وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه رایزنی‌های فشرده ۲ سال اخیر با بانک توسعه اسلامی و با هدف پیشبرد برنامه‌های مشترک همکاری دو طرف، در مراکش با رئیس بانک توسعه اسلامی دیدار و درباره اجرای پروژه‌های در دست اجرای این بانک در کشورمان گفت وگو کرد.

دیدار وزیر اقتصاد با رئیس بانک توسعه اسلامی/ بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های مشترک با ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، سید احسان خاندوزی در حاشیه نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در مراکش با محمد الجاسر رئیس بانک توسعه اسلامی ملاقات و گفتگو کرد؛ این دیدار در ادامه رایزنی های فشرده دو سال اخیر با بانک توسعه اسلامی و با هدف پیشبرد برنامه های مشترک همکاری دو طرف است.

در این ملاقات آخرین وضعیت پروژه های در دست اجرای بانک توسعه اسلامی در ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و رییس بانک توسعه اسلامی از ابتکارات وزیر اقتصاد و تیم همراه وی در دو سال گذشته برای حل مسأله بدهی های بجا مانده از سالهای گذشته ایران به بانک تشکر و قدردانی کرد.

رییس بانک توسعه اسلامی اظهار داشت: در دوره فعلی علیرغم باقی ماندن مسائل مرتبط با تحریم؛ به سبب تغییر رویکرد جدی دولت به تقویت روابط خود با بانک به عنوان یکی از مهمترین سهامداران آن؛ به صورتی محسوس شرایط همکاری دو طرف تغییر کرده است.

محمد الجاسر ابراز امیدواری کرد با استمرار این روند موضوعات اندک باقیمانده بین طرفین نیز حل و فصل شده و زمینه اجرای پروژه های جدید بین دو طرف در سال جاری فراهم آید.

در این ملاقات برنامه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در حوزه های جدیدی نظیر حوزه سلامت و حوزه های فن آوری و علمی و اجرای پروژه های مرتبط با این حوزه ها؛ برای رئیس و مسئولان بانک توسعه اسلامی تشریح شد که مورد استقبال رییس بانک قرار گرفت.

در دو سال گذشته بیش از ۲۵۰ میلیون یورو از بدهی های گذشته کشور به بانک توسعه اسلامی پرداخت شده و با اصلاح روابط با بانک؛ زمینه اجرای مجدد پروژه های متوقف شده بانک توسعه اسلامی در ایران به ارزش بیش از هفتصد میلیون یورو فراهم شده است .

عربستان سعودی، لیبی و جمهوری اسلامی ایران به ترتیب سه سهامدار عمده بانک توسعه اسلامی هستند. این بانک وابسته به سازمان همکاری های اسلامی است.

مجلس شورای اسلامی اخیرا لایحه افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی را به تصویب رسانده و از این طریق کمک قابل ملاحظه ای به اجرای برنامه های دولت برای بهبود و بازسازی روابط کشور با بانک توسعه اسلامی کرده است.

حضور وزیر اقتصاد در اجلاس سالانه بانک جهانی در مراکش

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای شرکت در اجلاس سالانه ۲۰۲۳ بانک جهانی به مراکش سفر کرده است، در جلسه کمیته توسعه با مشارکت ۲۵ عضو و سه نمایندگی از گروه کشورمان شامل مراکش، تونس، الجزایر ، لیبی ، ایران ، پاکستان ، افغانستان همراه با وزیر اقتصاد مراکش مشارکت کرد.

حضور در جلسه دوجانبه با بانک توسعه اسلامی از دیگر برنامه‌های سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به مراکش است.

فردا نیز وزیر اقتصاد همراه با رییس کل سازمان سرمایه گذاری در نشست سالانه هیات عامل بانک جهانی شرکت می‌کند.

جلسات دو جانبه دکتر خاندوزی با وزرای اقتصاد برخی کشورها نیز فردا برگزار می‌شود.

در ادامه نیز وزیر اقتصاد کشورمان در نشست وزرا با عنوان سرمایه انسانی شرکت می‌کند.

حضور در نشست کمیته پولی و مالی ( IMFC ) از دیگر برنامه‌های وزیر اقتصاد در روز شنبه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.