معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در سفر به باکو برای شرکت در نشست شورای وزیران خارجه اکو با وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و تاجیکستان دیدار و درباره مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرد.

رایزنی‌های صفری در باکو با بایراموف و وزیر خارجه تاجیکستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور حضور در اجلاس شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو به باکو سفر کرده، عصر دوشنبه ۱۷ مهر ماه با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

صفری پیش از این هم در سفر به باکو با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار کرده بود. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که به منظور شرکت در اجلاس سران گروه تماس جنبش عدم تعهد به باکو سفر کرده بود، دهم اسفند ماه ۱۴۰۱ با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و «خلف خلف اف» معاون وزیر امور خارجه این کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. وی در این دیدارها ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات پرونده عامل حمله به سفارت آذربایجان، خواستار اعزام تیم‌هایی از کارشناسان ذیربط ۲ کشور به پایتخت‌ها برای تسریع در تکمیل پرونده شد.

هفتم بهمن ماه ۱۴۰۱  یک مرد مسلح با انگیزه شخصی اقدام به حمله به سفارت آذربایجان در تهران کرد که در پی آن یک دیپلمات این کشور کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. پس از آن دولت جمهوری آذربایجان اقدام به تعطیلی سفارت خود در تهران کرد و دیپلمات‌های این کشور را به باکو بازگرداند.

امیرعبداللهیان هم تیر ماه سالجاری برای شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد به باکو سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه آذربایجان دیدار و درباره مناسبات دوجانبه به رایزنی پرداخت. 

در دیدار  روز دوشنبه صفری با بایراموف ضمن مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در همه بخش‌های سیاسی و اقتصادی و چشم انداز مثبت پیش رو، درباره صلح و ثبات دائمی در منطقه قفقار جنوبی و لزوم نقش آفرینی کشورهای منطقه در قالب ابتکارات منطقه‌ای همچون ۳+۳ و رد دخالت بیگانگان در مسائل این منطقه تأکید شد.

تکمیل پروژه‌های اقتصادی مشترک، تسریع در تکمیل کریدورهای حمل و نقلی و مسائل کنسولی از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود. 

گفتنی است؛ روز جمعه نیز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر به باکو برای پیگیری توافقات نشست کمیسیون مشترک با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.رئیس جمهور آذربایجان در دیدار وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر دوستی با جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نشست ۳+۳ را گامی مثبت در راستای حل و فصل مشکلات منطقه خواند.

روز جمعه همچنین با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی کلاله - آغبند عملیات اجرایی پل‌های جاده‌ای و ریلی راهگذر ارس برای اتصال خاک جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان آغاز شد.

در هفته‌ای که گذشت خلف خلف اف دستیار ویزه علی‌اف به تهران سفر و با آیت‌الله رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و علی‌اکبر احمدیان دیدار کرد. 

حسین امیرعبداللهیان نیز روز دوشنبه در محل وزارت امور خارجه میزبان سید علی موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی‌ بود. موسوی در این دیدار بر لزوم گسترش همکاری‌های فرهنگی با کشورهای حوزه قفقاز تأکید کرد و امیرعبداللهیان نیز گفت. وزارت امور خارجه در چارچوب وظایف ذاتی خود و در راستای سیاست همسایگی دولت سیزدهم، توسعه همه جانبه روابط با همسایگان ازجمله کشورهای حوزه قفقاز را در دستور کار خود دارد.

گفتنی است؛  مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در حاشیه اجلاس شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو  با سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان دیدار و در خصوص ابعاد گوناگون روابط دوجانبه و مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.