۱۵ شهریور ماه با حضور جمعی از مسئولان در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آنچه خداوند در قرآن بیان کرده عین واقع است و تمام تحولات هستی در ید قدرت اوست. خداوند می‌فرماید اگر شما معامله‌ای کنید و یک درهم در راه خدا انفاق کنید، به ۷۰۰ برابر مبدل می‌شود. وقتی چنین صادقی این خبر را به ما داده، کدام عاقل و فکوری عقلش اجازه می‌دهد دست به این معامله نزند. این آیه شریف قرآن مژده و بشارتی برای شما عزیزان خیر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: بزرگ‌ترین سعادت شما این است که نام شما به‌عنوان خیریه یا فردی ثبت شده که مباشرت به امور خیر دارد تا افراد نیازمند و ناتوان هر زمان چشمشان به شما می‌افتد، به صرافت بیفتند تا از شما چیزی طلب کنند. این دستگیری شما از نیازمندان، در قیامت زمینه‌ساز دستگیری از خود شما خواهد شد و اهل‌بیت (ع)، کرامت کسی را که براساس سیره و توصیه آن‌ها عمل کرده، فراموش نخواهند کرد.

وی با تاکید بر این که گرچه در حوزه‌های مشارکتی خیران با کمیته امداد، بهزیستی، سپاه و سایر نهادهای مردمی، بنیان‌گذار پروژه و طرح یک سازمان حکومتی است افزود: اما براساس حکم فقهی امور خیر، ساعی بر بانی ارجحیت دارد و کسی که در میدان از خلق‌الله گره‌گشایی می‌کند، از کسی که مقدرات و مراتب امر خیر را فراهم کرده، اجر و پاداش بیشتری دارد.

علم‌الهدی مطرح کرد: خداوند عالم در آیه ۴۶ سوره مبارکه کهف می‌فرماید «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا» یعنی مال و فرزند، زینت زندگی دنیایی است اما برای آن‌ها که به دنبال سعادت آخرت هستند، خیرخواهی و عمل خیر بهتر است. این همان نقطه‌ای است که عمل دنیایی شما به عاقبت‌به‌خیری شما گره می‌خورد و سرنوشت افراد خیرجو، خیرخواه و خیراندیش را از سایرین متمایز می‌کند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: امروز کمیته امداد برای محرومان پناهگاه است و وقتی اسم ان را می‌شنوند امیدوار می‌شوند. امروز برای خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار، حتی ذکر نام کمیته امداد امام خمینی (ره) هم سرمنشأ هزاران امید و مایه خیر و برکت است و تلاش شما هم باید در این جهت باشد که شعله فروزان این نام در دل نیازمندان خاموش نشود. از خدا می‌خواهیم که توفیق شما به جایی برسد که از همه هستی خود برای گره‌گشایی از مردم و کار خیر استفاده کنید.

کار ویژه نیروی انتظامی در حمایت از محرومان

مدیر کل کمیته امداد استان خراسان رضوی ضمن خیر مقدم و خوشامدگویی، گفت: خیران افرادی هستند که شادی خود را نثار دیگران می‌کنند و مهربانی در رگ‌هایشان جریان دارند.

رضا سلم‌آبادی بیان کرد: کار ویژه ای که در نیروی انتظامی استان خراسان رضوی انجام شد این بود که فرماندهی استان اعلام کردند هر مامور نیروی انتظامی حمایت از یک فرزند محروم را بر عهده بگیرد.

موسسات خیریه رقیبان کمیته امداد نیستند

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه این مراسم، هدف و ضرورت تشکیل آیین تجلیل از موسسات خیریه و تشکلات مردمی را بیان کرد: ما در کمیته امداد باید دست دو گروه را بفشاریم و تشکر کنیم. گروه نخست کارآفرینان و کسانی هستند که بنگاه اقتصادی دارند. اگر این مجموعه‌ها کار تولید نکنند، اقتصاد نمی‌چرخد و فقر دامن جامعه را می‌گیرد.

حبیب‌الله آسوده ادامه داد: گروه دوم شما خیرین هستید. ما به عنوان نهاد مسول، وظیفه داریم به محرومان و نیازمندان کمک کنیم، اما شما خیرین رسالت اداری ندارید. این ظیفه ماست که از شما که با دل خود دور هم جمع شدید تقدیر کنیم. اگر شما این رسالت دلی و انقلابی را ادا نمی‌کردید، ما باید شانه خود را زیر این بار می‌بردیم و شما بار را از روی دوش نظام برداشتید. عمل خیر شاید در همه جای دنیا انجام شود، اما فقط اینجاست که برای رضای خدا و در مدار اهل بیت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد موسسات خیریه و تشکلات مردمی را رقیب خود نمی‌داند گفت: خود را موظفم میدانیم فرصت‌ها را برای خیرین فراهم کنیم و به قدر بضاعت کمک کنیم. این شان و رسالت اصلی برگزاری این مراسم است.

آسوده گفت: اگر قرار باشد فقر در کشور کاهش پیدا کند، حضور و مشارکت مردم الزامی است. اگر هرکسی مسیر خودش را برود اتلاف منابع اتفاق می‌افتد. خیرین از مال خود گذشتند تا در کنار هم مشکلات مردم را حل کنیم. باید حضور مردم را حداکثری کنیم تا بحت قانون خانواده و جوانی جمعیت به کمک دولت مردمی اثر بخش‌تر باشد. بدون تردید همه ما در برابر جوانان مسولیم و اولین موضوعی که می‌توانیم درمورد آن با هم عهد ببندیم، تلاش برای بحث ازدواج جوانان است.

وی تاکید کرد وقتی فقر کاهش پیدا کند و اثر ان را در جامعه ببینیم، یعنی وظیفه خود را انجام دادیم و ادامه داد: بحت مسکن نیز یک معضل جدی است و علی رغم گام‌های دولت در بحث طرح ملی مسکن، باز هم نیاز به یک عزم ملی و کمک مردمی هستیم.

آسوده ادامه داد: نهادها و تشکل‌های مردمی کسانی هستند که می‌توانند مردم را کنار دولت بیاورند و موجب پیشرفت جامعه شوند، راهبران مردم در خیر و احسان شما خیرین هستید.

خدمات آستان قدس رضوی به محرومان فعل ممتاز است

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم ابراز کرد: امیدوارم تمام زحمات شما با دیده حضرت رضا (ع) ارتقا کمی و کیفی پیدا کند و با عطر رضوی از این لحظه بتوانید توفیقات بیشتری داشته باشید. امروز با افتخار باید بگویم رسیدگی به محرومین جزو مزیت‌های نظام اسلامی است. پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷ اتفاق افتاد و در کمتر از یک ماه بعد در ۱۴ اسفند ماه، امام (ره) بر تاسیس کمیته امداد امر کردند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد گفت: ما یک گنجینه قوی از رمز و راز و توفیقات نظام داریم و نباید در تبیین خدمات نظام جمهوری اسلامی لکنت بگیریم. بعید است انقلاب و نهضتی در کمتر از یک ماه از پیروزی‌اش انقدر در توجه به محرومان پیشتاز باشد.

وی با اشاره به توجه ویژه شهید رجایی به محرومان در مدت کوتاه مسولیتش ادامه داد: یکی از یادگاری‌های شهید رجایی، طرح شهید رجایی است که سال‌هاست کمیته امداد اجرای آن را برعهده دارد. ما افتخار می‌کنیم که رسیدگی به محرومان با فرهنگ اهل بیت و ارزش‌های دینی ما گره خورده است و امروزه هرکس در این مسیر قدم برداشته متاثر از سیره امام علی (ع) و پیامبر (ص) است.

گنابادی نژاد در ادامه بیان کرد: بدون تردید خدمات آستان قدس رضوی امروز با درایت تولیت محترم، حجت‌الاسلام مروی در رسیدگی به محرومان یک فعل ممتاز است که باید به آن افتخار کرد و از آن به عنوان الگو درس گرفت. مشهد نه امروز، که از سال‌های دور در موضوع موسسات خیریه و مردم نهاد همواره در قله بوده و از دیگر استان‌ها برجسته‌تر و ممتازتر است.

بیش از ۸۰ درصد هزینه درمان بیماران ام‌اس توسط خیران تامین می‌شود

مدیرعامل انجمن ام اس خراسان رضوی هم در این همایش با تأکید بر ضرورت حمایت از ۵ هزار و ۴۰۰ مبتلا به ام اس در استان گفت: امروز بیش از ۸۰ درصد از هزینه‌های درمان مبتلایان به این بیماری از طرف مشارکت‌های مردمی و خیران تأمین می‌شود.

سید سعید سیدزادگان افزود: اما باز هم نیاز است تا یک ساختار منسجم و هدفمند برای تأمین نیاز این بیماران تعریف شود تا دیگر نیاز نباشد مبتلایان کم‌برخوردار ام اس هر ماه نگران تأمین هزینه‌های درمانشان باشند.

وی با اشاره به هماهنگی و تعامل مطلوبی که با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی برقرار شده افزود: امیدواریم تا این مذاکرات به تعریف یک ساختار منسجم حمایتی از بیماران ام اس ختم شود.

تلاش کمیته امداد برای حذف فقر ادامه دارد

رئیس هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی (ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در ادامه این مراسم مطرح کرد: در آیه ۷۷ سوره قصص دو فرمان و نهی از سوی خداوند بیان می‌شود. فرمان به فراموش نکردن آخرت و عمل خیر و احسان و نهی از فساد و فراموشی نعمات دنیا.

حجت‌الاسلام محسن کازرونی گفت: یکی از مسائلی که موجب تشویق مشارکت در عمل خیر می‌شود، پایداری است. هیچ‌کس و هیچ‌چیز در این دنیا پایدار نمی‌ماند. انچه موجب پایداری است کار خیری است که می‌ماند، انسان‌های بسیاری قبل از ما بودند که بی نان و نشان رفتند اما همیشه این خیران بودند که در تاریخ ماندند. ثروت به ادم بقا نمی‌دهد مگر در راه نیک خرج شود.

وی به پاداش‌های الهی و آرامشی که به سبب کار خیر به انسان داده می‌شود اشاره کرد و افزود: ما تعهداتی در کمیته امداد داشتیم که باید به آن عمل کنیم. یک تعهد این بود که وعده دادیم تا اخر سال هیچ تحت پوششی بدون خانه و مسکن نماند. این وعده بزرگی است و اگر محقق شود بخش مهمی از فقر جامعه منتفی خواهد شد. همچنین متعهد شدیم تا اخر سال ۱۰۰ هزاز جهیزیه پرداخت کنیم که تاکنون به ۴۰ هزار مورد رسیده است.

کازرونی در پایان تاکید کرد: این تعهدات به تنهایی از عهده یک نهاد ساختار نیست و به کمک مردم اتفاق می‌افتد. یکی از سیاست‌های مهم کمیته امداد واگذاری کار به مردم است و این تعهدات به همت و یاری مردم انجام خواهد گرفت.

در پایان این مراسم نیز از جمعی خیران و تشکلات مردمی، همچون مرکز نیکوکاری شهید اصلانی، مرکز نیکوکاری شهید دارایی، امیرسجاد شجاع، مدیرعامل سازمان مردم نهاد دوستداران لبخند مهربانی، مرکز نیکوکاری امام رضا (ع) و آبشارعاطفه‌ها تقدیر به عمل آمد. همچنین نشان والی مهر به محمدعلی سمیعی، مدیر عامل و مؤسس خیریه انصارالحجه (عج) اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.