تداوم درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطین می‌تواند پیامدهای منفی متعدد سیاسی و خاصه اقتصادی بر این رژیم داشته باشد، به‌ این شرط که کشورهای اسلامی سیاست مشترک و متحدی را اتخاذ و برای به ‌ثمر نشاندن آن همکاری همه‌جانبه داشته باشند.

تجارت سیاه با صهیونیست‌ها را متوقف کنید/ مسلمانان جهان تحریم اقتصادی این رژیم غاصب را از دولت‌هایشان مطالبه کنند

به گزارش قدس آنلاین، طبق آنچه که یورونیوز اعلام کرده نزدیک به یک چهارم از تسلیحات صادراتی اسرائیل در سال ۲۰۲۲ به کشورهای عربی ارسال شده که تل‌آویو اخیرا دست به عادی‌سازی روابط با آنها زده است. یعنی بیش از ۲۴ درصدِ درآمد کل ناشی از صدور تسلیحات در سال گذشته که رقمی معادل ۲.۷ میلیارد یورو(۲.۹۶ میلیارد دلار) را به‌خود اختصاص داده حاصل قراردادهای به‌امضا رسیده با کشورهای طرف توافق‌نامه «ابراهیم» بوده است و این رقم به‌قدری بالاست که اسرائیلی‌ها از آن تحت عنوان رکورد صادرات اسلحه نام برده‌اند و این درحالی است که صدور تسلیحات به‌کشورهای یاد شده در سال ۲۰۲۱(پیش از عادی سازی روابط)رقمی معادل ۷۸۹ میلیون یورو(۸۵۳ میلیون دلار) را به خود اختصاص داده بود که در مجموع ۹ درصد کل صادرات اسلحه در این سال را تشکیل می‌داد.

همچنین گفته می‌شود ارزش واردات گاز رژیم صهیونیستی توسط کشورهای عربی اعم از مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین، بیش از یک و نیم میلیارد دلار در سال و ارزش این معامله بین قاهره و رژیم ‌اشغالگر بیش از ۲۰ میلیارد دلار است؛ از طرفی اردن و رژیم ‌اشغالگر توافقنامه‌ای به ارزش ۱۵ میلیارد دلار برای مدت ۱۵ سال منعقد کرده‌اند.

طبق اعلام مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی؛ میزان روابط اقتصادی اسرائیل با کشورهای حاشیه خلیج فارس و به‌ویژه امارات، سالانه حدود یک میلیارد دلار بود؛ اما پس از انعقاد قرارداد«ابراهیم» این رقم تنها بین اسرائیل و امارات بدون احتساب گردشگری و سرمایه‌گذاری در پایان سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

به‌همه این‌ها اضافه کنید که مجله «مژدونارودنایا ژیزن» در روسیه اعلام کرده که بیش از ۱۴۰ شرکت از اسرائیل در جمهوری آذربایجان در حوزه‌های متفاوت انرژی، نظامی- فنی، کشاورزی، مدیریت آب و مسائل علمی، آموزشی و فرهنگی فعالیت دارند که انرژی یکی از زمینه‌های اصلی همکاری است. به‌طوری که اسرائیل ۴۰ درصد نفت خود را از آذربایجان وارد می‌کند و نفت و فرآورده‌های نفتی از طریق بندر جیهان ترکیه از طریق خط لوله نفت باکو- تفلیس- جیهان به‌اسرائیل تحویل داده می‌شود، همچنین در سال ۲۰۱۲، خرید تجهیزات نظامی آذربایجان از اسرائیل به‌بیش از ۱.۶ میلیارد دلار افزایش یافت و تا سال ۲۰۱۶، حجم تسلیحات ارسال شده به‌آذربایجان از اسرائیل به ۶ میلیارد دلار افزایش یافت و این میزان به‌طور حتم هم‌کنون بیشتر هم شده است.

همچنین هند نیز از مشتریان بزرگ تسلیحاتی صنایع نظامی اسرائیل به‌شمار می‌رود که با این رژیم پروژه مشترکی برای توسعه پدافند هوایی باراک ۸ و بمب‌های معمولی و هوشمند به‌ارزش دو میلیارد دلار را هدایت می‌کنند.

این‌ها تنها بخشی از معاملاتی است که به‌صورت رسمی انجام و قابل رصد است؛ اما بخشی از معاملات میان رژیم صهیونیستی و کشورهای اسلامی که پای کشورهای ثالثی همچون مصر، اردن، قبرس و کشورهای اروپایی و آمریکایی درمیان است، غیرقابل دسترسی است، بنابراین مشاهده می‌کنید که سطح معاملات بین این دو(اسرائیل و کشورهای اسلامی) بسیار بالاست که در صورت ایجاد عزمی جدی میان کشورهای اسلامی برای لغو تمامی این مناسبات اقتصادی رسمی و غیررسمی با رژیم اشغالگر، شاهد فروپاشی اقتصادی انه‌تنها ین رژیم که شرکت‌های حامی این رژیم خواهیم بود.

در این راستا وزیر امور خارجه کشورمان چندی پیش ضمن بیان این نکته که از کشورهای مسلمان انتظار اقدام‌های عملی در قبال صهیونیست‌ها را داریم، پیشنهاد قطع و متوقف‌سازی روابط اقتصادی از جمله صادرات نفت و پروژه‌های مشترک کشورهای اسلامی با رژیم غاصب را مطرح کرد. اما پرسش این است که حجم روابط اقتصادی کشورهای اسلامی با اسرائیل چه مقدار است و اقدام‌های عملی کشورهای اسلامی در این راستا چه اثراتی می‌تواند داشته باشد؟ 

۷۰ درصد نفت اسرائیل توسط ۳ کشور اسلامی تامین می‌شود!

صباح زنگنه، نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ابراز کرد: مهمترین اقدامی که می‌توان انجام داد این است که کشورهایی که اقدام به‌عادی سازی روابط خود با اسرائیل کردند، اقدام به‌قطع این روابط کنند که با قطع روابط سیاسی، روابط اقتصادی هم متوقف و یا سخت خواهد شد.

وی متوقف کردن صادرات کالاهای اسرائیلی به‌بازار کشورهای اسلامی را یکی دیگر از مهمترین اقدامات اثرگذار بر اقتصاد این رژیم دانست و گفت: حتی برخی از کشورها، سرمایه‌گذاری مشترکی با این رژیم دارند که بایستی این سرمایه‌گذاری‌ها لغو شود.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی با اشاره به‌یاری‌رسانی به‌مردم و بازرگانان فلسطینی جهت توسعه بازارشان یکی دیگر از برنامه‌هایی است که باید در دستور کار کشورهای اسلامی قرار گیرد، افزود: از طرف دیگر برخی کشورهاهمچون ترکیه، کردستان عراق و جمهوری آذربایجان نفت این رژیم را تامین می‌کنند؛ این کشورها باید توسط فشاری که افکاری عمومی بر آنان وارد می‌کند از صادرات نفت به‌اسرائیل منع شوند در این صورت ضربه‌ای اساسی به‌رژیم وارد می‌شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه هم‌اینک این سه کشور ۷۰ درصد نفت رژیم صهیونیستی را تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: باتوجه به‌بالا بودن میزان این صادرات، قطع آن، ضربه‌ای اساسی وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین باید در بازارهای اروپا و آمریکایی کالاهای تولیدی شرکت‌های اسرائیلی را رصد و به‌مسلمانان و مردم آن کشورها اعلام کرد که این کالاها، کالاهای یک دولت آدمکش است و از خرید آن امتناع و با این اقدام، بازارشان را تعطیل کنند.

نماینده پیشین ایران در کشورهای اسلامی در ادامه سخنان خود به‌معاملات نظامی بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اسلامی اشاره و اظهار کرد: برخی از کشورهای اسلامی تمایل دارند که کالاهای نظامی همچون سیستم‌های ضد موشکی و سیستم‌های شنود و جاسوسی را که ساخته این رژیم است، خریداری کنند؛ این کشورها به‌منظور وارد کردن ضربه به‌اسرائیل باید از خرید این سیستم‌ها جلوگیری کنند.

زنگنه در خصوص میزان ریالی مبادلات اقتصادی رژیم صهیونیستی و کشورهای اسلامی، تصریح کرد: باتوجه به‌اینکه بسیاری از کشورها واردات را به‌صورت اعلام نشده و یا از کشورهای ثالث همچون اردن و مصر انجام می‌دهند و یا توسط شرکت‌های مصری- اسرائیلی و مصری- اروپایی صادر می‌کنند، بنابراین محاسبه این رقم مشکل است و نمی‌توان رقمی را اعلام کرد.

احتمال توقف سرمایه‌گذاری در راه‌گذرهای اقتصادی مرتبط با اسرائیل

همچنین رضا سهرابی، کارشناس اقتصادی هم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ضمن اشاره به‌تاثیرات اقتصادی جنگ اخیر بین رژیم اشتغالگر قدس و فلسطین؛ احتمال تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی را یکی از این اثرات دانست و گفت: بنابراین، انعقاد سندی چندجانبه مبنی بر تحریم ارتباط اقتصادی با رژیم اسرائیل می‌تواند در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گیرد و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند در ارائه پیشنهاد جهت انعقاد چنین سندی پیشگام باشد.

وی با اشاره به‌توقف سرمایه‌گذاری در راه‌گذرهای اقتصادی مرتبط با اسرائیل تا آینده‌ای نامعلوم یکی دیگر از اقداماتی است که می‌توان برای فلج کردن اقتصاد اسرائیل از آن بهره برد، افزود: رژیم صهیونیستی رویای اجرایی شدن دو پروژه مرتبط با راه‌گذرهای ترانزیتی را در سر می‌پروراند. نخستین پروژه به‌طرح راه‌گذر متصل‌کننده دریای سرخ به‌مدیترانه، موسوم به «Red-Med» مربوط می‌شد که قرار بود با جلب مشارکت شرکت‌های چینی و اروپایی به‌سرانجام برسد. در طرح راه‌گذر «Red-Med»، برنامه اتصال بندر ایلات در خلیج عقبه به‌سواحل شمالی رژیم صهیونیستی از طریق ایجاد خط ‌آهن پرسرعت در دستور کار قرار داشت.

سهرابی اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه شهر در حال تاسیس نِئوم  در عربستان سعودی، به‌عنوان پروژه شاخص طرح  اقتصادی بزرگ این کشور برای سال ۲۰۳۰، در ساحل شرقی خلیج عقبه و نزدیک بندر ایلات رژیم صهیونیستی به‌عنوان نقطه شروع راه‌گذر «Red-Med»، قرار دارد.

این کارشناس اقتصادی اندیشکده اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: پروژه دوم که به‌تازگی و در جریان اجلاس گروه ۲۰ در دهلی‌نو از آن رونمایی شده، راه‌گذری است تحت عنوان راه‌گذر«هند-خاورمیانه-اروپا»، که هند را از طریق کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، به‌اروپا متصل خواهد کرد که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل ناامن بودن نقاط تحت کنترل رژیم صهیونیستی، اجرای چنین ابتکاراتی تا آینده‌ای نامعلوم به تاخیر خواهد افتاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.