رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: در حال حاضر چاقی عمومی بالای ۳۰ درصد و به ویژه در خانم‌ها ۳۸ درصد است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جامعه مبتلا به چاقی شکمی هستند.

رئیس پژوهشکده غدد: ۳۸ درصد خانم ها چاق هستند

فریدون عزیزی، در مراسم بیست و پنجمین سال اجرای مطالعه قند و لیپید شهر تهران، تصریح کرد: این مطالعه، پژوهشی با مشارکت مردم در جهت ارتقای سلامت بود که ۲۵ سال پیش در شهر تهران آغاز شد. این مطالعه که در سال ۱۳۷۷ آغاز شد از معدود مطالعاتی است که بیش از ۲۰ سال ادامه داشته است.

وی ادامه داد: ۲۵ سال پیش اطلاعات در مورد بیماری‌های غیرواگیر بسیار اندک بود و از همین رو با طرح این موضوع در وزارت بهداشت، اولین مطالعه هم گروهی طولانی مدت با ۱۵ هزار نفر آغاز شد و در فاز دوم نیز سه هزار و ۵۰۰ نفر به جامعه این مطالعه افزوده شدند.

به گفته رئیس پژوهشکده غدد، هدف از انجام این پژوهش گزارش میزان شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کلانشهری مثل تهران، شناسایی عوامل خطر و اثرات آن بر بیماری‌های قلب و عروق، میزان مرگ و معرفی راه‌های پیشگیری از این عوارض بود.

عزیزی در ادامه با اشاره به اینکه محل انجام این مطالعه در منطقه ۱۳، شرق تهران انتخاب شد، افزود: ۱۸ هزار و ۵۵۵ نفر طی سه سال مورد مطالعه قرار گرفتند. اندازه‌گیری هر سه سال یک بار انجام می‌شد و روزانه ۱۵ تا ۲۰ نفر برای تکمیل پرسشنامه و انجام معاینات فراخوان می‌شدند. پیگیری سالانه نیز طی تماس تلفنی انجام می‌شد و در کمیته پیامدها مورد بررسی قرار می‌گرفت.

رئیس پژوهشکده غدد اظهار کرد: در ۱۰ سال اول حدود ۸۰ درصد جامعه مورد مطالعه و پس از گذشت ۲۰ سال، ۷۰ درصد این جامعه همچنان در روند مطالعه حضور داشتند. بنابراین یکی از مطالعات هم گروهی موفقی است که توانسته مراجعه و دریافت داده را بعد از ۲۵ سال تکرار کند.

وی از انجام بررسی رفتارهای ژنتیکی و متابولیسم نیز طی این مطالعه خبر داد و گفت: طی این پژوهش ابعاد مختلف بیماری‌های غیرواگیر مورد بررسی قرار گرفت. اولین یافته این مطالعه میزان بالای شیوع بیماری‌های غیرواگیر در شهر تهران بود و عوامل خطر فشار خون، چربی بالا، دیابت، مصرف سیگار، چاقی و غیره در نظر گرفته شد.

عزیزی عنوان کرد: گروه تغذیه طی بررسی‌هایی گزارش داد، سرانه مصرف مواد غذایی مفید توسط افراد جامعه بسیار پایین است، در حالی که ماده غذایی چرب و قندی را بسیار مصرف می‌کردند و هرم غذایی سالمی نداشتند.

وی گفت: افزایش وزن این جامعه بیش از ۲۰ درصد بود، میزان افزایش چاقی شکمی و عمومی نیز بالا بود. با توجه به رو رشد بودن جامعه، شاهد کاهش تحرک و مصرف بیشتر غذاهای آماده بودیم، به طوری‌که در حال حاضر چاقی عمومی بالای ۳۰ درصد و به ویژه در خانم‌ها ۳۸ درصد است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جامعه مبتلا به چاقی شکمی هستند که عامل مهم بیماری‌های قلبی و عروقی است.

به گفته رئیس پژوهشکده غدد، مطالعه قند و لیپید تهران، موضوعی را که در رأس مشکلات علمی بیماری‌های متابولیک وجود دارد را مشخص کرد؛ تغذیه، استرس، فعالیت بدنی و سبک زندگی روی فعالیت ژن‌ها به ویژه در زمان بارداری و پیش از آن تأثیر گذار است.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین در این مطالعه کودکانی که در کودکی وزن طبیعی داشتند فقط ۱۸ درصد بعد از بلوغ چاق شدند، اما کودکانی که از سنین قبل مدرسه چاق بودند، ۵۱ درصد بعد از بلوغ نیز به چاقی مبتلا بودند. بنابراین نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که کودکان از یک تا پنج سال باید به گونه‌ای تربیت شوند تا احتمال چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن کاهش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.