رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به کمک ۹۰۰ میلیاردی خیران به فعالیت‌های مردمی گفت: سرمایه اجتماعی هلال احمر به نقطه تاریخی رسیده است.

حال خوب هلال احمر؛ از تأسیس یک دانشگاه بین‌المللی تا کمک ۹۰۰ میلیاردی خیران

پیرحسین کولیوند در مراسم اختتامیه هفته هلال احمر گفت: در آستانه صد و سومین سالگرد تأسیس هلال احمر هستیم. باید در این سالروز توجه داشت که یکی از مهم‌ترین وظایف هلال احمر پیشگیری و آموزش است که برنامه‌های مفصلی در این خصوص تدوین و با انجام مانورها در هفته هلال احمر به صورت جدی در دستور کار قرار گرفتند.

وی افزود: تأسیس دانشگاه بین‌المللی هلال احمر که در آن شیوه نوینی از آموزش در دستور کار قرار می‌گیرد، با کمک دولت در حال نهایی شدن است.

این مقام مسئول در هلال احمر با اشاره به جایگاه ملی جمعیت ایران در میان جمعیت‌های ملی هلال احمر و صلیب سرخ گفت: دایره فعالیت‌های هلال احمر، امروز به قدری گسترده است که این جمعیت را در میان برترین‌های جهان قرار داده است. همین امروز و همزمان با آغاز هفته هلال احمر، پایش سلامت حجاج در دستور کار قرار دارد و به شکل منظم و تخصصی در حال انجام است. علاوه بر این خدمت رسانی به مردم لحظه‌ای متوقف نمی‌شود. در این راستا در ابتدا تجهیز نیروهای هلال احمر آغاز شده و بالگردهای زمین گیر شده هلال احمر اورهال شده‌اند.

وی افزود: خرید ۳۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۰۰ دستگاه خودروی امدادی آغاز این حرکت است و تلاش می‌شود تا این روند با کمک همیشگی دولت ادامه یابد. در روزهای آینده این خودروها به ناوگان هلال احمر اضافه می‌شوند و در مرحله بعد ۱۵۰۰ خودروی نجات دیگر به ناوگان هلال احمر اضافه می‌شود.

کولیوند توضیح داد: تجهیز امداد کوهستان، بیمه امدادگران و افزایش دریافتی آن‌ها قسمت دیگری از فعالیت‌ها برای چابک سازی امداد و نجات بود. همین اقدامات سبب شد تا هلال احمر ایران در مأموریت‌های بین‌المللی فعال بوده و نشان برتر ایثار دولت ترکیه و نشان برتر جمعیت‌های ملی را دریافت کند.

وی افزود: این دستآوردها با مشارکت داوطلبان ممکن شده، داوطلبانی که امسال تعداد آن‌ها به ۳ میلیون نفر رسیده است. ساماندهی این نیروها نیز به شکلی جدی آغاز شده که تیم‌های سحر، سفیران حمایت روانی، گروه‌های یاس که فعالیت اجتماعی برای آن‌ها تعریف شده، نمونه‌ای از آن است. هدف از این فعالیت‌ها توانمندی سازی جامعه است.

کولیوند خاطرنشان کرد: نمونه دیگری از فعالیت‌ها برای توانمندسازی جامعه تأسیس و توسعه خانه‌های هلال است که در مناطق دورافتاده با هدف امدادرسانی و توانمندسازی فعالیت می‌کنند. این تمام ماجرا نیست و هلال احمر امروز در دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه و پادگان‌ها نیز در حال توسعه آموزش‌های عمومی و امدادی است تا جامعه به صورت همگانی در مقابل حوادث تاب آور باشند.

کولیوند تاکید کرد: بهداشت، درمان و توانبخشی نیز قسمت دیگری از حوزه فعالیتی هلال احمر است که بازتاب آن را می‌توان در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و درمانگاه‌های هلال احمر مشاهده کرد که روزانه نیاز دارویی و درمانی هزاران نفر از شهروندان را برطرف می‌کنند. در این عرصه مراکز درمانی خودگردان هلال احمر در خارج از کشور نیز فعال بوده و نام نیکی از ایران در جهان به جا گذاشته‌اند. در همین راستا بزودی مرکز درمانی هلال احمر در تاجیکستان نیز بازگشایی می‌شود.

رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: هلال احمر به عنوان یک نهاد بشردوستانه تلاش می‌کند تا از آلام مردم حادثه دیده بکاهد که در این روزها مهم‌ترین مساله کمک به جنگ زدگان غزه است و تا کنون به کمک مردم ۱۰ هزار تن اقلام بهداشتی و درمانی جمع‌آوری شده تا به دست مردم محاصره شده غزه برسد.

کولیوند خاطرنشان کرد: کمک ۹۰۰ میلیاردی خیران در روزهای اخیر به فعالیت‌های مردم محور هلال احمر نشان می‌دهد که اعتماد به هلال احمر به نقطه تاریخی رسیده و از یک سرمایه اجتماعی بی نظیر بهره مند است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.