هفت راه وجود دارد که از طریق آنها ممکن است بفهمید که دوران اوج شما هنوز فرا نرسیده و شاید در سال های آینده حتی در زمان پیری در این زمینه ها بهتر شوید.

هفت بخش زندگی که هر چه پیرتر شوید در آن‌ها بهتر خواهید شد

به گزارش قدس آنلاین، هفت راه وجود دارد که از طریق آنها ممکن است بفهمید که دوران اوج شما هنوز فرا نرسیده و شاید در سال های آینده حتی در زمان پیری در این زمینه ها بهتر شوید.

تسلط در شطرنج

سن ۴۰ سالگی

در سال ۲۰۲۰، نتایج یک مطالعه ۱۲۵ ساله روی بیست و چهار هزار شطرنج باز از سال ۱۸۹۰ تا ۲۰۱۴ نشان داد که بازیکنان این ورزش در حدود ۴۰ سالگی بهینه ترین حرکات را انجام می دهند. عملکرد افراد از حدود ۴۵ سالگی شروع به کاهش کرد، اما نه به میزان قابل توجهی از نظر آماری!

شطرنج از حافظه بلند مدت به جای حافظه کوتاه مدت استفاده می کند و به نظر می رسد آموزش و انباشت تجربه مزیتی پایدار به همراه دارد.

استقامت بدنی

سن ۴۵ سالگی

ممکن است نتوانید تا انتهای راه خود بدوید، اما اگر چند سال صبر کنید ممکن است شگفت زده شوید. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ روی افرادی که ۱۰۰ کیلومتر ماراتن را به پایان رسانده بودند، نشان داد که زنان بین ۴۰ تا ۴۴ سال و مردان در ۴۵ تا ۴۹ سالگی به اوج خود رسیدند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله فیزیولوژی کاربردی نشان داد که ورزشکاران استقامتی مسن (بیش از ۴۰ سال) می توانند سطح آمادگی قلبی عروقی خود را تا سنین بالا حفظ کنند. پروفسور پل لی، مشاور جراح ارتوپد و پزشک طب ترمیمی می‌گوید: «این مطالعه از این ایده حمایت می‌کند که ظرفیت‌های استقامتی می‌توانند با افزایش سن همچنان قوی باقی بمانند.»

با این حال این ممکن است بیشتر به قدرت ذهنی مربوط باشد تا قدرت عضلانی. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در Frontiers in Physiology نشان داد که ورزشکاران مسن‌تر در مقایسه با ورزشکاران جوان‌تر، تنظیم هیجانی و انعطاف‌پذیری ذهنی بهتری از خود نشان می‌دهند، که می‌تواند برای تحمل چالش‌های فیزیکی و ذهنی در مسابقات طولانی مفید باشد. بدون شک مزیت واضحی که دوندگان مسن نشان می دهند، تحمل درد بیشتر است. طبق مقاله‌ای در مجله Pain Medicine، افراد مسن‌تر نسبت به همتایان جوان‌تر تحمل درد بیشتری نشان می‌دهند، که می‌تواند به ویژه در ورزش‌های استقامتی مفید باشد.

پروفسور لی می‌گوید: «دونده‌های مسن‌تر نیز کارایی بیومکانیکی را نشان می‌دهند و اساساً انرژی را به طور مؤثرتری استفاده می‌کنند که کاهش قدرت عضلانی مرتبط با افزایش سن را جبران می‌کند».

مهارت ورزشی بیشتر

سن ۵۰ سالگی به بالا

ورزشکاران مسن‌تر علاوه بر کمک به استقامت، می‌توانند مهارت‌های ورزشی خود را با استفاده از قدرت تصمیم‌گیری بهبود بخشند. پروفسور لی می‌گوید: «تحقیقات در مجله علوم ورزشی نشان می‌دهد که ورزشکاران مسن‌تر تحت فشار مهارت‌های تصمیم‌گیری برتری دارند، چون احتمالاً به این دلیل که از تجربه بیشتری بهره می‌برند».

مطالعه‌ای در مجله فیزیولوژی کاربردی نشان داد که برای مثال، گلف بازان مسن‌تر تمایل به داشتن تکنیک پایدارتر و دقیق‌تری دارند که می‌تواند کاهش قدرت بدنی یا سرعت را جبران کند.

توانایی ریاضی

سن ۵۰ سالگی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ در مورد اوج عملکرد شناختی توسط دکتر جاشوا هارتشورن، استاد روانشناسی در کالج بوستون، و دکتر لورا ژرمین، داده های تست هوش تاریخی بیش از دو هزار آمریکایی را مورد مطالعه قرار داد. یکی از اوج‌ گیری های عملکردی که آن‌ها به‌طور غیرمنتظره‌ای در سال های بالاتر زندگی پیدا کردند، توانایی ریاضیات بود، که افراد به بهترین شکل می‌توانستند مسائل حسابی را در حدود سن ۵۰ سالگی حل کنند.

یک مطالعه متفاوت در سال ۲۰۱۵ که در Frontiers of Psychology منتشر شد هم نشان داد که به نظر می رسد پیری تأثیر مثبتی بر توانایی ریاضی و پردازش عددی دارد.

این به این دلیل است که «شرکت‌کنندگان مسن‌تر نمرات پیشرفت ریاضی به‌طور قابل‌توجهی بالاتری کسب کردند و نسبت به شرکت‌کنندگان جوان‌تر در کار مقایسه نمادین به‌طور قابل‌توجهی بهتر عمل کردند».

یافته‌ها نشان می‌دهد که افزایش سن و قرار گرفتن در معرض اعداد در طول زندگی ممکن است منجر به پیشرفت ریاضی بهتر و مهارت‌های عددی نمادین پایه قوی‌تری شود. دلیل آن را می توان در نظریه داربست پیری و شناخت یافت، که فرض می کند مغز با کمک گرفتن به کاهش ها پاسخ می دهد، به این معنی که پاسخی را که معمولاً به یک منطقه اختصاص داده شده است با الگوی پاسخ های لایه ای شامل چندین ناحیه جایگزین می کند. اسکن مغز افراد مسن نشان می دهد که آنها بیشتر از جوانان در حل یک مشکل درگیر توانایی های خود هستند.

هفت بخش زندگی که هر چه پیرتر شوید در آن‌ها بهتر خواهید شد

قدرت کلامی

سن ۶۵ سالگی به بالا

اگر شما عاشق یادگیری کلمات جدید هستید، ممکن است هنوز به اوج واژگانی خود نرسیده باشید.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ توسط روان‌شناسی به نام تیموتی آ سالت‌هاوس از داده‌های مقطعی و طولی انجام شد که تأیید می کند که کاهش‌های مربوط به سن در اندازه‌گیری‌های کمیت دانش کلمه از حدود سن ۶۵ سالگی شروع می‌شود. هارتشورن و ژرمین، که در مطالعه خود در مورد اوج‌های شناختی، تست واژگانی را برای اندازه‌گیری هوش متبلور گنجانده بودند، به طور مشابه دریافتند که واژگان در اواخر دهه ۶۰ یا ۷۰ به اوج می‌رسد.

روابط سالم تر

سن ۶۵ سالگی به بالا

پس از اولین دوره جوانی، منصفانه است که بگوییم ما درک بهتری از آنچه باعث شکوفایی یک رابطه عاشقانه می شود داریم.

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله علمی PLOS One منتشر شد، اهمیت ویژگی‌هایی را که پاسخ‌دهندگان در شرکای بالقوه جذاب می‌دانستند، نشان داد. این تحقیق که بیش از ۷۰۰۰ شرکت کننده بین ۱۶ تا ۶۵ سال را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که با افزایش سن افراد هر دو جنس، اهمیت بیشتری به باز بودن ذهن و اعتماد متقابل می دهند. جالب است که آن‌هایی که در محدوده سنی بالاتر قرار دارند، تأکید کمتری بر جذابیت دارند و شخصیت را بسیار بالاتر از همتایان جوان‌تر خود ارزیابی می‌کنند.

او می افزاید: «تجربه زندگی چنین دارایی خوبی است، زیرا روابط قبلی و تجربیات می تواند به شما کمک کند تا تصویر بهتری از آنچه می خواهید و نمی خواهید به دست آورید. وقتی صحبت از ملاقات با یک فرد جدید می شود این بسیار مهم است. وقتی واقعاً بفهمید که در یک شریک به دنبال چه هستید، بهتر قضاوت خواهید کرد.

هفت بخش زندگی که هر چه پیرتر شوید در آن‌ها بهتر خواهید شد

رضایت بیشتر

سن ۸۰ به بالا

هر چه جوان تر باشید، ممکن است بیشتر فکر کنید که بهترین روزهای زندگی شما هنوز در راه است. این حس زندگی برای آینده می تواند منجر به احساس ناراحتی بیشتر در زمان حال شود. در حالی که تمرکز بر لحظه حال در گرفتن یک فنجان چای در میان دستان شما یا قدردانی از منظره باغی دوست داشتنی به وجود می آید. جیسون وارد، روان درمانگر و سرپرست بالینی در بیمارستان نایتینگل لندن، می گوید که سالمندان نمونه ای از داشتن ذهن آگاه نسبت به چنین شرایطی هستند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ از دانشگاه فلیندرز نشان داد که ذهن آگاه ممکن است به طور طبیعی با گذشت زمان و تجربه زندگی ایجاد شود. این نظرسنجی نشان داد که افزایش آگاهی از لحظه حال و اتخاذ یک نگرش غیر قضاوتی همگی با سن مرتبط هستند. علاوه بر این، رابطه بین این ویژگی ها و رفاه با افزایش سن قوی تر می شود. محققان خاطرنشان می کنند که این اثرات در حدود ۴۰ سالگی شروع می شود.

احساس شادی بیشتر ممکن است یکی از چیزهایی باشد که باید منتظر آن باشیم. دانیل لویتین، عصب شناس برجسته، با استناد به داده های سازمان بهداشت جهانی از ۶۰ کشور که نشان می دهد ظرفیت ما برای احساس شادی و رضایت تا سن ۸۲ سالگی به اوج خود نمی رسد، می گوید که نسل های مسن تر بسیار شادتر از نسل های جوان هستند.

منبع: تلگراف

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.