رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش، درباره مطالبات مالی و حقوقی معلمان این مدارس گفت:گاهی گرچه حقوق ماهیانه معلمان مدارس غیر دولتی به آن ها پرداخت می شود اما در خفا این پول‌ها از معلمان گرفته می‌شود که از طریق سازمان تامین اجتماعی پیگیر این امر هستیم.

پول معلمان غیر دولتی را پنهانی از آن ها می گیرند!

احمد محمودزاده با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی، ۲۰ هزار آموزشگاه غیردولتی، حدود ۳۵۰۰ مدرسه هیئت امنایی در سطح کشور وجود دارد اظهار کرد: همچنین این سازمان از هفت منطقه آزاد و تجاری و ظرفیت عظیم شوراهای آموزش و پرورش استان ها در سراسر کشور به ریاست استانداران برخوردار است و حدود ۴.۵ میلیون دانش آموز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سازمان مدارس غیر دولتی تحت سیاست‌های آموزش و پرورش هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ هزار معلم، مدیر و عوامل اجرایی در مدارس غیر دولتی مشغول خدمت هستند، تصریح کرد: ۱۲۰ هزار نیرو در مراکز آموزشگاهی ما اعم از معلمانی که بازنشسته یا شاغل و یا به صورت آزاد در مدارس غیر دولتی‌اند، در حال همکاری با ما هستند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به اجرای دانش افزایی، به سازی و ارتقای توانمندی‌های معلمان مدارس غیر دولتی از تابستان امسال، توضیح داد: این طرح را از سال قبل طراحی و از تابستان امسال شروع به اجرا کردیم. بالغ بر ۱۷۶ هزار معلم و عوامل اجرایی در سال گذشته برای حضور در این طرح  ثبت‌نام کردند. حدود ۳۶۰ ساعت دوره دانش افزایی و به سازی برای معلمان با دو شرط برگزار شد. اول اینکه صلاحیت عمومی معلمانی که وارد مدارس غیر دولتی می‌شوند باید مورد تایید قرار گیرد و از این جهت معلمان گزینش شدند. دوم اینکه رشته تدریسی معلمان این مدارس باید بر اساس نظرات تخصصی معاونین آموزشی و پرورشی در حیطه و حوزه‌ رشته تحصیلی این معلمان باشد.

محمودزاده معتقد است که طرح مذکور نهایتا منجر به صلاحیت ایفای نقش معلمی در مدارس غیر دولتی می‌شود.

به گفته وی، در این راستا در پایان سه سال آینده و بعد از اتمام ۳۶۰ ساعت دوره که در هر سال ۱۲۰ ساعت از این دوره اجرا می‌شود، معلمان شرکت کننده کارت صلاحیت برای ایفای نقش معلمی در مدارس غیردولتی دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی همچنین تاکید کرد: برگزاری این دوره آموزشی از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می‌ شود. در این مسیر حوزه‌های علمیه نیز قرار است به آموزش و پرورش کمک کنند. درواقع شش پودمان ۶۰ ساعته طراحی شده است که ۱۵ ساعت از این پودمان‌ها مربوط به حوزه‌های معرفتی، بصیرتی و اعتقادی است که با همکاری حوزه‌های علمیه انجام می‌گیرد. این دوره‌ها در دانشگاه فرهنگیان و بعضا در برخی مدارس خوب غیر دولتی اجرا می‌شوند و هم معلمان جدیدالاستخدام و هم معلمان باسابقه در این دوره حضور دارند.

بنا بر اظهارات محمودزاده، برگزاری این دوره‌ها نهایتا منجر به شناسنامه دار شدن معلمان مدارس غیر دولتی می‌شود و از این جهت معلمان شناسنامه دار در مدارس غیر دولتی با نظارت این سازمان می توانند به حق و حقوق خود برسند.

تغییر در قانون مدارس غیر دولتی برای پرداخت کامل بیمه و حقوق معلمان این مدارس؛ منتظر تصویب در صحن مجلس هستیم

وی در پاسخ به سوال یکی از معلمان مدارس غیر دولتی مبنی بر پرداخت نشدن حقوق قانونی این معلمان از سوی مدارس غیر دولتی و بیمه کامل نشدن آن ها توضیح داد: مطابق با قانون کار که من معتقدم این قانون نباید برای معلمان اجرا شود چراکه معلم کارگر نیست؛ ۴۴ ساعت برای معلمان مدارس غیر دولتی منظور شده است؛ به این معنا که آن ها با ۴۴ ساعت حضور در مدرسه «بیمه کامل» می‌شوند و حقوق آن ها بر اساس قانون کار پرداخت می‌شود. دنبال این هستیم از مسیر تغییر در این قانون و نیز از طریق آموزش معلمان به وسیله بسته توانمندی که توضیح دادم، به جایی برسیم که معلمان مدارس غیر دولتی همانند معلمان مدارس دولتی در دوره ابتدایی، حضور ۲۵ ساعته و در دوره‌های متوسطه حضور ۳۰ ساعته داشته باشند، بر این اساس بیمه کامل شوند و حقوق آن ها نیز به همین تناسب پرداخت شود. پیشنهاد تغیییر در قانون به مجلس داده شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شده است اما منتظر هستیم در صحن مصوب شود.

حقوقی که در خفا از معلمان این مدارس گرفته می‌شود؛ پیگیری از طریق سازمان تامین اجتماعی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در عین حال با اشاره به پیوست قراردادی که امسال همراه با شهریه مدارس غیر دولتی در خصوص حق و حقوق معلمان ارسال شده است، توضیح داد: امسال برای برخی مدارس غیر دولتی از جهت پرداخت کامل حق و حقوق معلمان این مدارس طبق قانون کار افزایش شهریه داشتیم و موسسان با توجه به افزایش شهریه‌ای که داشتیم باید حق و حقوق قانون کار معلمان را پرداخت کنند. از طریق سازمان تامین اجتماعی دنبال این هستیم که حداقل در این وضع موجود که معلمان ۴۴ ساعت در مدارس هستند اما نصف این میزان حضور خود بیمه می شوند، این موضوع را پیگیری کنیم. در برخی جاها متاسفانه از طرف موسسان این اجحاف در حق معلمان انجام می شود که حتی همین اندازه بیمه و دستمزد کم و ناقص نیز به آن ها پرداخت نمی شود و یا در برخی جاها گرچه پرداخت می‌شود اما در خفا این پول‌ها از معلمان گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: با همکاری سازمان تامین اجتماعی دنبال آن هستیم که فعلا بر اساس همین قانون کار معلمین به حق و حقوق خود برسند و دستمزد و بیمه خود را متناسب با قانون کار بگیرند. حتی اگر نتوانیم امسال در مجلس مصوبه‌ای برای تغییر قانون داشته باشیم که انتظار داریم این اتفاق رخ دهد؛ ولی پیگیری ما از از تامین اجتماعی امسال انشالله به نتیجه می رسد.

محمودزاده در عین حال افزود: البته برخی مدارس غیر دولتی حقوق‌های نسبتا خوبی به معلمان خود پرداخت می‌کنند اما در مدارسی که زیر ۱۰۰ دانش آموز دارند، شاید شهریه مدارس کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند و در این مدارس اجحاف بیشتر انجام می‌شود. در هر صورت ما در داخل آموزش و پرورش هم از طریق دولت و هم از طریق خود موسسان پیگیر این امر هستیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: کارگروهی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری درباره جنبه ابتکارات و خلاقیت مدارس غیر دولتی در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تشکیل شده است. همین روزها پلتفرم‌هایی بیرون می‌آید که از این بستر سایر مدارس ما استفاده کنند. از  موسسان و مدیران مدارس غیر دولتی درخواست دارم هرآنچه در مدرسه آن ها مبنی بر خلاقیت شکل گرفته است را در اختیار ما قرار دهند.

این معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود خطاب به دانش آموزان توصیه کرد که با توجه به سهم قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری، مبنای درس خواندن خود را بر روی کتاب درسی و مرجعیت آن را معلم بدانند و از آموزشگاه محور بودن و تست محور بودن مطالعات خود به سمت محور کتاب درسی بازگردند.

وی افزود: تحلیلی که ما از سال‌های قبل داشتیم این بود که دانش آموزان مدارس غیر دولتی حضور کمتری در مسائل پرورشی و فرهنگی داشتند، قرار بر این شده است که این امر در استان‌ها  مورد نظر قرار گیرد و معاونان تخصصی استان‌ها حضور پررنگ‌تر درمدارس غیر دولتی داشته باشند. در همین راستا نیز مشاوری را در حوزه تربیتی و فرهنگی به کار گرفتیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم. همچنین از ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی به ویژه بسیج دانش آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی  و سازمان دانش آموزی استفاده خواهیم کرد تا دانش آموزان عضو این تشکل‌ها شوند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی همچنین خطاب به والدین درباره مدارس غیر دولتی که شهریه‌ای خارج از شهریه‌های مصوب این سازمان از اولیا دریافت می کنند، خاطر نشان کرد: در اغلب مدارس ما در سطح کشور  شهریه‌های متناسب با آنچه ما طراحی کردیم اخذ می‌شود اما در برخی جاها بعضا گلایه‌هایی به ویژه در سطح تهران در این زمینه وجود دارد. ما نظارت جدی بر این مدارس داریم به طوری که بعضا برخوردهایی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است. از اولیا درخواست داریم اگر درجایی خلاف بحث سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی می‌بینند حتما این موضوع را به سازمان و پیش از آن به آموزش و پرورش مناطق و ادارت کل آموزش و پرورش استان‌ها گزارش دهند. حتما اولیا رصد داشته باشند و همانطور که پیگیر فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان هستند، پیگیر فرآیندهای تربیتی این نوع مدارس نیز باشند.

محمودزاده در پایان سخنان خود تاکید کرد: از اولیا می خواهم با توجه به اینکه برخی از مراکز ما مجوز لازم را از آموزش و پرورش نگرفته‌اند، موقع  ثبت نام برای کلاس تقویتی و کنکور و آموزشگاه زبان به بحث مجوز آن مرکز و مجموعه دقت کنند و با دیدن مجوز قانونی از آموزش و پرورش، دانش آموزان را  ثبت نام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.