وزیر صنعت، معدن و تجارت دلایل تاخیر در ابلاغ آیین‌نامه خودروهای کارکرده را تشریح کرد.

توضیحات وزیر صمت درباره واردات خودروهای کارکرده

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایرنا، عباس علی‌آبادی روز یکشنبه پس از حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی عنوان کرد: خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. «دفتر دولت به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کنند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»

وی درباره طولانی شدن پروسه ابلاغ آیین‌نامه خودروهای خارجی دست دوم گفت: خودروهای دست دوم پدیده معمولی نیستند ممکن است قدیمی باشند و باید «استانداردها را پاس بکنند» تا مقرراتی بر آنها حاکم شود. بنابراین بحث و صحبت درباره این خودروها در نشست‌های تخصصی طبیعی و بدیهی است.

وزیر صمت ادامه داد: از آنجایی که به مردم این امکان را می‌دهیم که شخصاً برای وادارات این خودروها اقدام کنند باید نگران «ارز» هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند. به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها انجام شد و دولت مصوب کرد یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند.

علی آبادی در پاسخ به سوالی درباره بحث احتکار خودرو از سوی خودروسازان گفت: در جریان این موضوع نیستم و نمی‌دانم که تعزیرات حکومتی چه چیزی را تایید کرده است اما اگر احتکاری را تایید کرده باشد قاعدتاً باید با آن برخورد قضایی کند.

وزیر صمت افزود: اما آن چیزی که مسلم است این است که ما روزانه عدد قابل توجهی خودرو تولید می‌کنیم. یعنی فقط دو خودروساز بزرگ روزانه حدود ۴۳۰۰ خودرو تولید می‌کنند لذا تولید یک هفته این خودروسازان عدد بزرگی می‌شود.

وی ادامه داد: آنها بعضا با مشکلات تاییدیه‌های استاندارد مواجه می‌شوند و ممکن است کسری‌هایی داشته باشند. به نظرم من در حال حاضر احتکاری در کار نیست و خودروها تحویل مردم می‌شوند.

وزیر صمت در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن بحثی درباره عدم موافقت وزارت صمت با قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت گفت: قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار دو موضوع هستند. معتقد هستیم که اقتصاد کارکردهای خود را دارد.

علی آبادی گفت: پاسخگویی مستقیم مسئولان دولت ابتکار بسیار ارزنده‌ای است که توسط دولت سیزدهم دنبال می‌شود. اگرچه زمان بیشتری لازم است تا بتوانیم به طور مناسب با شناسایی نیازها و مشکلات مردم پاسخگوی آن باشیم بدهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز به همراه معاونان وزارت صمت در زمینه خودرو، شهرک‌های صنعتی، مشکلات معدن و... سوالاتی مطرح شد که به آن پاسخ دادیم. برخی از موارد را هم قرار شد بررسی و رسیدگی کنیم.

علی‌آبادی افزود: افراد اقتصادی نظرات متفاوتی دارند. شخصاً معتقد هستم که باید میزان دخالت دولت در بازار را کاهش دهیم و بیشتر به سمت حکمرانی و حاکمیت و اعمال نظارت برویم. این سیاستی است که در وزارت صمت دنبال می‌کنم و برای اینکه انحصارات شکسته شود زمان زیادی طول خواهد کشید اما در آن صورت نیازی به قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری فردای جلسه هیات عالی نظارت در مورد صلاحیت صلاح‌ورزی گفت: هیات عالی نظارت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.