شهرداران برخی از شهرها از جمله ساری و بابل برای جامعه نابینایان وقت نمی‌گذارند.

شهرداران ساری و بابل، توجهی به جامعه نابینایان ندارند

به گزارش قدس آنلاین، پنجشنبه‌ای پُرباران در یک صبح پاییزی به نشست خبری مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران در سالن جلسات بهزیستی ساری دعوت شدم.
چهره‌ی پُرتلاش جامعه نابینایان استان در صدر جلسه منتظر حضور خبرنگاران بود و بانویی هم در کنارشان حضور داشت که رتق و فتق امور را انجام می‌داد.
تا به امروز به مصاحبه‌ای دعوت نشده بودم که همسر مدیر مربوطه در کنارشان حضور داشته باشد و این فضا نظرم را به خود جلب کرد.
 

۴۴ درصد اماکن دستگاه‌های اجرایی مناسب‌سازی نیست

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران از کم‌توجهی شهرداران ساری و بابل به جامعه کم‌بینایان گلایه کرد.
سیدمهدی مسلمی جورجاده در آستانه ۲۳ مهرماه روز جهانی عصای سفید در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اشاره به اینکه شهرداران برخی از شهرها از جمله ساری و بابل برای جامعه نابینایان وقت نمی‌گذارند، اظهار کرد: متاسفانه شهردار بابل طی ۴ ماه گذشته به همکاران بنده وقت نداده است.
وی ضمن اینکه از شهرداران خواست برای رسیدگی به جامعه معلولین مشاوری در این زمینه منصوب کنند، از همکاری شهرداران بابلسر، نور، قائم‌شهر و نوشهر که در کنار جامعه معلولین هستند، قدردانی کرد.
مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران از شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان خواست کنده‌کاری‌ها را به بهزیستی اعلام کنند تا به جوامع هدف خود اطلاع‌رسانی کند تا از حوادث احتمالی برای معلولین خصوصاً نابینایان جلوگیری شود.
مسلمی با اعلام اینکه قانون جامع حمایت از معلولین متاسفانه اجرا نمی شود، گفت: بیش از ۴۴ درصد اماکن دستگاه‌های اجرایی مازندران مناسب‌سازی نیستند.

قانون ۳ درصد اشتغال معلولین رعایت نمی‌شود

وی اشتغال نابینایان را مساله مهمی دانست که نقش بسزایی در تشکیل خانواده دارد و افزود: قانون ۳ درصد اشتغال سهمیه معلولین در دستگاه‌های اجرایی اجرا نمی‌شود.
مسلمی با اشاره به اینکه یک دستگاه کلیدی در استان علاوه بر اینکه تلفن گویا ندارد، اپراتور هم ندارد تا یک نابینا مشغول بکار شود، از دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران بخاطر ارائه خدمات درمانی به جامعه نابینایان قدردانی کرد.
وی همچنین از مدیران علوم‌پزشکی خواست نسبت به اشتغال نابینایان در بیمارستان‌های استان همت کرده و اپراتور بیمارستان‌ها را به این قشر اختصاص دهند.
مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران با اشاره به اینکه استاندار مازندران فردی را بعنوان مشاور امور معلولین انتخاب کرده است، از ایشان خواست توجه بیشتری به جامعه نابینایان داشته باشد.
 

کمبود تجهیزات نداریم

مسلمی با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات توانبخشی خوشبختانه با کمک اداره‌کل بهزیستی استان فراوانی تجهیزات در حوزه نابینایان را شاهد هستیم، گفت: هیچ‌گونه کمبودی را احساس نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم جامعه هدف‌مان را از خانه بیرون بیاوریم، از برگزاری سفرهای زیارتی و سیاحتی با کمک خیرین خبر داد.
مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران از بانک‌ها نیز بابت ارائه تسهیلات قدردانی کرد و از متولیان ورزش استان خواست تا اماکن ورزشی بصورت رایگان در اختیار نابینایان قرار گیرد.

وجود ۹ هزار نابینا و کم‌بینا در مازندران

وی در پاسخ به سوال خبرنگارمان، دیابت و تصادفات را علل اصلی نابینایی در حال‌حاضر دانست و از خانواده‌ها خواست تست سنجش و تنبلی چشم را در سنین ۳ تا ۶ سال کودکان انجام دهند.
مسلمی از راه‌اندازی استخر ویژه معلولین در مرکز فیاض‌بخش خبر داد و گفت: برگزاری پنجشنبه‌های جهادی بهزیستی و حضور در روستاها موجب شناسایی معلولین و نابینایان شده است.
مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران  با اعلام اینکه در روستای چلندر نوشهر ۳۶ نابینا در یک روستا زندگی می‌کنند، افزود: شهرهای بابل و ساری و قائم‌شهر بیشترین نابینا را در سطح استان دارند.
مسلمی به وجود ۲۲۳ هزار نابینا در کل کشور اشاره کرد و یادآور شد: ۹ هزار ۲۳۱ نابینا و کم‌بینا در مازندران زندگی می‌کنند.
وی به وجود ۵ هزار و ۹۷۱ مرد نابینا و ۶ هزار و ۵۷۴ نابینای متاهل در استان اشاره کرد و گفت: ۱۱۵ ورزشکار نابینا و کم‌بینا داریم که برخی قهرمان شنا، وزنه‌برداری، گلبال هستند.
مسلمی میزان مستمری‌ هر نابینا را حدود ۷۰۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: ۵ هزار ۷۲۷ نفر از جامعه نابینایان استان از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.
وی از اشتغال یکهزار و ۲۷۶ نابینا و کم‌بینا خبر داد و یادآور شد: ۹۸ دانش آموز نابینا داریم و ۴۰۰ نابینا کمتر از ۱۲ سال بوده و ۴۰۷ نفر هم ۱۲ تا ۱۸ سال سن دارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.