نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ شامل سه کشور حوزه قفقاز و سه همسایه این منطقه، دقایقی پیش برای بررسی تحولات منطقه و با محوریت تنش بر سر قره‌باغ میان ارمنستان و آذربایجان دقایقی پیش در تهران آغاز شد.

نشست وزرای خارجه فرمت  ۳+۳ در تهران آغاز شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین: نشست وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان در چارچوب فرمت ۳+۳ اما بدون حضور گرجستان برای بحث و تبادل نظر و رایزنی حول تحولات منطقه‌ای با محوزیت تنش و اختلاف میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ و کاهش تنش ها میان این دو کشور همسایه با تمرکز بر سازوکارهای منطقه‌ای، دقایقی پیش در محل ساختما شمارزه یک وزارت امور خارجه آغاز شد.

این دومین نشست در چاچروب فرمت ۳+۳ است که این بار در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شود. نشست پیشین نوزدهم آذرماه ۱۴۰ در مسکو برگزار شده بود. گرجستان به دلیل برخی اختلافات سیاسی و تنش ها با روسیه در این نشست ها تاکنون حضور نیافته است. با این حال این رایزنی ها در چارچوب ۳+۳ برگزار می‌شود.

این اجلاس به ابتکار جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از نرد کوتاه مدت آذربایجان و نیروهای ارمنی بر سر تسلط کامل بر قره‌باغ کوهستان و الحاق کامل این منطقه به آذربایجان برگزار می‌شود و از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است زیرا تمایل و گرایش کشورهای منطقه و پیرامون قفقاز را برایبازگشت به مسرها و ظرفیت های منطقه ای در کاهش تنش‌ها و چالشهای امنیتی نشان می‌دهد.

این اجلاس علاوه بر موضوع قره‌باغ بستر مناسبی برای بررسی و همفکری بر سر موضوعات چالشی دیگر مثل تهدیدات امنیتی، موضوع کریدورهای منطقه‌ای، چالش تمایل برخی اعضا به ایجاد تغییر در ترکیب مرزها و جغرافیای سیاسی منطقه، موضوع همکاریها و تبادلات تجاری و جلوگیری از مداخلات و تحریکهای خارجی در تشدید برخی بحرانها و تنش‌ها است.

وزیر امور خاجه کشورمان در مورد این اجلاس که با شعار   «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» برگزار می‌شود گفت: این مسیر می‌تواند سنگ بنای مسیر برقراری آرامش و پایان چالش‌ها در قفقاز جنوبی با مشارکت بازیگران دورن منطقه‌ای و همسایگان باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.