دولت ارمنستان اعلام کرد که بیش از ۹۹ درصد از ارمنی تبارهایی که از قره باغ فرار کرده و به این کشور آمده مورد ثبت نام قرار گرفته و اولین پرداختی به آنها نیز انجام شده است.

۹۹ درصد آوارگان قره باغ در ارمنستان ثبت نام شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «نازلی باغداساریان» سخنگوی دفتر نخست وزیری ارمنستان روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۹۹ درصد ارمنی تبارهای قره باغ در ارمنستان ثبت نام شده و مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، باغداساریان گفته: در مجموع ۹۹.۲ درصد از ۱۰۰ هزار و ۶۳۲ نفری که از قره باغ فرار کرده و به ارمنستان آمده‌اند در ارمنستان ثبت نام شده‌اند. یک یا دو روز دیگر فرایند ثبت نام آنها به طول خواهد انجامید. وی همچنین گفته که اولین وجه پرداختی به این افراد انجام شده و تا روز دوشنبه ادامه خواهد یافت.

به دنبال عملیات اخیر ارتش جمهوری آذربایجان و امضای توافق آتش بس میان باکو و دولت محلی قره باغ توافق شد که تمامی نهادهای نظامی و اداری دولت خودمختار قره باغ منحل و اداره این منطقه در اختیار دولت جمهوری آذربایجان قرار بگیرد.

قره‌باغ کوهستانی قلمرویی است که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسد. در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، آتش‌بس اعلام شد و به دنبال آن، تعداد زیادی از ارمنی‌تبارها قره باغ را ترک کرده‌اند.

دولت جمهوری آذربایجان از ارامنه قره باغ خواسته است که محل زندگی خود را ترک نکنند و در جامعه چند قومیتی این کشور حضور داشته باشند.

با این حاضر طبق گزارشها تقریبا اکثر قریب به اتفاق ارمنی تبارها در حال ترک خانه و کاشانه خود به مقصد ارمنستان هستند.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان گفته: مهاجرت ارامنه از قره‌باغ کوهستانی در نتیجه سیاست پاکسازی قومی جمهوری آذربایجان ادامه دارد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد هیچ ارمنی‌ در روزهای آینده در این منطقه باقی نخواهد ماند.  این اقدام مستقیم پاکسازی قومی و [سلب مالکیت] است. چیزی که مدتهاست درباره آن به جامعه بین‌المللی هشدار داده‌ایم».

این اظهارنظر نخست‌وزیر ارمنستان، واکنش وزارت خارجه جمهوری آذربایجان را به دنبال داشت و این وزارتخانه اعلام کرد پاشینیان به خوبی می‌داند خروج ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی تصمیم شخصی آن‌هاست.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود: «اگر برخی از ارامنه قره‌باغ مایل به زندگی و پیروی از قوانین (جمهوری) آذربایجان نیستند، نمی‌توانیم آن‌ها را وادار کنیم. برعکس، از ساکنان ارمنی می‌خواهیم محل زندگی خود را ترک نکنند و بخشی از جامعه چند قومیتی (جمهوری) آذربایجان باشند».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.