۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 923429

به همه آنچه درباره قابلیت‌ها و ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی می‌دانستید، این را هم اضافه کنید که با توجه به وجود رقابت شدید و همچنین تغییر و تحولات سریع در این عرصه، مرگ زودهنگام هم می‌تواند یکی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی باشد.

آخرین کپیِ زاکربرگ

نمونه‌اش «توییتر» که با ورود شبکه اجتماعی «تردز»، خیلی‌ها منتظرند مجلس ختمش را به همین زودی برگزار کنند. در این باره «ایسنا» مطلبی را منتشر کرده که بخشی از آن را می‌خوانید.


فراتر از انتظار
شبکه‌ اجتماعی «اینستاگرام تردز» یا به‌صورت ساده‌تر«تردز»، چند روزی بیشتر نیست که برای کاربران اندروید و آی‌اواس منتشر شده است.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل کمپانی «متا» طی این چند روز با ارسال چند پست در این شبکه اجتماعی نوشت: «هفت ساعت پس از انتشار تردز، ۱۰ میلیون نفر در این شبکه نام‌نویسی کردند... ورود این حجم از کاربران به تردز، احساس شروع چیز به‌خصوصی را به من می‌دهد، اما ما کارهای زیادی برای توسعه‌ تردز پیش رویمان داریم...تاکنون ۷۰ میلیون نفر در تردز نام‌نویسی کرده‌اند و این حجم از کاربر، فراتر از انتظارات ما بوده است».
البته شرکت متا ید طولایی در کپی‌برداری از موفقیت‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر و اضافه کردن این قابلیت‌ها به سکوهای (پلتفرم) خود دارد. برای مثال در سال ۲۰۱۶ پس از محبوب شدن اسنپ‌چت میان کاربران، اینستاگرام قابلیت «استوری» را که نخستین بار اسنپ‌چت آن را معرفی کرده بود، از این سکو کپی و به اینستاگرام اضافه کرد.
در آخرین مورد هم پس از محبوبیت تیک‌تاک، متا قابلیت «ریلز» را از آن کپی و برای اینستاگرام معرفی کرد.
حالا گویا تردز آخرین نسخه‌ کپی‌برداری متا از دیگر شبکه‌های اجتماعی است و اگر استقبال‌ها از این سکو ادامه داشته باشد، تردز تبدیل به رقیب جدی برای توییتر خواهد شد.

تردز چیست؟
اپلیکیشن تردز، به نوعی، نسخه‌ متن‌محور یا میکروبلاگ اینستاگرام است و شباهت زیادی به توییتر دارد. این طور که به نظر می‌رسد، هدف از توسعه‌ این اپلیکیشن رقابت با توییتر بوده است. تردز به کاربران اجازه می‌دهد متن، تصاویر یا ویدئو پست کنند. کاربران تردز مانند توییتر، می‌توانند محتواهای دیگران را لایک و بازنشر کنند. محدودیت کاراکتری برای پست‌هایی که در تردز منتشر می‌شوند، ۵۰۰ کاراکتر است و می‌توانند حاوی لینک‌ها، تصاویر یا ویدئوهایی با حداکثر زمان ۵ دقیقه باشند.چون اینستاگرام یکی از پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی دنیاست، شرکت متا با هدف جلب بیشتر اینستاگرامی‌ها، تردز را با اینستاگرام همگام‌سازی کرده است، بنابراین به کاربران اجازه می‌دهد تا با همان نام کاربری که در اینستاگرام داشتند، بتوانند در تردز هم ثبت‌نام کنند و پروفایل اینستاگرامشان را به تردز منتقل کنند. با وجود این، امکان ارسال پیام مستقیم یا دایرکت پیام به کاربران دیگر هنوز در تردز ممکن نیست. هرچند ممکن است تا زمان انتشار این مطلب با به روزرسانی جدید، این قابلیت هم فعال شود.

کل کل مدیرعامل‌ها 
ایلان ماسک و مارک زاکربرگ که قرار بود در یک مبارزه فیزیکی در قفس با یکدیگر مبارزه کنند، حالا با توسعه تردز در فضای مجازی شروع به کل کل کرده‌اند. کاربران شبکه‌های توییتر و تردز هم همین طور. یکی از کاربران توییتر که از قضا از طراحان دوج کوین است با انتشار تصویری از کلیدهای کپی و پیست صفحه کلید، نوشت «اپلیکیشن جدید متا کاملاً با استفاده از دکمه‌های CTRL + C + V ایجاد شده است».
برخی از کاربران دیگر توییتر هم طرحی را منتشر کرده‌اند که در آن، لوگو اپلیکیشن تردز به یک کرم تشبیه شده و نماد پرنده‌ آبی معروف توییتر در حال خوردن آن است. برخی از کاربران هم با انتشار این عکس لوگو تردز را دستمایه شوخی قرار دادند و نوشتند لوگو این اپلیکیشن، شباهت زیادی به گوش یکی از کاراکترهای انیمیشن معروف سیمپسون‌ها دارد!
ایلان ماسک، مالک توییتر و همچنین وکیل توییتر نیز با طرح اتهاماتی نسبت به زاکربرگ و شرکت متا، این کمپانی را به کپی‌برداری از توییتر و استخدام مهندسان توییتر برای توسعه‌ تردز متهم کردند. ماسک در این باره گفته «رقابت خوب است ولی تقلب که متا آن را انجام داده کار خوبی نیست!»
تیم متا استخدام برخی مهندسان توییتر را تکذیب نکرده، اما رسماً اعلام کرده اپلیکیشن تردز توسط اعضای تیم مهندسی اینستاگرام طراحی و توسعه داده شده و از هیچ‌کدام از مهندسان سابق توییتر در تیم توسعه‌ تردز استفاده نکرده است. 
آدام موسری، مدیر سکوی اینستاگرام اما به طرح این اتهامات از سوی ایلان ماسک و توییتر پاسخ داده است. او می‌گوید: اپلیکیشن تردز قرار نیست جایگزین توییتر شود. هدف ما از توسعه این اپلیکیشن ایجاد محیطی با «خشم کمتر» برای کسانی است که به توییتر علاقه‌ای ندارند... تردز نباید به محفل سیاستمداران و بستری برای انتشار اخبار جنگ و سیاست تبدیل شود.
توییتر در روزهای اخیر اوضاع خوبی ندارد. به باور کارشناسان، برخی از تصمیمات اشتباه ایلان ماسک در توییتر، فضا را برای به میدان آمدن رقیبی تازه‌نفس مانند متا که هم از بودجه‌ مالی خوبی برخوردار است و هم به کاربران اینستاگرام و فیس‌بوک دسترسی دارد، فراهم کرده است.
برخی کارشناسان هم معتقدند توییتر با همه مشکلاتش چون از پیشگامان سکوهای متنی بوده و زیرساخت‌های پیشرفته‌ای دارد کاربران به راحتی آن را ترک نمی‌کنند.
درنهایت باید گفت اپلیکیشن تردز با وجود تمام کم و کسری‌هایی که دارد، هنوز در ابتدای مسیر خودش است و باید فرصت داد و دید آیا می‌تواند با محکم کردن جای پای خود، تبدیل به رقیب جدی برای توییترشود یا نه؟

خبرنگار: حوالی امروز
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.