مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه تعدادی از کودکان و نوجوانان به دلیل زندانی بودن والدین خود، در مراکز بهزیستی مشهد نگهداری می‌شوند، به همین دلیل برنامه دیدار خانوادگی فرزندان و والدین زندانی را با همکاری اداره کل زندان‌ها تدارک دیدیم.

دیدار کودکان تحت سرپرستی بهزیستی با والدین زندانی خود

مسعود فیروزی در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: همواره تلاش ما این است که ارتباط این کودکان با والدین خود قطع نشود. به این منظور دیدارهای خانوادگی را به صورت فصلی و مناسبتی تدارک می‌بینیم تا این کودکان و نوجوانان ساعات بیشتری در کنار والدین خود بمانند. 

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: ۴۵ نفر از کودکان و نوجوانان که ۲۰ نفر از آن‌ها کمتر از ۱۰ سال سن داشتند، با حضور در زندان ساعاتی را با والدین خود گذراندند و ما هم تلاش کردیم برنامه شادی برای این کودکان و خانواده‌هایشان در نظر بگیریم. 

وی به فضای متفاوتی که کودکان در کنار والدین خود تجربه می‌کنند، اشاره کرد و گفت: معمولاً والدین هدایایی را با صنایع دستی که در زندان آموزش دیده‌اند، آماده و در این دیدارها به فرزندان خود اهدا می‌کنند و اداره کل زندان‌ها و بهزیستی هم هدایایی را به کودکان و والدین آن‌ها متناسب با فصل و مناسبت اهدا می‌کنند. 

فیروزی تشریح کرد: از این ۴۵ کودک و نوجوان، ۴۲ نفر در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و سه کودک هم همراه مادران خود در مراکز آسیب حضور دارند که به دیدار پدران خود رفتند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: اگر سایر اعضای خانواده کودک هم در زندان باشند، در این دیدارها دور هم جمع می‌شوند تا کودک جمع خانواده را بهتر تجربه کند. 

وی خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانانی که به دلیل زندانی بودن والدین خود، در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، در زمان‌های معمول به دیدار والدینشان می‌روند؛ اما این دیدارها به این دلیل برگزار می‌شود که کودکان لحظات متفاوت‌تر و طولانی‌تری را تجربه کنند.

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی هم درباره این دیدارها گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بهزیستی درباره ملاقات فرزندان مددجویانی که زیر پوشش و حمایت بهزیستی داریم، شرایطی فراهم شد تا تعدادی از کودکان و نوجوانان با مادران و گاه پدران یا خانواده‌های خود در زندان دیدار داشته باشند که خوشحالی این کودکان در آغوش پدر و مادر خود صحنه‌های خاصی را ایجاد کرد.

سید مجتبی حسینی ادامه داد: این اتفاق همراه با خوشحالی و ناراحتی بود. علت ناراحتی ما این بود که چرا فرزندان باید در این شرایط و در این مکان پدر و مادرشان را ببینند. امیدواریم به زودی این افراد به نزد خانواده‌های خود برگردند و با سرپرستی فرزندانشان زندگی سالمی را داشته باشند. 

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی افزود: به دنبال این هستیم که با رعایت ملاحظات و شرایط حفاظت از زندانیان، ملاقات‌های بعدی را خارج از زندان فراهم کنیم تا در ذهن فرزندان زندانیان، خاطره خوبی باشد. 

وی بیان کرد: در این زمینه مدیر کل بهزیستی استان هم اعلام آمادگی کرد که مجموعه زندان‌ها و مددکاران اقدام‌های لازم برای این موضوع را انجام دهند تا شرایط مساعدی برای این دیدارها فراهم شود.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.