معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در زمینه ترانزیت کالا در سال گذشته ۴۰ درصد در استان افزایش داشتیم و ۳۵ درصد افزایش صادرات اتفاق افتاده است.

رشد ۴۰ درصدی ترانزیت کالا در خراسان رضوی/صادرات ۳۵ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس خراسان، ابوالفضل چمندی صبح امروز در جلسه‌ای با محوریت قرارگاه صنعتی خاتم الانبیا سپاه امام رضا (ع) و با حضور مدیران اقتصادی، صنعتی و معدنی خراسان رضوی شرایط حاکم بر حوزه صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت با اشاره به اقدامات انجام شده در استان در جهت رصد فعالیت‌های اقتصادی و کمک به رشد تولید و مهار تورم اظهار کرد: در قرارگاه صنعت، معدن و تجارت طرح تحول را دنبال می‌کنیم که در همین راستا ۴۰۰ پروژه تدوین شده پیگیری‌های لازم برای به ثمر رسیدن آنها در دست اقدام است.

آمار رو به رشد تولیدات و اکتشافات معدنی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: در بخش صنعت تدابیری اندیشیده شده تا کالاهایی که بیشتر مورد نیاز است در استان تولید شود در بخش معدن متأسفانه اکتشافات مورد توجه نشده است که برای این نیز برنامه‌هایی تدوین شده است. در زمینه ترانزیت کالا در سال گذشته ۴۰ درصد در استان افزایش داشتیم و ۳۵ درصد افزایش صادرات اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: درگذشته به بخش‌های زیربنایی کمتر توجه شده که حتی زمین برای واگذاری به فعالین اقتصادی وجود نداشت در حال حاضر خیلی راحت درخواست کنندگان می‌توانند ظرفت مدت کوتاهی زمین موردنیاز خود را در مناطق صنعتی دریافت کنند. این کم توجهی‌ها که بعضاً درگذشته وجود داشته باعث شد تا سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری مجتمع چادرملو که قرار بود در یک پروژه هزینه شود به راحتی دست برود.

مشکلات صنعت و کشاورزی استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی همچنین به مشکلات بخش صنعت و کشاورزی از قطعی برق در روزهای تابستان اشاره کرد و اظهار داشت: واحدهای تولیدی ما در بررسی که انجام شده در مجموع به لحاظ ساعت‌هایی که قطعی داشتند نزدیک به ۴ ماه تعطیل شدند در کنار آنها کشاورزان هم در اوج زمان نیاز به آب در فصل گرم با خاموشی چاه‌های کشاورزی مواجه بودند که ضربات غیرقابل جبرانی بر آنها وارد شده است.

چمندی در مورد تأمین منابع مالی نیز بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ درجهت هدایت منابع مالی به تولید ۶۲ همت تأمین مالی در استان صورت گرفته که همین میزان هم برای ۱۴۰۲ می‌باشد ضمن اینکه ۱,۴۰۰ میلیارد تومان نیز به ۱۴۰۰ فعال اقتصادی توزیع منابع شده تا به سمت شرکت‌های کوچک و متوسط نیز هدایت مالی انجام شده باشد. در کنار این موضوعات با راه اندازی تأمین مالی از طریق بورس نیز ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان در ۶ ماهه اول سال تأمین مالی انجام شده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز از صفر شدن پرونده‌های موجود در ستاد تسهیل و رفع مونع تولید خبرداد و گفت: پیش از این واحدهای تولیدی حاضر بودند میلیون‌ها هزینه کنند تا پرونده‌های آنها به جریان بیفتد اما الان تعداد پرونده‌های موجود صفر شده است و هر پرونده ای برای رسیدگی تنها یک هفته زمان نیاز دارد.

امین سلیمان پور افزود: در ۸ ماه گذشته با سفر به شهرستان‌هایی همچون سبزوار، نیشابور، قوچان و تربت جام ۳۸۰ پرونده واحد تولیدی موردبررسی قرارگرفته که ۲۳۶ پرونده واحد تولیدی کاملاً مصوب شده است ۱۴۰ پرونده گرفتاری قضائی یا از این دست مشکلات دارند که پیگیر آنها هستیم و تنها ۴ پرونده قابل احیا نبود.

۱۷ شهرستان درگیر طرح تحول اکتشافات معدنی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از آمار موجود در عرصه تولید استان سخن به میان آورد و گفت: در سال جاری ۸ تا ۱۰ درصد هم در صدور جواز تأسیس واحدهای تولید و هم اشتغالزایی رشد داشتیم که این میزان در بخش اکتشافات معدنی ۱۰۰ درصد بوده است.
امیررضا رجبی ادامه داد: در موضوع آینده نگری با دستور استاندار سند استانی تحول در حوزه صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است که که در حوزه صمت ۲۷۹ پروژه و ۱۶۷ زیر پروژه تعریف شده است.

وی همچنین بیان کرد: ۱۷ شهرستان استان در حال حاضر درگیر طرح تحولی اکتشافات معدنی هستند که در میزان استخراج ۲۰ درصد افزایش خواهیم رسید و به تازگی بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش فولاد جذب شده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی نیز تسهیلات تزریق شده به بدنه واحدهای تولیدی استان گفت. حمید صفای نیکو بیان کرد: سال گذشته ۶۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های تولیدی و اقتصادی استان پرداخت شده است که برای سال جاری این رقم ۷۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز قابل افزایش است.

وی اظهار داشت: با این وجود در بخش مطالبات بانکی رشد فزاینده ای را شاهد بودیم که تنها در ۶ ماهه اول سال ۵/۶۲ درصد افزایش داشته است.

رشد قابل توجه اقتصاد دانش بنیان در استان

رئیس پارک علم و فن آوری خراسان رضوی در سخنانی به اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت و گفت: سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد استان بسیار پایین است که در این جهت اقداماتی را شروع کردیم که تاکنون با اینکه در سال ۹۹ تنها ۷۰۰ هزار دلار صادرات از بخش دانش بنیان‌ها داشتیم در حال حاضر به ۱۲ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

مسعود میرزایی افزود: در جهت بسط فعالیت‌های فن آورانه ۶ پردیس تخصصی راه اندازی شده است که می‌تواند در آینده سهم بسزایی در ارتقا جایگاه فعلی داشته باشد.

همچنین فیروز ابراهیمی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به مشکلات بخش خصوصی با گلایه از برخی بی مهری‌ها گفت: مشکلاتی که تابستان برای تأمین برق موردنیاز وجود دارد را همه ما درک می‌کنیم اما سوال ما این است که چرا بخش تولید باید تاوان آن را بدهد و این کمبود به سایر موارد مصرفی جامعه سرشکن نمی‌شود.
وی افزود: برخلاف آنچه که ادعا می‌شود نزدیک به ۱۴ ماه است تسهیلات جدید به بخش تولید تزریق نشده است سوال من این است که چرا باید بخش تولید همیشه قربانی شود با توجه به اینکه بیش از ۹۷ درصد صنایع تولید استان متعلق به بخش خصوصی است.

تحسین اقدام اخیر حماس
در ادامه این جلسه فرمانده سپاه امام رضا (ع) به آنچه که این روزها در فلسطین و غزه اتفاق می‌افتد اشاره کرد و گفت: بر اساس تفکر اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی و از موسسین این رژیم نامشروع، چهار اصل بازدارندگی، هشدار، انتقال منطقه نبرد به قلمرو دشمن و دفاع از شهروندان صهیونیستی برای این رژیم در نظر گرفته شده بود که اقدام اخیر حماس، این چهار اصل را فرو ریخت.

سردار سرتیپ پاسدار سید هاشم غیاثی ادامه داد: ادعای رژیم صهیونیستی در حوزه اشراف و رصد اطلاعاتی از میان رفت و در همه این اصول، رژیم اشغالگر قدس با شکست مواجه شد و به همین دلیل است که رهبر انقلاب اسلامی این حرکت حماس را برای رژیم صهیونیستی ترمیم ناپذیر عنوان کردند.

وی همچنین اظهار داشت: اقدامات وحشیانه این رژیم هم که از سر استیصال صورت گرفت، برای این بود که مشروعیتی که در بین شهروندانش داشته و از دست رفته را دوباره بازیابد.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران نبود، امروز حوزه نفوذ رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا، بسیار فراتر از عمق محدود جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی بود. چنانچه ۳۵ سال انقلاب اسلامی ایران زودتر شکل می‌گرفت به هیچ وجه اجازه تشکیل این رژیم را نمی‌داد.

در حوزه جنگ نیابتی، آمریکا فقط به رژیم صهیونیستی اکتفا نکرد و برخی از عرصه‌های دیگر همچون داعش را برابر مسلمانان ایجاد کرد و در این عرصه هم اگر حضور محور مقاومت با محوریت ایران اسلامی نبود، در کنار رژیم صهیونیستی، عرصه هولناک‌تری هم به وجود می‌آمد.

آمادگی سپاه برای همراهی تولیدکنندگان

سردار سرتیپ پاسدار سید هاشم غیاثی با اشاره به ضرورت توجه به بخش تولید در استان گفت: در سپاه طرح‌های صنعت یار و معدن یار را در دستور کار داریم که با هدف کمک به رشد تولید و رفع موانع قرارگاه صنعتی خاتم الانبیا سپاه امام رضا (ع) تشکیل شده است که امیدواریم بتوانیم در جهت هم افزایی های مؤثر برای رفع موانع موجود قدم‌های خوبی برداریم.

وی ادامه داد: از این بعد آمادگی داریم تا در عرصه های اقتصادی همراهی‌های لازم را داشته باشیم، مسائل را مطرح نمائیم و تا حصول نتیجه پیگیری نمائیم. از ظرفیت‌های موجود هم این آمادگی وجود دارد که استفاده شود و در سطوح کشوری و همچنین از طریق فرماندهی کل سپاه در فضایی صمیمی موضوعات موجود دنبال شود تا در نهایت انتفاع آن به مردم برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.