۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 924856

​​​​​​​اصل خبر و ماجرا را که همه می‌دانید فرمانده انتظامی استان یزد چند روز پیش گفته: «چون اغلب سوانح رانندگی در جاده‌های این استان به دلیل خواب‌آلودگی اتفاق می‌افتد، ۲ تن تخمه شور در میان رانندگان توزیع شده...

فواید تخمه شور و هوش مصنوعی

میم.ظرافتی/ این ابتکار قرار است در استان‌های دیگر هم اجرایی شود تا ان‌شاءالله شاهد کاهش حوادث جاده‌ای باشیم». اما اینکه ما گذاشتیم خبر بیات بشود و بعد آن را دستمایه ستون تحلیل و ته دیگمان کردیم خودش نیاز به توضیح و تحلیل اساسی دارد. یعنی طی این مدت داشتیم جست‌وجو می‌کردیم تا موارد مشابه درباره روش‌های کاهش تصادف و سوانح جاده‌ای را پیدا کنیم. مثلاً چند ماه پیش رئیس پلیس راه استان اصفهان هم گفته بود: «هوش مصنوعی یکی از ابزارهای پیشرفته امروز است که می‌تواند رفتارهای انسان را تشخیص دهد و کنترل کند. رفتار انسان‌ها پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است و پلیس در زمینه کنترل رفتار رانندگان، به کمک هوش مصنوعی نیاز دارد تا از خواب‌آلودگی آن‌ها در جاده‌های استان جلوگیری شود». 

ته‌دیگ
الان بررسی کارشناسان این ستون و تجزیه و تحلیل و غیره‌شان چند نکته مهم را مشخص کرده است. اول اینکه در کشور ما تلاش برای یافتن عوامل سوانح جاده‌ای خدا را شکر مدت‌هاست آغاز شده بنابراین و لابد، هم میان محققان راهنمایی و رانندگی استان‌ها و هم میان «تخمه شور» و «هوش مصنوعی» رابطه خاصی وجود دارد که چند ماه پس از اظهار نظر یک مقام راهنمایی و رانندگی اصفهان درباره کاربرد هوش مصنوعی، یک مقام دیگر راهنمایی و رانندگی در یزد از کاربرد و اثر مثبت تخمه شور در کاهش سوانح جاده‌ای می‌گوید. 
 دوم اینکه چون در اظهارات یک مقام راهنمایی و رانندگی به نوع تخمه که کدو باشد یا آفتابگردان، یا ژاپنی وهندوانه اشاره‌ای نشده، برای کارشناسان این ستون مشخص شده که مهم شور بودن تخمه است نه نوع آن. یعنی این نمک است که خواب را از سر آدم پرانده و یا حواس آدم را از خواب پرت می‌کند و چیزهایی که تا حالا درباره ضدخواب بودن قهوه گفته‌اند احتمالاً چرند است. البته هنوز برای کارشناسان ما مشخص نشده که تخمه شکستن پشت فرمان کار درستی است و حواس آدم را پرت می‌کند یا نه؟ آیا رانندگان باید بزنند کنار تخمه شور مصرف کنند که خوابشان بپرد یا نه همین طور در حال رانندگی تخمه بشکنند؟
سوم اینکه تلاش‌ها برای یافتن ابعاد دیگر رابطه تخمه شور و هوش مصنوعی حالا حالاها باید ادامه داشته باشد!

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.